Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

DetGodaLivet skrev 2012-05-20 21:27:56 följande:
    Det viktigaste är att den ska kunna sy stretch-sömmar så att du kan sy i trikå. Jag har själv en av de billigare varianterna som kan detta och den funkar bra för mina behov. Singer Tradition 2259 har jag för mig den heter.
    Tack så hemskt mycket för tipset! Ska kolla på en sån! Pris enligt vad jag tänkt mig också!
  • Sommaren12
    LiJon skrev 2012-05-21 09:23:54 följande:
    Hur tänker ni andra kring föräldrautbildning? Är det "värt" att gå?

Jag fick info om det först för en vecka sedan hos BM, och hon ska att vi kunde börja fundera på att anmäla oss. Det fanns en pärm utanför att kika i och jag såg en kurs som började 5 juni där många som skulle ha samtidigt hade anmält sig till. Tänkte att jag ville höra med min sambo innan så att han kan komma ifrån jobbet osv. Bestämde att vi skulle gå, sen jobbade jag två dagar och hade ingen möjlighet att åka dit och skriva i oss, så jag åkte dit i fredags när jag var ledig men då var lappen bortplockad... Skittråkigt! Tänkte att jag ska försöka ringa och höra om det finns någon möjlighet ändå. Eller om de tar in ett maxantal bara? Sen verkar det vara sommaruppehåll och nästa kurs börjar i slutet av augusti, känns ju inte aktuellt... 

Även om man såklart kan ta reda på själv känns det som att det är BM som ska informera i tid, det står med i min broschyr om saker vi ska ta upp under besöken hos henne
    Vi ska gå. Min bm frågade mig på första besöket sen kom ett brev hem för nån månad sen. Verkar inte ens som man behöver anmäla sig. Det börjar nästa vecka. Även om det kanske är sunt förnuft det mesta så tycker jag det är spännande. En del saker som jag såg som självklart, tex att bebisen ska ha täcke, verkar ju inte alls va så så jag hoppas få reda på åtminstone lite nya grejer. Min man är väl sisådäääär intresserad men jag har tvingat honom HAHA. ;) Men blir det några knepiga rollspel eller andra lustigheter som jag sett och hört att det kan va så drar vi för sånt är vi inte mycket för. Ser det som en chans med att träffa lite nya vänner kanske. Jag har ju min mammagrupp men vi är nyinflyttade och min man känner inga andra än sina kollegor så hoppas att han kanske knyter kontakt med nån där. Never know. 

Jag hade ringt till bm och kollat. Klart de kan trycka in er nånstans! Kostar det? För oss kostar det inget... sånt är nog med olika från kommun till kommun. Här på "landet" känns det som allt är gratis.

v. 29 idag! :) 
  • Sommaren12
    natlup skrev 2012-05-21 11:13:28 följande:
    Idag var jag å sambon i stadshuset för att fylla i faderskapspapprerna. Så nu har han samma rättigheter som jag har till barnet. Det var med ett leende han skrev på alla pappren.
    Kan man göra sånt i förväg? Kanske man skulle då...
    LiJon skrev 2012-05-21 10:56:21 följande:
    Sommaren12; ja jag har pratat med BM nu och det var tydligen jättemånga som ville gå i sommar så de skulle göra en extragrupp, så jag får gå dit och kika om ett par dagar om det finns en ny att anmäla sig till. Nej fyy, rollspel och grejer? Haha det är INTE min grej heller. Nej det kostar inte för oss heller, sen kunde man välja att gå på föreläsningar också men det känns som att det kan bli mer segt att sitta och lyssna på än att sitta tillsammans i grupp och diskutera. Dock är våra bindande så har man väl anmält sig 'måste' man gå. 

Nu tycker jag min mage stannat av i växten litegrann här! Tycker den varit lika i storlek säkert tre senaste veckorna... Bebisen kickar på för fullt så jag är inte orolig så, kanske exploderar den i storlek igen snart. Däremot förstår jag inte hur den lilla ligger!? Är säker på att fötterna är långt ner ut åt höger, nästan ute i ryggen och det kittlas så in i h-e när hon kickar där. Samtidigt rör det sig som tusan både över och under naveln åt vänster sida - en dec. ovanför naveln buktar det ofta ut en stooor hård knöl som jag tänker är huvudet, kan de pressa ut huvudet så? Haha, det märks att de är stora nu iaf när det känns som att de är "all over the place" :P
    Såg i min gravidapp en film från en profylaxkurs där en av killarna i ringen fick "ta hand om" kursledaren när hon  låtsades föda barn. Hon skrek typ "ajaj det gör ont" och han strök henne på ryggen och bad henne att andas djupt haha. Min man skulle ALDRIG ställa upp på sånt haha, såg urblåst ut btw... 

Min mage växte med dunder och brak v 10-14 sen har det verkligen segat sig fram, jag ser ingen skillnad alls vecka från vecka men när jag tittar på en bild från nu (v 29) och tex v 22 så är det ändå lite skillnad. Framförallt känner jag skillnaden. Har ganska ont i revbenen för att magen ständigt trycker uppåt mot dom. Kan inte böja mig ner heller så knyta skorna är nästan omöjligt, snart kan jag inte alls längre. HAHA skulle prova ett par skor i butiken och kunde inte nå mina fötter över magen så efter lite stånk och stön gav jag upp och gick därifrån Tyst 

• Sommaren12
    Svipp skrev 2012-05-21 12:18:58 följande:
    Hur gör ni med solandet? Jag älskar att sola och just nu sitter jag i bikini och pluggar ute på altanen. Har fått lite pigmentfläckar i ansiktet och en arm så mamma är på mig att jag inte ska sola. Märker att magen fort blir röd så den gömmer jag under ett tyg, men inte vill jag sitta i skuggan hela sommaren. Hur tänker ni?
    Jag gillar inte att sola så mycket, ligger aldrig och "pressar". Men jag tänker inget särskilt på det. Jag bränner mig ganska lätt så vet jag att jag ska vistas i solen en dag så smörjer jag in mig ganska noga. Är jag i solen så är det när jag är ute och går eller sitter en stund och fikar eller så. Men har ju läst det att man är mer mottaglig för pigmentfläckar som gravid.
  • Sommaren12
    Randiga Rut skrev 2012-05-21 14:32:51 följande:
    Hej på er! Den här tråden drar då aldrig ner tempot! ;) Jag ser att det snackats babykuddar så jag vill bara passa på att tipsa om minimundus.se Deras babykuddar är de enda rekommenderade! Ikeas är t.e.x. för platta så bebisen riskerar att få platt huvud och många andra är på tok för tjocka! BVC rek. minimundus, även sjukgymnaster m.fl. En vän till mig fick en dotter som utevecklade en platt huvudsida p.g.a. fel kudde och sjukgymnasten de träffade hänvisade till just minimundus.
    Tack för tipset!
  • Sommaren12

Hihi kom hem nu och av nån anledning har jag fått dubbla babypaket från Allt om föräldrar så nu får jag hämta två gratis bodys på Kappahl. :)

• Sommaren12
    Maaya skrev 2012-05-21 16:16:07 följande:
    Stort tack för alla bra tips om bäddning :) Är minimundus bättre än rätt start? Haha det är en hel vetenskap att bli förälder ju :P
    Jag tror ärligt talat inte det är så viktigt. Det skulle annars betyda att nästan hela svenska befolkningen har platta huvuden ifall minimundus är den enda som funkar. Drömmer

FK är konstiga! Det verkar så viktigt att det ska va korrekt ifyllt av arbetsgivare för er som jobbar, men jag som studerar fyller i ett annat papper och där ska man, om man jobbat innan, SJÄLV fylla i sin årsinkomst och man behöver inte på nåt sätt intyga att det stämmer. Vet inte om de kollar med skatteverket eller något sånt, men de verkade lita blint på det jag skrev iaf. 
  • Sommaren12

Åh grattis Tira!! I know the feeling!!! Jag blev lika glad när jag fick mitt besked om att jag slapp lägstanivån!

jguz: Skönt att det såg bra ut!!

Jag undrar, ska rörelserna bli mindre/färre mot slutet eller vad är normalt? Eller sparkar de även när de ligger fixerade? Låter kanske dumt men jag har ingen aning... bara så man vet ifall det är normalt om man skulle börja känna mindre. Min är ju igång hela hela tiden!

LiJon skrev 2012-05-21 16:34:09 följande:
    Åh försökte ju se den förut men lyckades inte... vet att du sa att man behövde nåt program (quick time?) så jag laddade ner det men det funkade inte ändå. Ja visst kommer man sakna rörelserna! Det är ju så mysigt att sitta med en hand på magen och känna det där bufflandet.
    Du hade youtube-konto va? I så fall kan du se det här: 

Svar på tråden Augustibebis 2012