Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

7eHimlen skrev 2012-05-21 19:45:04 följande:
    Sommaren12, underbar video!! Min håller oxå på sådär, men jag har inte lyckats fästa det på film än! :P men det är såå mysigt ju, o än så länge har jag inte fått ont av det :D 

Lijon, visst var det du som frågade om föräldrautbildning? Jag trodde liksom att det var i grupp, med samtal o så, inklusive profylaxen. Men det verkar som att mina två föreläsningar som jag skrev om är den föräldrautbildning som ges (iaf när man går på Mama Mia). Och det kostade ju ingenting.  Och den ska vi ju gå. Men profylax var dyr - så där har jag tänkt att BM får väl coacha mig när jag väl ligger där o ska föda. Men tänker läsa lite böcker när det närmar sig, lite mindfullness o så. Än så länge så är jag helt lugn när jag tänker på det, även om jag så klart inte ser fram emot smärtan. Men jag hoppas jag kan behålla den inställningen när värkarna sätter i :P
    Ja visst är det mysigt! Jag får inte heller ont av det än så länge så hon kan få sparka på. Är mest svårt att somna när hon sparkar å man ska sova. Hoppas du lyckas fånga det, kul att ha sen och titta på när man saknar magen. ...så man kan sakna den ännu mer haha.

Jag tänkte med prova mindfullness. Tänkte kanske köpa en cd här: mecora.se/bestallning/ 
  • Sommaren12

7eHimlen: Får jag fråga om det finns någonstans där hela FK-byråkratin brister, eller nån lag för den delen, när du och din tjej (fru?) skaffar barn tillsammans? Är bara nyfiken på hur förlegat Sverige är/inte är? Har ni stött på några hinder? Känner ett annat par från mitt förra jobb, två tjejer, som skaffat barn tillsammans. En jättesöt dotter. Man är tvungen att va gift i alla fall va? Har för mig att de gifte sig innan. Är bara nyfiken, om du vill svara... ;)

• Sommaren12
    cupcakekiller skrev 2012-05-21 21:24:51 följande:

Idag har jag storstädat mitt rum..Nu har jag ont neråt i magen, som om han trycker längst ner, det är inget farligt va?
    Sökte 3 st lägenheter idag med, med gångavstånd till mamma och affärer/framtida bvc så håller tummarna!

Jag känner med ett ganska ordentligt tryck neråt när jag ansträngt mig, oftast när jag är på gymmet och speciellt om jag druckit mycket vatten... Vet inte om det sista har med saken att göra men känns som det hör ihop iaf. Verkar va några fler i tråden som känner samma sak så jag har "normaliserat" det. ;)
  • Sommaren12

Haha det är så stört... Börjar nästan kännas som en sån där omöjlig dröm. Om ni minns så fick vi ju fel liggdel till vår iCandy, inget kvitto och vagnen såg ut som ett demoex för att den var lite skitig om hjulen och bromsen å så. Iaf så efter en låååång tid om förhandlande med babyproffsen (läs babyamatörerna, kommer inte handla mer där) så har vi kommit överens om att de ska skicka en ny liggdel och betala frakten tillbaka för den felaktiga. Sen har det stått stilla i ytterligare en månad och de svarar inte på mail. Så mannen min ringde chefen och frågade va tusan som pågick och han skulle undersöka saken. Sen återkom han på mail och säger att den person på lagret som ansvarar för själva utskicket fick en hjärtattack precis när han var i färd med att skicka vår liggdel så liggdelen blev stående i nån vrå medan han fick åka iväg akut. Och sen har den liksom blivit bortglömd för att han blev sjukskriven. Men NU skulle de skicka den genast samma dag... det var nu en vecka sen... Alltså kommer vi NÅNSIN få hela vår vagn?! Tragiskt såklart med han på lagret men ändå... känns verkligen som Gud inte vill att vi ska ha en iCandy. Skulle vi valt buggan månne? Tungan ute

• Sommaren12
    7eHimlen skrev 2012-05-21 21:51:15 följande:
    Ja det finns ju definitivt brister, men det mesta har ju blivit bättre de senaste åren.  Det finns ju lite olika sätt att bli gravida på för oss. Vi valde att hitta en anonym donator och genomföra en heminsemination. Donatorn och vi var alltså överrens om att han inte skulle ha något med barnet att göra alls och vi bytte inga kontaktuppgifter. Han vet inte vilka vi är och vi vet inte vem han är. När så bebis kommer så kommer det därför genomföras en faderskapsutredning, och den kan se ut lite hur som helst. Förhoppningsvis/oftast så påskyndas denns process om det finns en adoptionsansökan också. Min fru blir alltså inte laglig förälder förrän närståendeadoptionen godkänts/faderskapsutredningen lagts ner. Förhoppningsvis så tar inte detta alltför lång tid, men hon har alltså inga rättigheter alls innan den gått igenom. Men hade vi inte varit gifta så hade hon inte fått adoptera/bli förälder. 
    Går man däremot via landstinget så måste man först bli godkänd för hjälp, sen stå i kö i ca två år och sen blir båda föräldrar på en gång när barnet tittar ut. Vi valde inte den här metoden eftersom jag i år fyller 34 och kände lite stress.
    Om man åker till ett annat land och genomgår insemination så får man ett kvitto som visar att man gjort detta och processen att få närståendeadoptera går då snabbare. Men då kostar det ju istället massa pengar.
    Närståendeadoptionen  verkar vara gå till lite olika beroende på vem som är handläggare på familjerätten och i vilket landsting du bor. Förhoppningsvis så går det här i Sthlm lite snabbare än om vi bott i nån liten by på landet, men det kanske bara är jag själv som är fördomsfull. Jag menar bara att här händer det ju kanske lite oftare att samkönade par blir föräldrar och de på familjerätten kanske är lite mer insatta i hela grejen. Åtminstone hoppas vi att det är så.
    Vi vill ju ha samma rättigheter/skyldigheter så snart det bara går, både som trygghet för oss själva, och för vårt barn. Tänk om något skulle hända mig i samband med förlossningen liksom? Vi håller tummarna för att det går snabbt och enkelt iaf, så hon oxå får bli mamma även juridiskt.
    Blev det jätteinvecklat eller förstod du mitt svammel? :P 
    Nämen jag hänger med. :) Men heminsemination, då har ni alltså själva letat upp någon kille som vill hjälpa er? Måste va lite obehagligt att allting faller mellan stolarna om något skulle hända dig som du säger. Vems ansvar är liksom barnet ifall din fru inte är rättslig förälder och man inte vet vem pappan är. Tycker på nåt vis sånt borde skyddas bättre. Tycker Sverige känns både före och efter ibland. Med före menar jag att vi säkert, utan att ha undersökt saken närmre har bättre möjligheter än andra länder, men samtidigt efter för att det är vida känt att samkönade par väljer att skaffa barn tillsammans men ändå så verkar det finnas massa onödiga brister i systemet. Tycker det är löjligt bara att man måste va gift för att få adoptera och det gäller ju alla. Eller att min kille måste på nåt slags förhör för att slå fast att han är pappa till vårt barn medan gifta män slipper. 
    Men funkar allt smidigt med FK? Eller är de också fyrkantiga för att det är två kvinnor som ska ha barn? Hur funkar det t.ex. med "pappadagar", de där tio man får när barnet kommer? Har din fru rätt till det? Hoppas att det inte gör nåt att jag frågar, det kanske är privat... 
  • Sommaren12
    cupcakekiller skrev 2012-05-21 22:37:43 följande:
    Sommaren12: Okej då lugnar jag ner mig lite iaf, men blir det värre än vad det är nu, kan knappt gå på toa för det gör ont att sätta sig, så ringer jag till FL.

Appropå din vagn, jag skulle aldrig orkat med det där, har inget som helst tålamod kvar för något som går det minsta fel längre!
    Hmmm fast göra ONT ska det ju inte... Det gör inte ont på mig, bara trycker ordentligt. Kanske du ska ringa och höra om det inte släpper? Just in case...
    Och vagnhistorien har som tur väl mannen skött hela tiden. Men visst är det irriterande. Han är dock så lugn, en sån där "det-löser-sig-alltid-kille" men hade det varit jag hade jag ringt för länge sen och skrikit i telefonen haha. :P

GRATTIS Gadget!!! Missade att du skulle gifta dig! :) Vilket lycka! :) 
  • Sommaren12

Jag längtar med som en dåre nu efter vår dotter. Jag går omkring och räknar ner dagarna till ny vecka hela tiden. Vill bara spola fram tiden lite! Har haft så mycket i skolan så de senaste månaderna har rusat fram, är orolig att allt ska sega ner sig nu när jag har sommarlov om drygt en vecka. Då ska man BARA gå och vääääääääääääänta....

Lilja85 skrev 2012-05-22 01:02:42 följande:
    Föresten, sitter å nattsuddar... försöker febrilt hitta någon "såhär räknar du ut din SGI" på FK:s hemsida.... hur gör man? Å SGI, är den det samma som föräldrapenningen, alltså samma summa? Eller är föräldrapenningen 80% av SGI:n?? (Fråga inte vad jag fick det ifån men fått för mig det bara)

Sen e det väll skatt antar jag? Försöker alltså då få fram min föräldrapenning efter skatt, det jag får i "handen" beräknad på en årsinkomst på 181K Obestämd 
    Det finns kanske ett smartare sätt, men såhär fick jag räkna eftersom jag fick studentpapper att fylla i och de skulle inte fyllas i likadant. 

Grundlön + snitt-ob en månad = 23 000
    23 000x12 = årslön 276 000 kr
    276000x0,97x0,8=214176
    214176/365=587 kr

Dvs. 587 kr om dagen i fp.

Hoppas det hjälper dig! (Obs! Det är inte min inkomst ovan, utan bara ett exempel)

• Sommaren12
    Gadget skrev 2012-05-22 09:11:40 följande:
    Och stövelkatten har vi inte heller hört av på länge, eller? Just de som alltid varit flitiga på att skriva märks extra när de inte gör det.
    Var är ni?
    Ja och LundinEk... men jag ser iaf på hennes blogg att allt är väl, tittar in där då och då.
  • Sommaren12
    A R skrev 2012-05-22 09:33:01 följande:
    Belatrixx,  starka ord du väljer när det gäller Saajamon, vill bara informera dig om att det är enorm skillnad på att fejka och verkligen tro att man är gravid. En ung kvinna som verkligen tror att hon är gravid och kroppen spelar ett spratt behöver stöd och inte påhopp. Var finns ödmjukheten?
    Jag kände verkligen för Saajmon, min kompis blev med barn när hon var 16 och jag kan relatera till det. Vet hur jobbigt det var för henne med alla som tyckte att hon skulle göra abort, med skolan, med ekonomi och allt. 
    Så jag blev ganska less när jag insåg att Saajmon bara hittat på alltihop. Upptäckte att hon dragit samma rövare i ett par år på olika webbplatser så jag vet i tusan ifall hon verkligen trodde att hon var gravid, verkar som det var en uppmärksamhetssökare i mina ögon. 
  • Sommaren12
    Naimis skrev 2012-05-22 10:23:32 följande:
    Sitter och väntar på att bm ska ringa mig. Läste på lite om gravidhepatos (eller vad de nu va de hette). Usch blir så nojjig, stod att de var väldigt ovanligt i Skandinavien men vanligt i Chile och jag som är född i Colombia blev ju inte lugnare av de. Klådan under fötterna fortsätter, nu hoppas jag bara på att min bm ringer snart sp jag får komma in och ta lite blodprover.
    Ursäkta tråkigt inlägg, behlvde bara skriva av mig lite
    Hoppas du får lugnande besked Naimis! Vad är gravidhepatos? Har aldrig hört talas om det... 
Svar på tråden Augustibebis 2012