Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Här såg man fram emot sovmorgon eftersom jag stigit upp tidigt både helg och vardag i flera månader nu. Irriterad man blir av att va klarvaken åtta då! Grrr...

Vi ska nog köpa babywatchen patrull på ikea. Bor i en trea och känner inget större behov eg. Min kompis hade en sån och den var fullt tillräcklig när man bor som vi gör. Inga coola effekter alltså.

• Sommaren12

En fråga, hittar inte på fk... Hur funkar det med mannens 10 pappadagar för att han ska få pengar? För det första, är det tio dagar utöver de 480 man har totalt? Och ska han skicka in nåt papper eller nåt i förväg om hans inkomst så han får rätt pengar eller hur går det till?

Såg förresten att besluten från fk dröjer för en del. De sa på telefonen till mig att de har en handläggningstid på 30 dagar men av nåt mirakel fick jag mitt efter ynka tre dagar! Kom samma vecka som jag skicka in och då är ändå mitt ärende lite annorlunda. Konstigt!

• Sommaren12

Tvättmaskin - ett måste?!

Vi har ett litet badrum där det nu finns en hörna antingen för att sätta in tvättmaskin eller så kan vi ha ett skötbord där. Har hela tiden känts självklart med tvättmaskin, som vi tänkte köpa innan bebisen kommer, men nu börjar sambon tveka och då gör jag automatiskt också det. Vi har inga problem med att få tvättid i tvättstugan inom ett par dagar, men samtidigt hade det känts väldigt skönt att kunna tvätta i lägenheten. Vi tänkte ha skötbädd ovanpå tvättmaskinen men nu har jag läst massa om att det är osäkert att ha det så. Dessutom finns det verkligen ingen plats för att förvara blöjor, krämer och allt sånt man vill ha i närheten då. Med skötbord får man ju massa förvaringsutrymme. 

Hur hade ni gjort?  Obestämd

• Sommaren12

Jag hittar ingen skötmadrass som verkar ha säkra kanter. Vet iofs inte hur höga kanter det behöver va.

natlup skrev 2012-05-19 14:34:50 följande:
    Kan ni inte ha ett vägghägt skötbord över tvättmaskinen? Så får ni plats med blöjor i på tvättmaskinen. Eller om ni bara köper en sån där tjock madrass man har till skötbord och lägger den på tvättmaskinen:)
    Det är ett litet fönster bakom så det går inte. :( Har ju en vägg på sidan som man skulle kunna nyttja på nåt sätt. Finns det inte vägghängda skötbord som man kan fälla upp från sidan istället för framifrån om ni förstår vad jag menar?
  • Sommaren12

Tack för era åsikter och idéer om tvättmaskin o skötbord! Fru elle: låter som ni planerat bra, kan du inte ta en bild och lägga upp?

Nu sitter jag å solar på Öland medan sambon och hans far grillar. Gött!

• Sommaren12
    Sandra1983 skrev 2012-05-19 18:38:58 följande:
    Vi har också funderingar här hemma på tvättmaskin. Tror vi skulle få plats med en, men då måste vi flytta på vårt skåp med alla "våra" saker i. Och vi har inte direkt stort badrum.... Men funderar på att inte ha skötbord i badrummet utan istället i det som sedan kommer att bli barnets rum. Sen tänker jag att jag verkligen behöver en tvättmaskin eftersom vi bor på tredje våningen utan hiss, dock med en grym tvättstuga som är lätt att få tid samma dag... Men var ska man hänga blöta kläder i lägenheten? Kanske kan vara en idé att köpa en kombo tvätt/torktumlare? Någon som har erfarenhet av det?
    Min sambo gjorde värsta researchen på kombinerade tvättmaskin/torktumlare men de är helt enkelt inte lika bra och har inte samma kapacitet. Dessutom tycker jag mycket av våra kläder är sånt som inte ska torktumlas. Torkrummet i källaren är ganska kasst och brukar alltid resultera i att hälften av kläderna är blöta fastän de hängt där flera timmar, de brukar vi hänga på tvättställ från IKEA i vardagsrummet och det funkar bra (även om det är irriterande att det inte kan bli torrt direkt istället) så vi ska bara ha tvättmaskin. Vi kommer fortsätta tvätta i tvättstugan också men skönt att ha tvättmaskin i badrummet också nu när det blir mer att tvätta.

Har hittat lite olika exempel på skötbäddar till tvättmaskiner som folk snickrat ihop själva, bland annat denna www.ensidaomallt.se/Emilie/2011/06/19/skotbord-over-tvattmaskin/
    Tycker det var snyggt gjort. Ska försöka hitta nån händig som kan göra nåt liknande åt mig, tyvärr har ju sambon tummen mitt i handen....  
  • Sommaren12

Åh ni diskuterar bäddningen! Bra för jag trodde det var helt självklart med täcke och kudde. Men nu ska jag med införskaffa sån kudde från rätt start och bara ha filt om det behövs, blir ganska varmt i vårt sovrum. Tack med ninime för tipset om resesäng, var ju smart om man nu får en vilding (vilket stöket i magen redan tyder på...). 

Välkommen annael! 

• Sommaren12

Ojojoj... har tittat massa på mobiler nu... Vill bara tipsa om att gå in på etzy.com och söka på baby crib mobile så hittar man massa helt otroligt söta mobiler där!! Vill ha ALLA! =)

• Sommaren12
    Sommaren12 skrev 2012-05-20 21:08:38 följande:
    Ojojoj... har tittat massa på mobiler nu... Vill bara tipsa om att gå in på etzy.com och söka på baby crib mobile så hittar man massa helt otroligt söta mobiler där!! Vill ha ALLA! =)
    Insåg också nu att de 1. är jättedyra och 2. man kan istället se det som inspiration om man vill göra en egen söt mobil. :) Mot Panduro!
  • Sommaren12

En fråga kanske lite utanför the topic men tänker att här säkert finns massa bra svar att få ;)
    Jag äger ingen symaskin men tänkte slå slag i saken och köpa en. Vill inte ha en för dyr eller avancerad utan en som passar för nybörjare men som ändå är tillräckligt BRA, den ska ju helst hålla liksom... Kommer väl mest använda den till att sy till dukar och gardiner typ men kanske även sy i lite stoppade saker.

Nån som kan ge mig ett tips på en bra makapär? Jag har inte sytt på maskin sen syslöjden på högstadiet... :O 

Svar på tråden Augustibebis 2012