• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget

Men Ellenbmt: Om du verkligen känner dig så orolig som jag tolkar dig nu och inte bara lite vanlig gravidnoja som jag tror hör till att man tänker tanken att  "tänk om det är tomt där inne", kan du inte prata med din BM om det så kan hon kanske lyssna på hjärtat eller göra ett extra UL för att lugna dig? Vet inte hur generösa de är med sånt eftersom att som sagt mer eller mindre alla oroar sig. Men mår man riktigt dåligt av det och inte kan tänka på något annat känns det riktigt sorgligt om de inte hjälper till. Har du förklarat för din BM? Hur långt gången är du nu igen, har du fått tid för RUL?

När man läser på forum får man ibland för sig att var och varannan människa får missfall, missed abortion eller ofostriga (?) graviditeter. Och ja, missfall är jättevanligt, men risken minskar ju längre gången du är och är väldigt mycket mindre efter vecka 12. Missed abortion, d.v.s. att fostret dött men kroppen ännu inte stött ut det, verkar ju inte helt ovanligt förvisso, men de fall jag känner till personligen har fostret dött i v 7 och det upptäckts i samband med ett hyfsat tidigt UL i v 9-10 eller så, vet inte hur länge kroppen hade väntat med att stöta ut det  annars. Känns ovanligt att gå ytterligare 11 veckor till RUL innan kroppen tar hand om det själv. Ofostriga graviditeter tror jag är ganska ovanligt.
    Det jag försöker säga är att för de allra flesta går det bra, SÄRSKILT när man kommit så här långt som vi har nu. 
    Ta hand om dig. 

• Gadget

Jag kollade BF-listan nu och ser att vi är ungefär lika långt gångna, d.v.s. i v 15 nu. Jag mår för tillfället också väldigt bra och känner inte av graviditeten så mycket och det är väl de sk spökveckorna.

Jag hoppas att du snart får känna bebisens rörelser, eftersom det är ditt andra barn om jag inte minns fel så borde du kanske känna tidigare? 

• Ellenbmt

Tack! Jag har ju bara berättat att jag är orolig. Då skrattade hon lite och sa att så säger många. Inget ul eller något. Men jag får väl ringa och tjata.... Känns så jävla läskigt, som att jag inte ens vill veta!? Usch! Jag ska ringa på måndag....

• FruFoxy

Åh, vill också kunna ha möjlighet att få ut vb, men tyvärr finns det inte i vår kommun. 

• Tvåönskarblifler

Jag hade en ofostrig graviditet förra gången, enl läkaren är det inte alls ovanligt. Hade symtom ända fram tills jag började blöda i v 12, så blev fullständigt grundlurad. Denna gången fick jag ett tidigt UL i v 10 bara för att få se att det fanns något där. Har läst att om man sett ett hjärta slå så är risken för MF avsevärt mindre, då det är just under den perioden då hjärtat ska komma igång som är känsligast. Men, det gör inte att jag är mindre orolig. Jag kan ju inte tänka att jag ju mår illa och har andra symtom och att därför allt är lugnt, för fel kan det ju bli ändå. Så jag har full förståelse för all oro. Varje dag går jag och väntar på blödning, man blir glad varje gång det inte kommit något :) Min BM tyckte att det var självklart att jag skulle få ett UL, för mycket oro är ju inte heller bra för fostret. Du kan inte boka privat?

• Ellenbmt

Kan ofosterlig grav vara så intensiv till v 13 som min varit? Har spytt dygnet om sedan v.6. Har även haft alla andra symtom, dofter, smaker, finnar, fett hår extrem trötthet. Gått från b till e kupa. Nu har allt stannat av. Magen känns bara fet och degig... Detta "började" för en vecka sedan Max.

• FruFoxy

Ellenbmt:
    Min vän fick reda på sin ofostriga graviditet i v. 14. Då skulle hon på KUB och hade inte blödit nånting så hon blev chockad som f-a-n. Hon hade inte så mycket symtom alls under den graviditeten men trodde det var frid och fröjd. 

• fru Elle

Har inte drömt några mardrömmar om barnet, låter inte så roligt.

Ellenbmt; jobbigt när man har funderingar på om det är något fel. Tror faktiskt att det är bäst att man får kolla att allt är i sin ordning så att man kan släppa den oron.

• Aprilia1977
    Ellenbmt skrev 2012-02-04 11:20:33 följande:
    Jag hittar ingen info om det alls. Men jag har verkligen fastnat i det mentalt... Jag tror att allt är ett skämt... Ett dåligt skämt.
    Kan ibland dra in hela magen. Har gått upp snart tio kilo... Sjukt. Ingen blödning, ingen smärta, ingenting? Förlåt att jag tjatar men usch. Det här är så jobbigt.

Jag håller med föregående talare. Ring barnmorskan och boka in ett ultraljud. Du har ju all rätt i världen till att minimera din oro. Men jag är så lik dig. Är oxå orolig till tusen! Men tar tag i saker hemma just nu, allt för att inte tänka på något. Lyssnar till och med på ljudböcker, bara för att....

Kramar till dig! 
  • Ellenbmt

Tack igen. Jo jag ska tjata på henne. Ringer direkt på måndag morgon.

Svar på tråden Augustibebis 2012