Inlägg från: 3apåGång |Visa alla inlägg
  • 3apåGång

Augustibebis 2012

Novalina skrev 2012-02-03 12:37:59 följande:
    OK, då förstår jag.

Själv har jag väldigt starka magmuskler, hade magrutor innan förra grav. Men sen efter den grav. så kändes det liksom som om det va som ett "hål" mitt i magen då jag stod i sk "plankan" och liknande. Innan grav. va magen helt platt och jag kunde liksom spänna den hård överallt fast jag stod i "plankan", men efter grav. så kunde jag som inte spänna alla magmusklerna på samma sätt överallt, det va liksom den där "hål"-känslan mitt i magen, som om det inte fanns några magmuskler just där längre.

Min bm sa att det brukar bli så efter grav., för magmusklerna delar sej då magen växer, och blir aldrig exakt som innan.

Men jag hade aldrig några synbara delade magmuskler iaf, för magen såg liksom jämn och slät ut hela tiden, men de kanske delade sej iaf på nåt vis, blev uttänjda och så...?

Hur som helst, det är inget jag lidit av eg.

För mej är kroppens funktion viktigare, och jag kan absolut inte klaga på vad min kropp gör för mej - den har gett mej ett barn redan - och det är jag otroligt tacksam för. Drömmer Och om jag ger den näring i form av bra "bränsle" och varierad träning, så känns vi som ett väldigt bra team.

Jag kör inte i gymmaskiner längre, har tröttnat på det. Men jag tycker att crosstrainer är väldigt bra även under grav., plus rodd-maskin för ryggen och hantlar för axlar, biceps och triceps. Olika core-övningar är oxå guld värda under grav., för att kropen ska orka med den tunga magen bättre, Då gör core-övningarna att man får som en extra muskelkorsett ju, som stabiliserar mage/rygg. Benböj är oxå bra - både statiska och upprepade, med eller utan vikt.
    Jag var också vältränad innan första graviditeten och hade bra magmuskler men efter den första så har jag haft det där "hålet". I och för sig blev jag gravid igen 10 månader efter första och 11 månader efter andra så min kropp har väl inte hunnit återhämta sig men jag tror faktiskt att nu efter 3:e så kommer magen inte att bli sig lik någonsin. Inte för att det gör så mycket, 3 barn är ju värt allt kroppsligt förfall

Jag fryser också och speciellt på kvällarna! Gjorde det hela förra och förförra grav, blev inte varm i slutet heller. Däremot blev jag väldigt varm då jag ammade.
  • 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-03 16:21:33 följande:
    OK, så du har oxå upplevt "hål-känslan" efter grav. Vad tror du själv det beror på? Delade magmuskler eller?...

Gud, då jag ammade - särskilt i början - så bara fooorsade det svett om mej - men nästan bara från pannan, det riktigt rann svettdroppar! Berodde visst på en massa hormoner sa de på BB. Jag drack oxå en massa vatten då jag ammade, blev jättetörstig!
    Ja jag tror det är delade magmuskler. Jag kunde liksom känna hålet lite över och under naveln vertikalt innan jag blev gravid denna gång. Tror även det är därför min mage redan är så stor. Det saknas liksom muskler i mitten som håller in.
    Ja, jag blev både varm och törstig av amningen! Det är ju massa hormoner i kroppen med en nyfödd och pga amningen.

Här har jag haft en jobbig eftermiddag. Sonen tog av blöjan i sitt rum och kladdade ner ALLTING! Har tagit ganska lång tid att städa allt
  • 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-03 16:41:45 följande:
    Syntes det utanpå din mage så att säga att magmusklerna va delade?

Min mage är oxå betydligt mkt större nu än såhär tidigt i förra grav.!! Beror säkert på det du säger.

Men uuuu, inge roligt blöjdilemma du!!! Tyst
    Nej det syntes inte utanpå men jag kunde känna det själv om jag spände magen (Ja det kan jag ju förstås ännu mer nu). Ja jag får nog vänta några år och se om magen går ihop senare för fler barn tänker jag mig inte. Inte så att min mage var stor eller tjock nu innan jag blev gravid, mest bara lite slappare och som sagt det där "hålet" som kändes.
  • 3apåGång

Mamma070912: Åh, vad skönt ändå att du kunde lyssna på hjärtat så du kunde sluta att oroa dig! Jag hade rosa flytning ett par gånger då jag väntade dottern men det var jätte lite och sen inget mer så jag blev inte jätte orolig men ändå lite, man börjar ju fundera så klart!

Hejåhå: Ja vi gjorde också flera UL med vår son, Först ett Nupp som visade sig vara för tidigt och det blev ett nytt senare. Sen ett RUL som också fick göras om för att det var något de inte kunde mäta ordentligt. Sen tillväxt för att magmåttet var litet och till sist ett till RUL som ingår här i v. 32.

• 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-04 02:57:43 följande:
    OK, precis som jag då låter det som.

Vad tror du om det Mamma0712... skrev:

"Angående träning, är ju så himla individuellt. Tror att kroppen behöver återhämta sig ganska länge innan man börjar köra pass igen. Styrka går ju bra efter ett tag men undvik magmusklerna. Dom behöver återhämta sig. För att slippa delade magmuskler har jag för mig att jag läst att man inte ska göra situps det första halvåret? Är jag helt ute och cyklar? Och då ska man börja med de inre musklerna, inte rutorna på magen... Kolla noga på tränings råd för efter gravida så det inte blir fel, om man nu är noga med att bli platt igen. Lätt hänt att man ser gravid ut fast man är vältränad, om magmusklerna inte går ihop."

Detta har jag aldrig hört/läst tidigare - men så kanske det kan va?...
    Ja du, jag har hört att man kan börja träna magmusklerna igen efter 3-4 månader. Gick själv på barnvagnsgympa med lillan då hon var 4 månader och det var massa magövningar. Det är nog individuellt i och för sig hur snabbt magmusklerna har gått ihop efter förlossning. Mina hade ju som sagt inte gått ihop än riktigt efter 11 månaderFörvånad

Angående att träna under graviditeten så tror jag det är väldigt bra. Jag har nästan känt att jag måste för att orka med i slutet då magen blir tung och kroppen måste orka hålla upp allt. Nu tränar jag pilates och bikramyoga, mår jätte bra av det.

Jag håller med dig DetGodaLivet att begagnat är bra både ur miljösynpunkt och speciellt för bebisen då kemikalier är borttvättade redan. Jag har köpt både nytt och beg till mina barn men jag är lite emot att köpa för mycket nytt, speciellt om det luktar mycket och är såna material där man nästan kan känna att det är massa konstiga kemikalier i. Jag känner mig nöjd då jag hittar bättre beg fina saker/kläder.
  • 3apåGång

fru Elle: Ja det är ju förstås jätte trist om man köper beg på Tradera och får hem trasiga och fläckiga grejer! Jag har fått det någon enstaka gång och blivit sur men för det mesta har det varit bra grejer med bra beskrivning. Fattar inte de som säljer kläder i så dåligt skick så att de borde kastas!

Novalina: Va, 1 på 400, vad läskigt! Har jag inte hört men förstår att du blir orolig! Jag är lite över 30 själv och rätt orolig den här gången...

• 3apåGång
    jannonym skrev 2012-02-04 13:42:42 följande:
    Jag är i vecka 11+4 idag.
    Sitter på lek och bus där mina barn får leka av sig. Jag sitter här och tänker...

Köpte en angelsound igår och försökte höra hjärtljud igår kväll vid tre tillfällen men hörde inte ett skvatt. Fan va dum jag var som köpte den. Nu är jag ju övertygad att det inte finns någon bebis där inne... Sen två dagar tillbaka har jag fått tillbaka aptiten och mår inte ett dugg illa.
    Har inte blödigt något under hela graviditeten. Men det behöver man ju inte göra om det är ett missed abortion.

Fan fan fan... Min mage är helt platt dessutom. Min livmoder är bakåtlutad så med mina andra barn dröjde det oxå innan det började synas. Men när jag ser alla era fina magar så blir jag mer övertygad att nått är fel.

Ligger jag på rygg och känner var livmodern är så är den ca 5-7 cm ovanför blygdbenet. Hur högt är er livmoder? På era bilder ser den ut att vara ovanför naveln redan :/

Det här skulle bli vår fjärde... Graviditeten kom som en chock och var inte alls planerad. Men vi tänkte redan från början att det är vårat barn och vi älskar det fast han/hon inte var planerad. Det tog ett tag att vänja sig vid att vi skulle ha en till, och nu när vi är helt inställda på att bli fyrbarnsföräldrar ja då kanske det skiter sig. Gud va ledsen jag kommer att vara om det inte blir någon bebis :(

Jag ska på Kub på tisdag, har tagit semester hela den dagen för jag e så säker på att de inte kommer se någon bebis eller att bebis dött för flera veckor sedan. Vill kunna gå hem och gömma mig under täcket och slippa möta mina jobbar kompisar.

Jävla skit maskin den där angelsound... De borde inte få sälja sånna. Ma blir ju helt knäpp i huvudet!!!

Piss!!!!
    Förstår hur du känner! Detta är ju vårt 3:e barn och på väldigt kort tid, det var inte alls planerat men vi resonerade precis som er att det är väldigt välkommet och vi ser det som en gåva! Jag skulle bli jätte ledsen om det hände något för vi vill ju så gärna ha barnet nu men i början tog det tid att vänja sig vid tanken. Jag köpte också angelsound för nån vecka sen och hörde först inte men provade igen och efter en ganska lång stund hörde jag. Var då i v. 11+6. Inte lätt att höra...
    Det har känts så overkligt denna gång så jag har också tänkt flera gånger att något kanske är fel. Känner verkligen igen dina tankar!!
  • 3apåGång

Saajmon: Åh, vad jobbigt! Hoppas det blir bättre snart för din släkting. Blev själv så orolig igår då min mobil ringde vid tio på kvällen. Aldrig någon som ringer på den vid den tiden så jag tänkte att det nog har hänt något men så var det på tv det ringde...

Jag känner också massa bubbel i magen men jag kan inte säga än att det är bebisen, hoppas ju det men jag vet inte.

• 3apåGång

Jag började på till ÖF redan då dottern var ett par månader men då var det ju för sonens skull och lite för min egen. Då hon var 6 månader började hon krypa och då märkte jag att hon tyckte det var kul. Sen dess tycker hon det bara är mer och mer roligt för varje gång. Båda barnen älskar att gå dit.

• 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-05 22:00:22 följande:
    OK, vad roligt. Hur gammal va sonen då?
    Hm, han måste ha varit 1 år och 9 månader men jag var där med bara honom innan lillan föddes också. Brukar ganska ofta prata med andra mammor där, det är trevligt att träffa andra i samma sits som också går hemma. Vi går på eftermiddagarna efter att barnen sovit middag och så fikar vi där och är med på sångstund. Den tiden är det många mammor med 2 barn som kommer. En del jobbar deltid och en del är hemma på heltid. Det känns roligt att gå dit för med 2 barn kommer man inte ut lika mycket som med 1 enligt min erfarenhet. Då jag bara hade sonen var det så lätt att ta med honom överallt men nu är det 2 viljor (utom min) plus att vi har dagis 15 timmar/vecka med sonen och tider att passa med det. Självklart är det lätt att gå till lekplatsen också men jag menar mer att åka iväg och göra något som tar mer tid.
  • 3apåGång

godisbit: Åh, härligt det låter!

Fru elle: Åh, modigt att åka med alla 3. Så låmngt skulle jag nog inte våga mig på med 3 små. Hur gammal är er äldsta? För oss blir det nog sydeuropa med Lollo och Bernie. Var iväg en sväng i höstas då sonen var 2,5 och dottern 9 månader, funkade jätte bra! Toppen!

• 3apåGång

Novalina: Jag har också känt bebis nu! Tidigare idag då jag satt var jag säker på att jag kände den! Så roligt!

Jag har aldrig provat bärsjal, har nog varit lite lat men jag var jätte nöjd med Babybjörns sele, speciellt då sonen föddes på våren och ett tag ville han inte alls ligga i vagnen. Lillan föddes i dec så då använde jag inte selen så mycket.

Förlossningen! Jag har också tänkt på det där att behöva åka till ett annat bb längre bort men jag tror inte man behöver det om det är 3e barnet och de andra förlossningarna gått så fort. De borde ju prioritera dig i så fall! Jag har också två rätt snabba förlossningar i bagaget. Förra gången var jag mest orolig att hinna skaffa barnvakt då vi inte har någon släkt nära. Skulle kännas jobbigt att behöva ringa en kompis mitt i natten och dra upp lillkillen ju men det löste sig bra. Tycker så synd om er som gått igenom jobbiga förlossningar och akutsnitt! Jag är väldigt tacksam för mina som gick så pass lätt. Är inte orolig för att föda 3an men det kan ju bli jobbigt med barnvakt...

• 3apåGång
    jannonym skrev 2012-02-07 14:23:57 följande:
    Direkt efter så ringde min man till sina föräldrar och berättade nyheten.

Min man kommer från turkiet och det har tjatats endel på att de vill ha fler barnbarn.
    Svärisarna bor i Turkiet och när han berättade så skrek de rakt ut, de hade gäster hemma och alla pratade i mun på varandra och alla skrattade och grät, värst är svärmor och min mans lillasyster. De var så glada och sa till min man att nu låter du henne vila, du får göra allt hemma. (en gravid kvinna i Turkiet är värd sin vikt i guld).

Härligt med sådana reaktioner.

Har lite magknip för att berätta för mamma.. Hon e lite mer praktiskt lagd och kommer fråga hur jag ska orka osv. Hon tycker att de tre pojkar vi har tar musten ur mig som det är....

Har ni berättat för alla redan?
    Härligt att det gick bra idag!! Vi har berättat för en del vänner och min mamma som blev glad. Har inte berättat för pappa än (ska på kub imorgon). Han är nog lite som din mamma, praktisk och tycker nog inte vi ska skaffa fler... Undrar vad han kommer säga.. Jag har inte berättat på jobbet heller. Är ju mammaledig till 1/3. Känns nervöst att berätta nu då jag varit borta så mycket med 2 barn. Jobbade bara 3,5 månad på halvtid under andra graviditeten. Nu blir det nog 4 månader på halvtid.
  • 3apåGång
    Sommaren12 skrev 2012-02-07 14:54:44 följande:
    Än så länge känner jag mig sådär övermäktig och tror att förlossningen kommer bli mer eller mindre smärtfri HAHA! Antar att rädslan kommer när magen blir stooor och man inser att den där inne ska UT. Men just nu kan jag inte relatera till hur ont det kommer göra. Under en misslyckad leverbiopsi en gång hade jag så ont att jag bad om att få dö i princip. Jag skrek så av smärta att sköterskorna blev skrämda, började gråta och försvann... Så jag tror på nåt vis att jag redan varit med om det värsta i smärtväg... Men jag tänker mycket på det och tycker inte det är fel att börja fundera redan nu, det är ju bra förberedelse. 

Något som oroar mig mycket är amningen. Har ju hört om hur många som fått problem med det och man mer eller mindre blir tvingad att till varje pris amma. Jag är emot hela amningshysterin. Okej att man försöker trots att det är problematiskt men om man till slut är så jäktad att man mår dåligt både psykiskt och fysiskt, tappar orken och kanske distanserar sig till sin nyfödde, då är det INTE okej. Varför inte bara sätta in ersättning då? Varför ska det va sån tabu? Blir det problem för mig tänker jag försöka stå på mig. 
    Oj, ja det låter ondare än båda mina förlossningar! Du kommer säkert inte tycka det är så farligt!

Tråkigt det här med amning tycker jag också. För mig funkade det bra och det är jag glad för men jag tycker jätte synd om alla som inte kan amma och kommer in i nån ond cirkel pga all press!
  • 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-08 03:12:08 följande:
    Varför tror du att din amning funkade så bra? Kanske du har tips?...
    Jag vet faktiskt inte. Innan jag födde sonen trodde jag att jag kanske inte skulle kunna amma för jag kunde inte trycka ut en droppe ens men sen kom det bara igång av sig självt direkt, jag gjorde inget speciellt och han gick upp som han skulle. Var lite jobbigt de första dagarna då mjölken rann till för det gjorde ont i brösten men det tror jag inte man kommer ifrån. Hade även något litet sår i början men det läkte med amningsnapp. Jag ammade 5 månader men sen fick han tänder och bet mig så det funkade inte längre. Lillan ammade jag ett år. Det enda jag inte kan förstå är mammor som har bestämt sig innan första barnet för att inte amma. Försöker man och det inte funkar så är det en helt annan sak.

Kul det låter som du haft Naimis! Jag tänker lite som du ang. snitt. Vill inte ha ett men om det skulle bli komplikationer så får det förstås bli så. Jag är lite rädd för snitt faktiskt. Har ju gått igenom två ganska lätta och lika förlossningar så jag har ju en klar och positiv bild av det hela.
  • 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-08 13:56:47 följande:
    OK, på så vis.

Jag hålelr med dej ang. mammor som bestämt sej för att inte amma innan de ens testat...
    Ja, apropå det så är min man en aning bröstfixerad, han tror att alla som inte ammar eller ger upp amningen gör det pga brösten skulle bli fula Tror det är FÅ som inte ammar av den anledningen men vad vet jag... Tyckte själv det var väldigt mysigt att amma men då min dotter var ett kände jag att det fick räcka, det blev obehagligt då också för att jag var gravid.

Diorali:Åh, stackars dig/er!! Skickar en stor kram!

Grattis till er som varit på UL och sett de små liven! Var själv på KUB idag och allt såg jätte fint ut, är så glad!! Känns mycket mer verkligt nu fast jag hörde hjärtat tidigare och visste att den lever. Nu måste jag bara berätta på jobbet ocksåOskyldig
  • 3apåGång
    jannonym skrev 2012-02-10 21:33:31 följande:
    Hejåhå:
    Känner man av GBS? Alltså har man några symptom?
    Om så många som 1/3 har den bakterien så borde väl alla testas om komplikationerna kan bli så allvarliga :/
    Jag fick ganska starka och onda sammandragningar i v. 27 då jag väntade vår första. Det var på natten och jag ringde förlossningen på morgonen och var lite orolig. Jag fick komma in direkt och det visade sig bero på GBS. Jag fick antibiotika och blev sjukskriven i 2 veckor. Skulle helst inte röra mig sa de. Sen gick det över och allt gick bra. Jag skulle få en spruta med mer antibiotika 3 timmar innan förlossningen men jag kom in 2,5 timmar innan han föddes och fick därför stanna på bb i 3 dygn för uppsikt. Det blev aldrig några problem och med dottern testades jag men då hade jag inte GBS.
  • 3apåGång

Astro: Tack för tipset med kokosfett. Jag är så torr om händerna av alla blöjbyten och tvättningar nu. Använder Locobase salva som är ganska bra men läpparna är också väldigt torra och det blir bara värre av Lypsyl och allt sånt. Ska kolla hälsokosten idag.

Jag har RUL i v. 19+2 men enligt KUB nu skulle det vara 18+5. Tror inte på den flyttningen så för mig är det ändå 19+2. Enliget VUL så stämde BF med det datumet jag själv trodde enl. ägglossning och mens.

Jag är också mycket törstig för det mesta och dricket mycket. Har nästan aldrig ont i huvudet.

Roligt att "bebisen bor i kaffe ibland"!!

Svar på tråden Augustibebis 2012