• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Hejåhå

Fru elle: ja, det är från huvud till rumpa. Tror det även kallas sittmått :)

• Gadget

Min mätte 62 mm när jag var i v 12+1 vilket läkaren (och maskinen) hävdade motsvarade 13+0 vilket jag tycker låter konstigt när jag jämfört med andra i tråden.

• tesked83

Vår var 55,2 mm när jag utifrån beräkning av insättning av embryo var i v 12+0 vilket även maskinen hävdade.
    Verkar vara olika bud beroende på vart man går vilket känns konstigt? ;)

• Novalina
    oprofessionell skrev 2012-02-14 11:51:47 följande:
    Jag är en av dem du inte förstår dig på ;)
    Jag är i v 14+1 och säger v15, för att det är ju den jag "jobbar på" nu.
    För mig är det nog bara psykologiskt lättare att säga veckan man är i istället för veckor man klarat av :)

Svårare än så är det inte :) 
    Samma här. När jag nu är i v.14+6 säger jag att jag är i v.15, och att jag är i 4:e månaden, för jag är ju "inne" i 4:e månaden och har 3 mån "bakom" mej... Drömmer

Lyssnade förresten på lillbebbens Hjärta med "dopplern" (Angelsound) för 1:a ggn i förrgår - det slog fint ca 160 slag/min - en underbar upplevelse att höra det!!

Ska dock inte lyssna för ofta, för ja har hört att eftersom det är ljud-ULvågor och inte riktigt samma ultraljudsignaler som vid vanligt bild-UL, så vet man inte om bebisen påverkas av det på nåt vis som kan va neg.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Hejåhå
    anneh skrev 2012-02-14 13:02:10 följande:
    61mm fick jag i 12+4.

stämmer också!
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-14 12:25:28 följande:
    Är det måttet från huvud till rumpa du menar med CRL? Det måttet har jag på mitt papper från KUB, kan kolla när jag kommer hem.
    Avis på dej som fick papper från kub-testet med mått och så.

Då jag gjorde kub-testet frös bm bilden direkt, så vi såg inte bebben röra sej nåt ens, kanske han/hon sov iofs men... Och sen då jag frågade om mått etc, så ville hon inte säga det, bara "risken" för olika kromosomavvikelser, vilket eg. va det jag brydde mej minst om - efterson jag ändå inte skulel gjort nåt fv-prov eller abort om de varit dåliga. Men nu visade ju siffrtorna på otroligt låg sannolikhet iaf, men jag hade jätegärna velat ha måtten!

Under denan grav. så får man inga papper att bära runt på från bm som i min förra grav., utan de för in allt på data ist., så de har mina uppg. både på MVC och sjukhuset på sina datorer.

Jag har frågat min bm om hon kan se bebismåtten på kub-testet på datorn (på min sida då förståss), men det sa hon tt hon inte kunde. Kanske hon inte ville säga det bara...? Verkar så konstigt när de säger måtten på anra ställen i landet.

Har t.o.m. hört en bm säga till en kvinna att hon kan göra kub-testet bara som ett extra UL, och säga att hon inte vill veta några siffror/"risk" för kromosomavvikelser och annat. Verkligen synd att alla bm:er inte informerar om det som alternativ, för då tror jag många kvinnor skulle slippa detta jobbiga etiska dilemmat med kub-testet.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Hejåhå
    tesked83 skrev 2012-02-14 13:09:23 följande:
    Vår var 55,2 mm när jag utifrån beräkning av insättning av embryo var i v 12+0 vilket även maskinen hävdade.
    Verkar vara olika bud beroende på vart man går vilket känns konstigt? ;)

12+0 stämmer också!

Min poäng är...På mitt KUB-test så verkar inte deras datorn på Karolinska gå efter den här listan jag pratar om, dvs CRL vs ålder. Kollar jag i listan så stämmer bebisens beräknade ålder (enligt min sista mens), medan man på kuben daterar bebisen 9 dagar framåt. Då blir jag ju nojjig att bebisen inte växer som den ska. Det är liksom inte troligt att jag nio dagar senare än beräknat ska ha blivit befruktad.  
    Hejåhå skrev 2012-02-14 13:13:09 följande:

12+1 stämmer med denna
    fetalanomaly.screening.nhs.uk/fetalanomalyres...
    Men om 12+1 stämmer med listan och dina beräkningar, hur kan då läkaren säga 13+0? Ser ingen logik i detta annat än att det måste vara fler parametrar än just CRL-måttet som styr beräkningarna i KUB-programmet.
  • tesked83
    Hejåhå - har en fråga enligt den artikeln du länkade till. Vilken kolumn är det tänkt att man ska titta i? Så som jag uppfattar det efter kollat lite på liknande artiklar på nätet är det kolumnen "50th centile" som ska motsvara vad medelvärdet är för en viss åldern? Eller uppfattar jag det fel?
Svar på tråden Augustibebis 2012