• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • anneh

Vi har funderat lite på föräldraledighet och så, och jag kommer nog ta ut mestadelen, och sambon ska jobba. Ska nog försöka ta ut så få dagar som möjligt, dessutom kommer jag inte ta ut några semesterdagar i år, utan spara dessa.

• fru Elle
    DetGodaLivet skrev 2012-02-13 17:44:38 följande:
    Jag brukar ta 1-2 veckas obetald semester per år för att förlänga. Men nu har jag bytt fack till vision och då kan man få 5 extra semesterdagar istället för semesterdagstillägget.
    Ja så kan man ju med göra. Dock brukar det vara ganska svårt att få semester när man vill vara ledig på sommaren på min arbetsplats och då är de där föräldrapenningdagarna guld värda.

Har ju tagit ut en LN-dag på fredagar nu när jag har gått ner till 80 % och var lite osäker på hur jag skulle ansöka om VAB. Är inte ledig på fredagar utan jobbar lite kortare dagar hela veckan istället. Ringde till FK och hörde hur jag skulle fylla i för att det skulle bli rätt. Fick då tipset att jag kunde ta ut LN-dag på helgen istället för på fredagar. Om jag tog en LN-dag på helgen så kunde jag ansöka om VAB hela dagar, då jag har skyddat min SGI så innebär det att jag inte förlorar så mycket i inkomst. För jag får ersättning baserat på min lön på 100%. Tack för det tipset FK! (Trodde man var tvungen att ta ut på fredagar för att få ta ut på helgen, men det gällde inte för LN).

Med sonen tog jag ut 12 FP-dagar i månaden (ca 3 i veckan), ska försöka snåla ännu mer denna gången. Jag har ansökt om semester 4 veckor innan BF och sen kommer jag ta ut föräldraledigt. Min man kommer ta sen semester, sista veckan i juli och vara ledig hela augusti. Tycker att det är skönt att vara hemma båda två när bebis har kommit.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • Stövelkatten

Vi kommer dela föräldraledigheten, förutom då att jag kommer ta ut en del innan bebis är här. Kommer nog behöva ta 7 dagar i veckan dock, för att få det att gå runt. Kanske upptäcker vi sen att mindre räcker, jag vet inte.
    Jag är med på hur man räknar för en person i månaden, men när man ska blanda dagar osv så tappar jag greppet. Är verkligen inte bra på matte i flera led.

• Stövelkatten

Förresten, vecka 17 idag! Jag hinner inte med... Lustigt (och lite tråkigt på sitt sätt) är att en av mina närmaste vänner fick sin dotter i helgen, och hon heter Zoe. Ett namn som jag i hemlighet gett lilla Shoe i magen, om det är en tjej! Så typiskt att jag skrattade. Vi har alltså inte pratat namn alls, utan hållt det ganska hemligt för varandra.

• lillakotten

Stövelkatten: sånt är så jobbigt med namn. Jag gillar namnet Ludvig men det fick precis mannens kompis son heta. Sen har vi 2 kompispar som ska få innan oss och jag är livrädd att bli av med någon annan favorit! Löjligt va?!

• mrsnoname

Hej tjejer!
    Jag e vidrigt nervös inför kub imorgon! Kom dessutom å tänka på en sak... Görs kub utanpå magen eller genom vul? Är i v. 12+5 i morgon när det är dags.
    Kommer inte kunna sova inatt :/

• cupcakekiller
    Sommaren12 skrev 2012-02-13 14:58:37 följande:
    Cupcakekiller: är inte v 13 på rul lite väl tidigt? Kan de ens kolla allt de ska då? Det hade jag ifrågasatt...
    i lkpg har man första RUL i v.12-13 och RUL nr 2 i v.18-20 :)
  • Juliette

Haha, bor i kaffe, så sött!

Min huvudvärk försvann, jobbigt att du har så ont Sommaren12. Hoppas det släpper!

Usch, får lite panik angående det där med föräldraledighet. Jag fattar verkligen INGENTING av det ni diskuterar. Hjälp! Mycket att läsa in sig på...

• Hejåhå

Kuben idag gick bra. Det viktiga för mig var att få se en levande krabat. Att vi dessutom fick bra siffror 1:1817 är bara bonus!

Blev dock framflyttad 9 dagar vid mätning av CRL-måttet. Eftersom jag har haft råkoll på både ägglossning och mens så har jag lite svårt att acceptera att mina beräkningar inte stämmer. Googlar därför fram en engelsk sida där CRL-måttet bara diffade med en dag. Så jag är inte förvånad om jag blir flyttad igen vid RUL.

Det var någon fler här som gjort KUB idag och vi hade samma BF +- någon dag. Vad hade du för CRL mått och hur långt gången?

Här är länken med CRL mått, appendix 1.
    fetalanomaly.screening.nhs.uk/fetalanomalyresource/images/stories/Downloads/2.4.1_Base_menu/fetal_size_and_dating-charts_recommended_for_clinical_obstetric_use._journal_article_2009.pdf

Svar på tråden Augustibebis 2012