• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Idag har jag varit gravid 100 dagar! :)

Tesked83: om jag får lägsta kommer vi nog inte heller ta ut nån fp. Vi klarar oss bra på min mans lön så sparar hellre dagarna då.

• Millas

Märker att vi har några hejjare på fp här i tråden. Min gubbe jobbar helgskift fre-sön 32 timmar varje helg. Funderar på hur och om han kan ta ut fp? Borde nog kontakta fk.. Kan göra skillnad på några tusenlappar ju..

• natlup

När folk frågar er vilken månad ni är i. Säger ni kalendermånaden eller graviditetsmånaden? Jag har så svårt med det där. Jag vet själv inte vilken månad jag e i, 4 eller 3 ?:P

• lillakotten

Jag är i v 12 med det menar jag att jag har gått 12 fulla veckor. Jag säger även att jag är i 3:e månaden då jag gått 3 fulla månader. Samma som att jag säger att jag är 26 år då jag har fyllt 26 år och inte 27... Förstår inte varför alla verkar räkna att de är en vecka längre än vad de är..

• oprofessionell
    DetGodaLivet skrev 2012-02-14 08:09:27 följande:
    Jag är i teorin för att dela lika, men för oss passar det inte. Min sambo är chef och har svårt att ta uppehåll på samma sätt. Ekonomiskt förlorar vi mycket på det också pga stora löneskillnader (han tjänar mer än dubbelt mot mig). Vi skulle klara oss såklart men lägger häldre de pengarna på att barnet får vara hemma länge.
    Nä, det är ju så olika det där, hur ens arbetssituation ser ut osv.
    Men vi är lyckligt lottade med två rätt flexibla sysselsättningar och då utnyttjar vi det så bra vi bara kan med att dela föräldraledigheten lika rakt av :)
  • oprofessionell
    lillakotten skrev 2012-02-14 11:28:57 följande:
    Jag är i v 12 med det menar jag att jag har gått 12 fulla veckor. Jag säger även att jag är i 3:e månaden då jag gått 3 fulla månader. Samma som att jag säger att jag är 26 år då jag har fyllt 26 år och inte 27... Förstår inte varför alla verkar räkna att de är en vecka längre än vad de är..
    Jag är en av dem du inte förstår dig på ;)
    Jag är i v 14+1 och säger v15, för att det är ju den jag "jobbar på" nu.
    För mig är det nog bara psykologiskt lättare att säga veckan man är i istället för veckor man klarat av :)

Svårare än så är det inte :) 
  • Tina lind

Inatt hade jag en jätteknasig dröm. Drömde att jag fick veta att jag väntade tvillingpojkar och att jag då genast tänkte att jag skulle skaffa en till så jag i alla fall kunde få en flicka.

Det är första gången jag haft en dröm om bebisar, annars drömmer jag bara helknäppa drömmar om mördare och helt ologiska saker.

I natt var jag uppe fyra gånger och kissade, jag är så trött nu. Är det någon mer som är uppe massor med gånger på natten för att kissa? Samma på dagen och ibland när jag precis kissat för typ tre minuter sedan blir jag kissnödig igen, jättekissnödig. Fånig sak att klaga på men jag vet sedan bebis nummer 1 att det bara kommer bli värre...Men inget illamående längre i alla fall, man ska ju vara glad åt de små sakerna :)

Mitt RUL är den 19/3, då är jag i vecka 19+1, så typ fem veckor kvar. Jag längtar jättemycket!

På fredag ska jag berätta för min chef att jag inte kommer tillbaka i höst som det först var sagt utan kommer vara hemma ytterligare minst 1½ år. Ska bli skönt att berätta för mina arbetskamrater!

• Tina lind
    oprofessionell skrev 2012-02-14 11:51:47 följande:
    Jag är en av dem du inte förstår dig på ;)
    Jag är i v 14+1 och säger v15, för att det är ju den jag "jobbar på" nu.
    För mig är det nog bara psykologiskt lättare att säga veckan man är i istället för veckor man klarat av :)

Svårare än så är det inte :) 
    Så är jag med! För vi är ju i vecka 15 även om vi inte "gjort" hela veckan klar. Jag är i vecka 15 men mer noga i vecka 14+2 :) Hade jag räknat åt andra hållet och varit i vecka 14 nu hade jag känt mig lite depprimerad, jag gillar inte första halvan av graviditeten. Gillar när det känns varje dag så man slipper få en massa dumma tankar i huvudet om att bebis är borta. En vecka hit eller dit är kanske inte mycket för andra men för mig är det mycket!
  • fru Elle

Är det måttet från huvud till rumpa du menar med CRL? Det måttet har jag på mitt papper från KUB, kan kolla när jag kommer hem.

Det finns många olika sätt man ta ut föräldrapenning och olika regler och förutsättningar att tänka på. Sen står inte allt på FKs hemsida. Man måste utgå vad som blir bäst för ens egna familj och förutsättningar.

I vår familj så har jag tagit ut den mesta föräldrapenningen, tror min man har tagit ut tre dagar förutom de 10 pappadagarna. Han tjänar också betydligt mer än mig och han har ett jobb där han har kunnat flexa, ta ut komp och jobba hemmifrån. Så han har kunnat vara hemma utan att behöva ta ut fp. Han har varit ledig ca 8 veckor på somrarna, första månaderna dottern gick på förskolan så var han kompledig två dagar i veckan. Nu i jul var han kompledig i tre veckor. Han hade ett jobb där man jobbade ganska mycket vissa perioder på året och kunde bygga upp en hel del komp. Sen fick han lov att spara komptid från året innan vi fick barn. Sen får jag 10 % extra av min arbetsgivare ett helt år.

Men nu har han börjat ett annat jobb så nu har han inte längre denna kompledighet. Men han har ju kvar fp-dagar att ta ut.

Vabbat jag han aldrig gjort, vi får samma ersättning om vi vabbar och han tjänar mer än dubbelt vad jag tjänar. Men han har varit hemma med sjuka barn med men då flexat eller jobbat hemifrån.

Svar på tråden Augustibebis 2012