• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • natlup
    DetGodaLivet skrev 2012-02-13 16:38:46 följande:
    Nej absolut inte. Vi har också börjat planera, gjort olika bugetar och räknat på olika modeller osv. Det kräver en del planering att få till det bra, särskilt om man ska använda vårdbidraget för det omgärdas av en hel del regler. Samma om man vill ha ut jämställdhetsbonusen.

Det är mycket trixiga regler kring föräldraledighet. Föräldrapenningen fördelas ju tex över sju dagar, inte fem som man jobbar. På helgen kan man ta ut ersättning för den som är ledig på fredagen eller måndagen. Det innebär att om det är en stor skillnad i inkomst, att pappan tjänar mycket mer och mamman har låg fp - då kan man tjäna MER på att pappan är ledig varje fredag trots att mamman går utan ersättning den dagen. För då kan man ta ut hans högre ersättning för tre dagar i veckan (fredag-söndag).
    Vi har funderat på det där men att pappan ska vara hemma varje måndag. Så kommer jag försöka att ta ut 4 dagar. Kan man göra så? Eller måste jag ta ut fullt? Det här är verkligen inte lätt :P
  • DetGodaLivet

Nej ni kan ta ut 4 på dig och 3 på honom, om det är så du menar.

Om ni vill ta ut mindre än 7 dagar vecka ska ni minska dens dagar som har den lägsta föräldrapenningen. Dvs vill ni ta ut 5 dagar i veckan totalt och han har högre fp ska ni fortfarande ta ut 3 på honom (måndag+helg) och 1 på dig. Annars missar ni massa pengar nom ni inte får igen.

• FruMii
    DetGodaLivet skrev 2012-02-13 16:45:28 följande:
    vårdNADSbidrag menar jag... är nog lite yrkesskadad

haha jag hängde på din felskrivning! Jag menar också naturligtvis vårdnadsbidrag =)
  • Sommaren12

Usch vi borde verkligen också börja planera känner jag. :(

Gadget: ja det är jättejobbigt och det har fortfarande inte gått över... Har snart haft ont i två dygn...
    Jag känner förresten samma med kissandet. Kommer bara en skvätt när jag går. Är nog som du säger livmodern som trycker emot.

• fru Elle

Min plan är att ta så få dagar som möjligt det första året. Här har vi inte vårdnadsbidraget och jag vill ha dagar kvar. Dels för att ta ut när jag jobbar deltid och för att ge barnen ledigt på lov. Semestern räcker inte till för att vara ledig och ge barnen långa sommarlov och ledigt vid jul.

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-02-13 13:09:50 följande:
    Vaknade med huvudvärk igår och den har fortfarande inte försvunnit. :( i morse var det så fruktansvärt att jag grät. Började nästan tro att det va nåt allvarligare. Varje hjärtslag bankade uppe i huvudet och det kändes som hela skallen skulle gå sönder. Lite bättre nu iaf men fortfarande kvar. :( led av migrän som barn men detta var en helt annan typ av smärta. Jaja... Hoppas det går över. Så här mycket brukar det inte vägra och nu har jag ändå vilat, druckit massor av vatten och tagit tre alvedon sen igår. :(

Ring din läkare på MVC så kan du få recept citodon om du får jätteont igen. Det är typ det enda man får ta utom alvedon.
  • DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-02-13 17:42:43 följande:
    Min plan är att ta så få dagar som möjligt det första året. Här har vi inte vårdnadsbidraget och jag vill ha dagar kvar. Dels för att ta ut när jag jobbar deltid och för att ge barnen ledigt på lov. Semestern räcker inte till för att vara ledig och ge barnen långa sommarlov och ledigt vid jul.

Jag brukar ta 1-2 veckas obetald semester per år för att förlänga. Men nu har jag bytt fack till vision och då kan man få 5 extra semesterdagar istället för semesterdagstillägget.
  • Naimis

Vi har inte kommit så långt än förutom att vi ska ta halva var.
    Tänker nog inte ta ut mer än 4 dagar/v, börja jobba i maj nästa år och sen ta några veckor på sommarn då maken kan ta ut semester.
    Vi ska börja planera denna sommar först.

• Saftmedbulle
    fru Elle skrev 2012-02-13 07:30:46 följande:
    Idag på väg till förskolan pratade jag och Molly om bebisen i magen. Hon var lite bekymrad över att bebisen inte hade några leksaker. Berättade då att den bor i vatten därinne och att den badar och leker med sina händer. Då sa hon, bor den i vatten och efter en liten stund och ibland i kaffe !
    Gulligt ;)
Svar på tråden Augustibebis 2012