• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • lillakotten

Vi bytte vår cam när dottern var 10 månader. Inte pga storleken utan hon tyckte inte att den var bekväm nog. Dottern sov max 30 min i den tyvärr. Jag älskade den, förutom på vintern då var den hemsk. Denna gång så blir det nog en trehjuling. Vi funderar på teutonia spirit s3 men jag har inte provklämt på den än. Någon som vet något om den?

• A R

God lördagsmorgon på er alla!

Vad bra att får höra lite om synpunkter när det gäller vagnval.
    Jag har varit helt inne på en bugaboo cameleon, bor i Stockholm och tycker var och varannan har en sådan.
    Nu har vi även hus på landet så det måste fungera på grusväg också, även på vintern i stan. Jag får nog ta och tänka om helt enkelt. Jag trodde nämligen att vinter/terränghjulen var bättre.

• Aprilia1977

God morgon Sverigeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!! (och ni som utvandratGlad)

Jag tittar runt lite, på skoj, när det gäller barnvagnar och hittade ett barnvagnstest:
    http://www.smartson.se/test/familj-fritid/barn/test_-_9_barnvagnar_2011.html

Finns det fler tester på nätet???

Nä, jag har många krav och det verkar som att man måste ge sig på vissa saker. Men vågar nog inte gå och titta eller känna på barnvagnar tillsammans med sambon innan det gått över halva tiden av graviditeten. Så för mig gäller följande:

Se men inte röra!!! Flört

Är lite avundsjuk på er som är så coola, som redan tittar på barnkläder etc. Det är så man ska vara! Jag är bara en fegis!

Kram på er alla och önskar samtliga en underbar helg!           

• Ellenbmt

AR- kolla in icandyn, vi bor på landet. :)

• Tifan

Jag var o kilade på vagnar i veckan o frågade då om leveranstiden... Jag vill ha en emmaljunga o för att vara på den säkra sidan så tyckte hon i butiken att man ska tänka på att beställa vagn i maj om man ska få den färgen man vill ha.. Men tanke på att de har semesterstängt hela juli och jag ska ha i mitten på augusti :) och de nya färgerna hinner inte att komma in tills dess

• DetGodaLivet
    A R skrev 2012-02-18 07:35:41 följande:
    God lördagsmorgon på er alla!

Vad bra att får höra lite om synpunkter när det gäller vagnval.
    Jag har varit helt inne på en bugaboo cameleon, bor i Stockholm och tycker var och varannan har en sådan.
    Nu har vi även hus på landet så det måste fungera på grusväg också, även på vintern i stan. Jag får nog ta och tänka om helt enkelt. Jag trodde nämligen att vinter/terränghjulen var bättre.
    Jag tycker inte det är svårt med "kompromissvagnar". Jag har hellre flera olika.

Precis som den rymligaste bilen´och den mest lättparkerade bilen inte är samma bil, så finns det ju inte EN vagn som är bra på allt. Vi brukar ha ett par olika modeller att variera mellan beroende på behov.    
  • Sommaren12

Ellenbmt: jag är mest inne på iCandyn (peach då) men tycker hjulen ser små och plastiga ut. Hur funkar det på snöiga vägar tex. Är inte helt omöjligt att det blir massa snö även nästa vinter i Småland... Hur är utrymmet i liggdel och korg? Har ännu inte sett den IRL...

• DetGodaLivet
    Hejåhå skrev 2012-02-17 22:30:26 följande:
    Jag har en cameleon och ett barn en kvantil över normalkurvan. Jag bytte till sittdelen när hon var fem månader för att hon ville se ut. Då är den skålade sitsen perfekt eftersom de mindre barnen har bra stöd för ryggen, precis som i babyskyddet.
    En kompis till mig har en pojke som troligtvis kommer bli 2 m lång och han bytte till sittdelen när han var 5 månader av samma anledning, för att kunna sitta.

Camen är en perfekt cityvagn, men inget för terräng och snö, trots vinterdäck. Med vinterdäcken är den tung att svänga.

Shoppingbagen är svår att komma åt när man har liggdelen på, men med sittdelen rymmer den mycket tack vare tyglocket med snodden.

Jag köpte camen begagnad och det jag föll för var möjligheten att sy sufletter själv och alla funktioner.

Jag upplever camen som en vagn som barnet kan ha länge. Många byter sina pansarvagnar till enklare sittsulkys när barnet är kring året. Det behöver man inte göra med camen.

Jag har haft väldigt många kunder (när jag hade beg. barnvagnsförsäljning) som äger en cam. som förstavagn som kommer för att köpa en "vanlig" sittvagn eller sulky för att barnet inte sover bra i cam:en eller inte får nog med benutrymme. Så att det skulle spara in ett senare vagnköp med just den tror jag inte.

Tror över huvud taget inte på idén att det finns den perfekta vagnen utan antingen får man kompromissa lite med sina behov eller också räkna med att ha flera vagnar att byta mellan.
  • DetGodaLivet

Liggdelen är mindre på Bugaboo frog (den äldre modellen som fortfarande finns på begagnatmarknaden) men på cam:en är den ungefär lika stor eller större än de små liggkorgarna som finns på många andra cityvagnarna.

Köper man en brio- eller emmaljunga duo med klassisk liggdel så är den betydligt större. Den mindre liggdelen på emmaljunga kallas citykorg. Nån pratade om att  "kombivagnar" skulel ha större liggdel men kombivagnar har ingen liggdel alls. En kombivagn är en sittvagn´med en hård lift som ställs direkt i sittdelen. Dessa liftar är mindre än en vanlig liggdel och oftast även mindre än en citykorg.

Personligen föredrar jag en riktigt stor liggdel. Dels vill jag kunna ställa en lift i liggdelen i början om jag behöver ta med mig barnet sovandes in någonstans. Dels vill jag kunna använda liggdelen åtminstone ett år för de tillfällen då barnen huvudsakligen sover i vagnen. Det är mer skyddat läge i liggvagnen och man kommer också närmare barnet (om liggdelen är högre vilket den är på de flesta modeller).

När barnet börjar vilja sitta ibland har jag antingen varierat mellan liggvagn och sittvagn (eller liggdel och sittdel på en duo där man kan byta emellan) beroende på behov och väderlek, eller också har jag använt ryggplattan i liggdelen som de större liggdelarna har.

På många duovagnar är det enkelt att byta mellan liggdel och sittdel så att man inte behöver bestämma sig definitivt för när det känns rätt att byta till sittvagn. 

Det finns vagnar där detta inte går, bla bugaboo (om man inte köper en extra ram) och en del andra vagnar uppbygda på samma sätt. 

Svar på tråden Augustibebis 2012