• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • banana81

Vilka fina magar ni lägger in i bildtråden! Min mage är en tjockismage så bebismagen syns bara om man vill se den tror jag! Fast min sambo säger att det syns nu!
    Är det nån mer än jag som mår mer och mer illa för varje dag? Det är så tråkigt och jag är sjukt trött på det nu! Mår inte så dåligt att jag kräks och så länge jag inte gör det så kunde inte bm ge mig nåt åt det..

• Naimis

Jloow- Jag har ägt en Cameleon, och var mer nöjd än missnöjd. Den är som sagt underbar att köra på plant underlag, perfekt när man är i affärer och även om man åker kommunalt. Tar inte så stor plats och den väger inget.
    Jag håller inte alls med Tina lind om att liggdelen är trång, det är en av de rymligaste på marknaden. Min son fick fortfarande plats när han var 1 år.
    Det den föll på för mig var hur jäkla osmidig den blev på vintern, när de var dåligt plogat gick de inte att köra utan vinterhjul och den tappar hela smidighetsfunktionen med vinterhjulen då dom inte är svängbara.
    Sen är de superbra att man kan sätta på babyskyddet direkt på chassit, lattehållaren är en mkt användbar liten finess däremot föredrar jag fotbroms på vagnen framför handbromsen och luftdäck.
    Men allt är ju en smaksak.

• fru Elle

Tycker att magen har blivit mycket större det sista, kunde inte ha en tröja imorse för det glipade vid magen. Sa det till min man som har varit bortrest i två dagar. Han tyckte magen hade blivit mycket större nu när han var borta.

Molly lyfte på tröjan idag och ville se bebisen, så vi fick sätta oss och kolla på bilderna och filmerna från KUB. Sen så kom min man och då visade hon bebisens huvud, kropp, ben och armar för honom. Sa även att det svarta är vattnet bebisen ligger i.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • Tina lind
    Naimis skrev 2012-02-17 21:13:40 följande:
    Jloow- Jag har ägt en Cameleon, och var mer nöjd än missnöjd. Den är som sagt underbar att köra på plant underlag, perfekt när man är i affärer och även om man åker kommunalt. Tar inte så stor plats och den väger inget.
    Jag håller inte alls med Tina lind om att liggdelen är trång, det är en av de rymligaste på marknaden. Min son fick fortfarande plats när han var 1 år.
    Det den föll på för mig var hur jäkla osmidig den blev på vintern, när de var dåligt plogat gick de inte att köra utan vinterhjul och den tappar hela smidighetsfunktionen med vinterhjulen då dom inte är svängbara.
    Sen är de superbra att man kan sätta på babyskyddet direkt på chassit, lattehållaren är en mkt användbar liten finess däremot föredrar jag fotbroms på vagnen framför handbromsen och luftdäck.
    Men allt är ju en smaksak.
    Ja nu har jag ju bara mätt och jämfört med brios liggdelar och då är den väldigt väldigt smal (och kortare) om man har ett normalstort barn (de gjorde även en undersökning i någon barntidning när jag väntade barn, 2010, och då var den en av de minsta liggdelarna på marknaden men det har kanske ändrats). Men sedan så är jag lite mer kräsen vad gäller vagnar, jag tycker mitt barn ska ligga bra och skönt i den och inte som i en sillburk utan ha lite "sväng" yta för armarna. Men å andra sidan är jag inte en sån som binder in mitt barn i filtar så det inte kan röra sig heller, så det är väl en smaksak.

Som extravagn om man bor i stan är den nog kanon! Så länge man har ett litet barn (under normalkurvan) och inte är mycket för att shoppa :)
  • Naimis

Tina- Kan inte jämföra med brio då jag inte har någon erfarenhet av dom däremot vet jag att teutonias (kommer inte på modell) och även UJ duo och Swift är betydligt smalare och förmodligen kortare.
    Kan de bero på om man syftar på en sk duovagn, typ crecent diva, brio sing etc?
    Kombivagnar känns ju större men dom är väl oftast större i helhet.
    Jag är väl inte heller en person som tycker om när de blir för trångt men sonen fick gott om plats med både åkpåse och overall.

• oxle bo

Oooo lycklig är jag.. fick flera riktiga sparkar när jag satt på bussen hem från jobbet nys

mera mera, men nej..

• Gadget

Var känner ni sparkarna?
    Har ibland fått lite sprattel, men det är ganska långt ut åt sidan så jag undrar hur långt åt sidan bebisen verkligen ligger. Gissar att det bara är en nerv eller tarm eller så.

• oxle bo
    Gadget skrev 2012-02-17 22:17:55 följande:
    Var känner ni sparkarna?
    Har ibland fått lite sprattel, men det är ganska långt ut åt sidan så jag undrar hur långt åt sidan bebisen verkligen ligger. Gissar att det bara är en nerv eller tarm eller så.
    dom jag fick nu var precis ovanför blygbenet typ
    har ju fått för mig att jag har moderkakan i framvägg,
    kanske den lyckades sparka precis under..
  • Hejåhå

Jag har en cameleon och ett barn en kvantil över normalkurvan. Jag bytte till sittdelen när hon var fem månader för att hon ville se ut. Då är den skålade sitsen perfekt eftersom de mindre barnen har bra stöd för ryggen, precis som i babyskyddet.
    En kompis till mig har en pojke som troligtvis kommer bli 2 m lång och han bytte till sittdelen när han var 5 månader av samma anledning, för att kunna sitta.

Camen är en perfekt cityvagn, men inget för terräng och snö, trots vinterdäck. Med vinterdäcken är den tung att svänga.

Shoppingbagen är svår att komma åt när man har liggdelen på, men med sittdelen rymmer den mycket tack vare tyglocket med snodden.

Jag köpte camen begagnad och det jag föll för var möjligheten att sy sufletter själv och alla funktioner.

Jag upplever camen som en vagn som barnet kan ha länge. Många byter sina pansarvagnar till enklare sittsulkys när barnet är kring året. Det behöver man inte göra med camen.

• fru Elle

Har inte haft en bugaboo cameleon men tycker inte den ser så liten ut. Måtten borde väl finnas att söka fram. UJ som vi har haft tycker jag är liten, speciellt till dubbelvagnen eller Swift. Men det har fungerat för oss, när den har blivit för liten har vi bytt till liggdel med fullt liggläge.

Svar på tråden Augustibebis 2012