• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-02-20 15:03:08 följande:
    När brukar föräldragrupper starta?

Min bm sa att det finns föräldragrupper (eller sa hon kanske kurser? hmm.. samma sak?) och då hajade jag till och sa att jag är intresserad av det. Dock sa hon inte när de startar å då var det så mycket annat i min skalle. 
    Det är nog olika i min förra grav bodde jag i en mindre stad och då hadde de bara 1-2 grupper om året, första träffen handlade om förlossningens skeden och då var jag redan i v 40, han aldrig gå på d andra träffarna :/
  • Blomsterfröna

Jag hänger inte alls med ang saaajmon...:)

Ikväll har bebis fört runt som en tok och fick in en rejäl liten buff:) sååååå mysigt

• DetGodaLivet

Såg att det pratats citodon längre upp.

Jag har detta utskrivet mog migrän under graviditeten, istället för min vanliga migränmedicin. Det är den vanligaste medicinen man skriver ut till gravida för olika smärttillstånd som tex. migrän.

Det beror på att det är en så gammal medicin att man kan säga utifrån "beprövad erfarenhet" att den är OK. Dvs under många år har massor av gravida som inte kan leva utan värkmedicin pga sjukdomar tagit citodon och man kan inte koppla det till några biverkningar. 

Det finns säker många andra värkmediciner som egentligen är OK men eftersom det inte forskas specifikt på vilka mediciner som är OK för gravida så tar det ju lång tid innan nya mediciner får klartecken. Så var det förr med allergimediciner också, att man bara fick ta tavegyl som var en gammal medicin och därför beprövad. Senare har det visat sig att de flesta sorter går lika bra.    

• mammsen

Blomsterföna - Det tror jag ingen gör, därför alla är så nyfikna, på första/andra sidan i bildtråden visar hon en bild i v 9 på magen och skriver att hon testat neg, hon vill inte kommentera om hon testat possitivt än eller om hon träffat någon barnmorska. Hon är irriterad över att folk ifrågasätter hur hon vet att hon är gravid fast jag tror inte någon menar något illa.. Dock förstår jag och respecterar att många "känner" att de är gravida, men det är så konstiga saker att inte vilja svara på,, Jag tror inte någon annan i tråden skulle ta illa upp om man frågade om de gjort ett gravtest?! Eller inte tagitt kontakt med bm, minns inte villken vecka hon är i men 16 eller 17 va?
    Jag är bara nyfiken, vill inte vara oförskämmd, har menat på att om det var jag så skulle jag nog vara orolig om jag bara fått neg tester och viljat kolla upp varför..

GUD VAD HÄRLIGT MED KNUFFAR!! Så avis, V15 men inga knuffar än, med dottern kände jag första knuffarna i v 19 så jag längtar otroligt nu!!!

• DetGodaLivet

Bryr mig ärligt talat inte ett dugg om ifall någon vill låtsas vara gravid, detta är nätet - det är bara att leka på.

Däremot om det på allvar är så att någon tror sig vara gravid och mensen ej kommer men man fortfarande testar negativt i v. 9 så rekommenderar jag den personen att uppsöka läkare. Det var någon i en tidigare tråd jag skrev i för "vi som försöker bli gravida..:"   som råkade ut för just detta och det visade sig bero på någon allvarlig ärftlig sjukdom. I ett annat fall jag minns där någon på fl råkat ut för detta handlade det om ett utomkvedshavandeskap. Dvs inget man bör uppfatta som helt normalt utan undersöka vidare för säkerhets skull.

• mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-02-20 20:34:09 följande:
    Såg att det pratats citodon längre upp.

Jag har detta utskrivet mog migrän under graviditeten, istället för min vanliga migränmedicin. Det är den vanligaste medicinen man skriver ut till gravida för olika smärttillstånd som tex. migrän.

Det beror på att det är en så gammal medicin att man kan säga utifrån "beprövad erfarenhet" att den är OK. Dvs under många år har massor av gravida som inte kan leva utan värkmedicin pga sjukdomar tagit citodon och man kan inte koppla det till några biverkningar. 

Det finns säker många andra värkmediciner som egentligen är OK men eftersom det inte forskas specifikt på vilka mediciner som är OK för gravida så tar det ju lång tid innan nya mediciner får klartecken. Så var det förr med allergimediciner också, att man bara fick ta tavegyl som var en gammal medicin och därför beprövad. Senare har det visat sig att de flesta sorter går lika bra.    

Kodein är det verksamma ämnet i citodon, samma som i panocod, barnet påvärkas ungefär som mamman men läkemedlet har testats på över 10 000 kvinnor och har inte uppvisat någon ökad risk för bivärkningar, dock om man äter detta ofta kan barnet få abstinensbesvär.. Har en tokskadad rygg efter flera misshandlar i tidigare förhållande för längesedan så jag har ätit en hel del smärtstillande, nu försöker jag hålla mig till bara alvedon men efter min läkare visat svart på vitt att citodon inte är farligt vågar jag ta det ibland om det värkligen behövs =)
    Alvedon däremot har man ju börjat ifrågasätta om det kan skada vissa organ som levern om man äter det i tidigt skede, jag åt alvedon med min nr 1 så jag vågar göra det nu med eftersom det inte finns något bevis eller liknande på att det kan vara skadligt.
  • Naimis

Bryr mig inte heller ett dugg om någon nu skulle låtsas. Det får stå för den personen, skulle det vara så så låt den personen hållas.
    Som alla andra handlar de mest om att man bryr sig dom man undrar över BM, rul etc.
    Inte för att lägga näsan i blöt

• Blomsterfröna

Har hon avreg sig så har hon kanske något att dölja iaf , men men ....

Jag är i vecka 15 och känt av pyret mkt ikväll :)

• Hejåhå

Anneh: hängde du i BF mars 2011-tråden tidigare? Tycker jag känner igen din bild ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012