• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Mandelmassa är enkelt att göra så för det med om du ändå gör ett bak :) vet inte skillnaden dock... Marsipan är fastare och sötare...?

• Sommaren12

Tycker med hemmagjorda blir för kompakta men jag är heller inget bakproffs. Tyvärr. ;)

Cupcakekiller: Tror inte det är någon fara i sig men det beror väl på lite hur du mår. Jag hade absolut inte bowlat för jag har ont i ryggslutet och det blir värre av belastning, för mig räcker det med matkassen för att det ska bli för mycket. Så numera får mannen handla hihi. ;) 

• RockTheRebell
    Hejåhå skrev 2012-02-21 11:05:20 följande:
    Det blir 17-18 månader mellan, BF 21/8.
    Jag kör FL via mobil-appen och då kan jag inte kopiera in mig i BF-listan :)
    Det är så kul sammanträffande det här! Jag är född 2/3-88 haha och brorsan 9/8-89 17 månader mellan brukar de säga. Har aldrig räknat ^^ Men vi har haft så fantastiskt roligt av varandra! Ständiga hyss och livlig fantasi. Inte många tv-timmar där inte haha. Hoppas de får en bra connection!

Ninni och gadget! Lider med era förutsättningar... Igår dog en nära killvän på bara 20 år i cancer efter två års kamp. Finns inga ord.. Min morfar åker skyttetrafik mellan hemma och sjukhus med dåliga odds pga dåliga kranskärl nacken/halsen som gör att han blir borta/små¨"hjärtstopp"  och än har det gått, men vet inte hur länge till :( Han vet om graviditeten och är jätteglad. Men vore så fint om han fick vara med om barnbarnsbarnet.. Hoppas era sjuklingar också får uppleva tillskotten!
  • Gadget

Glömde att säga att jag slank in på en barnvagnsbutik idag och provrullade lite försiktigt.... 

Jag har varit lite inne på Teutonias vagnar antingen Mistral S eller Cosmo. På Mistral S skriver de själva "för stad och land" medan Cosmon kallar de "perfekt för kurvorna i stan". Därför har jag fastnat mer för Mistralen då jag vill kunna gå på lite mer ojämna vägar också.
    Däremot kollade min sambo upp Teutonia och såg att de numer ägs av ett amerikanskt investeringsbolag och han vill helst inte stödja sådana utan hellre genuina tyska eller svenska företag.... 

Jag kände idag lite lätt på de märken jag kände till, d.v.s. Teutonias modeller jag nämnt ovan, Brio Go, Emmaljunga (men de hade bara Ozon av de med svängbara hjul, ej nitro city. Skillnad? Nitro Cityn ser rejälare ut på bild) och det tyska märket Hartan.

Emmaljunga tyckte jag hade smidigast hjul om jag vred lite lätt på vagnarna i sidled, dock skulle jag som sagt gärna prova Nitron istället.
    Brio Go gillade jag fast tyckte underredet såg stort ut, men det kanske är en vanesak.
    Hartans vagnar gillade jag inte det plastiga handtaget på och hjulen kändes inte så smidiga.
    Teutonias ligger nog ändå lite i topp hos mig men vet inte om jag lyckas övertyga mannen. 

Men jag tog mig inte tid att fråga någon och jag hade inte med mig sambon så jag gjorde inga djupare analyser och jämförelser, ville bara känna lite. Någon som har någon kommentar om ovan vagnar och jämförelser dem emellan? 

• astro
    Gadget skrev 2012-02-21 16:14:03 följande:
    Ellenbmt: tack för tipsen! Jag bakar allt mitt matbröd själv men söta vetedegar blir det inte så ofta. Men jag kanske ska ta och bjuda tyskarna på semlor.
    Hör finns dock bara marsipan, någon som vet skillnaden på marsipan och mandelmassa? Kanske får göra mandelmassa själv också.
    Mandelmassa: Mald mandel + florsocker + ev äggvita + ev bitterämne

Marsipan: Socker + mandel, inget annat. Ju högre andel mandel desto finare marsipan. Marsipan valsar man ihop, tillverkningen är alltså lite speciell också. Det är för att alltsammans hålls ihop av oljan i mandlarna.
  • RockTheRebell

Jag började fundera över mina matvanor idag. Hur ser era ut? Vad äter ni på en dag. Variation eller, planering slentrian? SKriv gärna om ni har fysiskt arbete eller "lätt" =)

Min är såhär jobbdagar: 
    04.45 Yoghurt+ kanske en macka
    07.00 banan
    09.00 frukost 2: Samma som ovan kanske kaffe eller te också. (Mycket fysiskt jobb innan frukost 2)
    13:00 Middag
    18.00 banan
    20.00 kvällsmat

Skoldagar
    08.00 yoghurt+kanske en macka
    10.00 kanske te eller kaffe äpple+macka
    12.00 Lunch
    14.00 äpple
    17.00 kvällsmat
    20.00 macka
    om det blir sent plugg blir det nog en banan vid 22 också.

Skoldagar är portionerna mindre än jobbdagarna

• Naimis

Mitt bästa knep för perfekta semlor är att låta mamma stå för bakningen.

Gadget- Va inne i en barnbutik i höstas och ägarn sa att emmaljunga skulle släppa vinter/terräng hjul till dom modellerna med svängbara hjul. Kanske något att kolla upp om du är sugen på deras vagnar.

Nu har jag inhandlat mina första mammabyxor, dom är dock oprövade så vi får se om dom passar

• Gadget
    Naimis skrev 2012-02-21 17:57:12 följande:
    Mitt bästa knep för perfekta semlor är att låta mamma stå för bakningen.

Gadget- Va inne i en barnbutik i höstas och ägarn sa att emmaljunga skulle släppa vinter/terräng hjul till dom modellerna med svängbara hjul. Kanske något att kolla upp om du är sugen på deras vagnar.

Nu har jag inhandlat mina första mammabyxor, dom är dock oprövade så vi får se om dom passar
    Bra där med mamma. :)

Har skickat länkar till sambon som är uttråkad på jobb just för tillfället och han gillade Emmaljungas vagnar. Så vi får väl titta lite närmare på dem.

Till er som har barn och vagn sedan innan; läste i ett tyskt forum där de kommenterade Emmaljunga och såg det som en STOOOOR nackdel att man inte utan skruvmejsel kunde ta bort bygeln på sittdelen och att man därför behövde lyfta i och ur barnet hela tiden istället för att det kunde klättra i själv när det blir lite större. Jag känner att jag lyfter väl i alla fall så länge barnet behöver en sån vagn. Eller? 
Svar på tråden Augustibebis 2012