Inlägg från: Grizabella |Visa alla inlägg
  • Grizabella

Augustibebis 2012

godisbit skrev 2012-06-11 16:10:41 följande:
    En fråga...

Jag har handlat en del bebiskläder på tradera, dels blir det billigare och dels kan man hitta saker som är lite roligare än i vanliga butiker. Har aldrig haft problem med traderasäljare tidigare, men nu är det en säljare som gör mig lite fundersam. Jag vann en auktion på 50:- och satte in det och porto (40 till säljaren. Sen fick jag ett mail om att kläderna är postade, men att portot gick på mer än beräknat (84:- istf 40 och att säljaren har lagt ut detta och vill att jag ska sätta in mellanskillnaden. Jag tycker det känns knasigt lite hur jag än gör! När jag budade på auktionen la jag mitt maxbud på 60:- för jag tyckte att totalt 100:- var min absoluta  gräns för vad jag ville betala för auktionen. Nu var det bara jag som budade så auktionen gick för utropspriset 50:-... Så om jag nu ska betala in mer porto så kommer hela kalaset att gå på mer än jag varit beredd att ge och dessutom tycker jag det är konstigt att inte säljaren tar kontakt INNAN sakerna skickas så att jag kan svara om jag är beredd att betala mellanskillnaden! Det är ju trots allt nästan 50% mer som säljaren vill ha nu... Även om det inte är några jättebelopp så tycker jag rent principiellt inte att man gör så. På en loppis går ju bebiskläder för nästan ingenting (det är inga superpopulära märken det är tal om) och även om nypriset är högre så är det ju faktiskt begagnade kläder det handlar om.... Jag kan förstå att säljaren inte tycker det är kul att få 6:- för plaggen om personen själv ska täcka det dyrare portot, men det är väl ändå säljarens sak att kolla upp faktiska portot?

Hur hade ni resonerat? 
    Nej du behöver inte betala mera frakt, enligt tradera så är det den fraktkostnaden som gäller vid auktionens slut som gäller, har själv råkat ut för det och säljaren ville helt plötsligt precis som din säljare ha 84 kronor i frakt istället för 40 kronor, betalade inte mellanskillnaden, som säljare får man ha bättre koll, hon hade redan skickar sakerna hon med, hon bråkade inte alls om det utan accepterade att jag inte ville betala mera i frakt
  • Grizabella

Angående napp så har mina 2 barn inte använt det, med första barnet totalvägrade allt vad napp hette,, tokskrek så fort jag provade, köpte nog alla nappar som fanns på marknaden, både de på tex ICA och svindyra i barnaffären. Med andra sonen så provade jag några gånger, men han var inte heller  intresserad av napp heller så jag brydde mig inte om att fortsätta. Stora sonen hade kolik så det hade varit skönt om han tog napp då han hetsåt bröstmjölk när det magonda började, vilket bara gjorde det värre. Fast nu är jag glad att slippa bråket med att vänja av vid napp. Kommer nog inte bry mig om napp denna gång hellre.

Angående BB-väska så hare jag båda gånger packat 2 stycken. En till själva förlossningen och 1 att ha på BB-tiden, den ligger kvar i bilen tills vid kommer upp till BB. 

I förlossningsväskan har jag haft:
    Mobil
    Kamera 
    Mat till sambon, typ en matlåda från frysdisken att värma i mikron.
    Lite godis, dricka, kakor (fast jag har aldrig ätit något under mina 2 förlossningar)
    Någon typ av engeridricka, typ Gainomax, var det enda jag fick i mig under första förlossningen som tog 26 timmar, andra gick så fort, 40 minuter på förlossningsrummet så då hann jag inte äta något, men fick smarriga glassdrinkar efteråt . Men man får mat på förlossningen tex nyponsoppa, smörgåsar,glassdrinkar beroende på vad man klarare av att äta, 
    Morgonrock att ha på mig upp till BB 

I BB-väskan kommer jag ha: ( De kläder jag åker in tar jag på mig när jag åker hem)
    Använder egna kläder på BB. inte sjukhuset, tror de flesta hade privata kläder på sig och inte sjukhusets
    Amningsbehå, amningsinlägg och amningströjor
    Mjukisbyxor att ha på BB 
    Innetofflor, inte kul att gå i ytterskor
    Underkläder
    Hyigenartiklar som schampo, balsam, duschcreme, tandbortse, tandkräm etc, egna bindor.
    2 ombyte kläder till bebisen, första gången 2008 fanns bebiskläder på BB, 2010 fanns det inte några vad jag kunde se, blöjor har funnits båda gångerna.
    1 pjyamas till bebisen 
    Egen kudde
    Tidningar att ha som tidsfördriv, blir rätt långtråkigt på BB, bebisen sover ju mycket första dygnet, kommer köpa en bärbar dator innan förlossningen.
    Lite godis och dricka, typ Mer 
    Tvättlappar i papper, sist fick jag tvätta bebisens rumpa med typ Torky, det var det enda som fanns.
    Laddare till mobil och kamera 

Har fött på Mölndal båda gångerna 

Glöm inte att ha med massor med växelpengar till parkeringen 

• Grizabella
    Kampis skrev 2012-06-14 21:30:55 följande:
    Här får man ingen mat på förlossningen, nyponsoppa fick jag till slut, men ingen fast föda får man inte =)

Fick ett ryck och målade mina naglar chockrosa.. första gången nånsin i nån skrikig färg! Använder aldrig nagellack, inte min stil så sambon får väl en chock sen när han kommer in =D
    Han fyller år idag så i morse fick han frukost på sängen. Snäll tant han har.

och så har jag märkt att mina ben har börjat svullna..     
    Oj  på Mölndal i Göteborg får man fast föda, själv fick jag under första förlossningen in  smörgåsar, nyponsoppa, saft, glassdrinkar, kanske hade man kunnat få annan mat om man ville,  vi fick även gå upp och äta frukost på BB innan vi fick ett förlossningsrum, på andra förlossningen hann jag ju inte äta något, fast jag hade ätit en massa skorpor precis innan jag åkte in
  • Grizabella
    O Hanna O skrev 2012-06-14 21:36:34 följande:
    Fick en chook idag på mitt aurasamtal...i dalarna gäller hemgång tolvtimmar efter förlossningen! vid andra barnet...började tokgråta...vet hur "pigg" jag var efter förra...to en vecka innan jag tog mig ur sängen!
    Oj låter inte kul, fast jag mådde bra efter min andra förlossning och hade kunnat åka hem efter 12 timmar, men det är ju så olika beroende på hur man mår och om amningen funkar, kommer nog allt vilja stanna över natten om jag får även om jag mår bra, bebisen mår bra och amningen funkar, i Göteborg var det inga problem, hon  blev till och med förvånad när jag ville åka hem dagen efter , hoppas det inte ändrat det sedan 2010, hoppas verkligen inte dom tvingar hem dig, bara för att man fött barn innan så innebär inte det att man mår bättre, amning funkar osv
  • Grizabella
    bez imena skrev 2012-06-15 06:56:21 följande:
    Bakat sockerkaka för länge sen o kokat kaffe att ha med i skogen. Sen jobbar jag mitt sista skift ikväll, och då blir det sommarlov! Kommer jag njuta? Vet ej, har nästan dåligt samvete att jag går hem :/ Chefen hade haft 2 mån på sig att planera vikarie ist för mig, och igår påminde jag han då fick han panik och anklagade mig för att inte vara ute i god tid? Jobbade den här veckan fast jag hade kunna gå hem med gp o måndags redan.,. Inte kan man väl neka nån att gå hem med gp?
    Nej du har gjort som du skall, sagt till 2 månader i förväg och det är ju upp till han att ordna vikarie, lite sent av honom att tänka på det först nu, hoppas det löser sig för dig
  • Grizabella

Varken jag eller sambon ser på Fotboll, inte ens när det var VM för många år sedan, var helt perfekt att handla mat på ICA när Sverige för många år sedan spelade en viktig match i fotbolls-vm, var folktomt på ICA då , har ingen som helst koll på när Sverige spelar

• Grizabella

När jag födde på Mölndal 2008 så stannade jag 2 nätter, 1 hade räckt mer än väl, inga besök av släktingar på rummet, bara pappor och ev syskon, men sänggrannens pappa dök upp 06.30 på morgonen båda dagarna , inte så kul, han hade gärna fått komma en timme senare. 

2010 var det också besökförbud inne på avdelningen, även för syskon, men tyvärr respekterade inte det utan rumskamratens familj dök upp med varm mat och allt som de skulle äta inne på rummet.  

Båda gånger har min bebis varit lugn men rumkamratens bebis har skrikit hela natten, mycket då deras amningar inte fungerat, tyckte så synd om dom, de grät och var ledsna, kan tänka mig att de blev stressade av det hela, helst på natten, var mycket sköterskor som kom in och hjälpte dom .

Denna gång har jag nog tänkt stanna över natten, får se hur jag gör, åker inte hem innan PKU-testet  iallafall, sedan får man ju se hur man mår och om amningen funkar fint även denna gång 

• Grizabella
    fru Elle skrev 2012-06-15 09:44:46 följande:
    Vad dåligt att inte besöksförbudet respekterades, finns ju andra utrymmen man kan gå till om man får andra besök. Sjukhusets kafé eller liknande. Om samma sak skulle hända igen som jag upplevde första gången skulle jag nog inte ha några problem att lägligt ringa på personalen som fick köra ut dem alternativt ge mig ett annat rum. Tycker att det är skönt att inte behöva ta emot besök från alla på BB och jag vill definitivt inte sitta och kämpa med amningen med någon annans släkt närvarande. Sitta och lufta brösten inför någon annans släkt, nej tack.
    Ja det är ju därför det finns besöksförbud, det finns ju bord och bänkar precis utan för avdelningen som man kan använda, det är nog skönt för de som inte orkar med besök, men tidigare har haft svårt att säga nej, nu är det bara att hänvisa till besöksförbudet,
  • Grizabella
    Ellenbmt skrev 2012-06-15 10:54:06 följande:
    Grizabella- tack för en bra blogg :) nu har jag gjort tårtfynningar och marängcrem till dotterns kalas på söndag :)
    Kul att du gillar min blogg hoppas tårtan blir bra
  • Grizabella
    Stövelkatten skrev 2012-06-15 19:14:20 följande:
    Hehe, gick igenom mina bebisbilder; jag vägde 2,3kg när jag föddes, och på varje bild på mig och pappa i soffan så står askfatet och ciggpaketet inom lagom räckhåll.... Blä! Även om mamma inte rökt hade jag alltså ständigt andats in giftig rök.
    Jag är född på 70-talet och då röktes det inomhus, mamma rökte och även i bilen, var ju tyvärr rätt vanligt då.

Svar på tråden Augustibebis 2012