• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Tina lind
    Stövelkatten skrev 2012-03-05 09:00:50 följande:
    En pigg liten tjej var det! Storebror kommer Bli så glad! :) allt visades i detalj, såg bra ut. Moderkakan i framvägg som så många av er gissat. :)

Ursäkta spammandet, beta-appen är lite si och så.
    Grattis! Vad roligt med en liten tös :) Blev du fram-eller tillbaka flyttad något?
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-03-04 23:06:00 följande:
    Vad är egentligen terräng? Vi går mest längs vägar och i stan men ibland hamnar man ju på någon grusväg. Här finns också en del promenader i skogen där stigarna är breda och ganska jämna men jord då och kanske lite rötter här och där. Klarar buggan det?

Plan hårdstampad jorstig med lite rötter tror jag inte är några problem. Jag ska ge några bättre exempel på underlag som buggan ej klarar med bibehållen körkomfort:

*Asfalterad landsväg. Dessa är för avrinning konstruerade så att de lutar som en svag kulle ut från mitten mot sidorna för att vatten ska kunna rinna av  (till skillnad från en stadsväg som är plan med trottoarer på sidan och avloppsbrunnar som tar hand om vattnet): -Promenerar man längst vägrenen på en sådan väf kommer vagnen hela tiden hasa ut mot kanterna och dra sig ner mot diket eftersom de svängbara hjulen gör att den följer vägens lutning. Dvs promenad längst landsväg går bort.

*Grusad ridväg/gångväg men en blandning av fast och löst grus + en del "potthål" här och var:
     -Hjulen wobblar från sida till sida i gruset, fasta hjul funakr bättre men får ofta stopp av grusbitar i kläm runt framhjulet. Svårstyrd oh blir välsigt skumpigt för barnet när man råkar köra ner i hål eller ojämnheter.

*Oplogad snö eller halvsmält spårig snö: Vagnen svänger av sig själv i spåren, hjulen wobblar runt, snö fastnar och stoppar upp runt framhjulen (särskilt om dessa är låsta).   

Vi har landsväg på ena sidan om vårt hus, grus/ridväg på en sida (bästa promenadvägen in till stan...man kan gå i en timma genom ett jättefint naturreservat med lösgående får och grejjer) och så vanliga trotoarer på en sida. I pårincip bra där fungerade buggan bra att köra. Däremot inne i stan var den jättebra och inne i affärer, fast i shoppingsammanhang hade den aldeles för lite packutrymme för oss som har många barn.

Med min äldste son bodde jag ett tag i Göteborg när han var liten. Då skulle jag absolut valt en bugga om det funnits eftersom den går att lyfta in ensam även i gammal spårvagn med trapp och annat man blir beroende av där. Så som vi bor och rör oss nu har den däremot väldigt begränsad användbarhet. Hade som sagt en som extravagn med senaste barnet men kommer inte skaffa den här gången tror jag.

• DetGodaLivet
    Mamma070912 skrev 2012-03-04 22:39:33 följande:
    Ha ha! Jag tyckte det var bra kämpat efter bara en timma Fick bara en väska från Libero, tänkte ta en innan vi gick hem också men då var de slut
    Blev inte så mycket blöjor som det brukar, Huggies hade ingen monter iår, de brukar ju dela ut flitigt annars.

Vad var det bästa med dagen tycker du? Något köp du var extra nöjd med?

Vi kom nästan först och fick mässans goodiebag med novastar-mössa, blingo-mössa, babystrumpor, reflex, nyckelband och några till saker. Sedan fick vi Jollyrooms goodiebag med napphållare, nappar, våtservetter och vad de nu var. Sedan 3 liberoväskor (=de prackade på mina ickegravida väninnor så jag fick alla) och en massa extra amningsinlägg, babyolja, babywash som libero delade ut vid sidan av. Barnen fick festis och bullar hos Jollyroom, festis hos Friends, godis och barnmat hos Pappa magazine, lego och affisher hos Barnens Hus, klistermärken och målarbok hos Meandi och sen minns jag inte mer. Mycket gratisgrejjer bidde det.

Det bästa med dagen var nog att det fanns så mycket att göra för barnen, det var aktiviteter överallt tycker jag. De varken tröttnade eller började tjata om grejjer. 

Bästa köpet var en Blingo tröja med bruna "äpplen" (eller vad det ska föreställa) som hör samman med ett par byxor min son har. Jag beställde hela setet från Blingos rea men tröjan visade sig vara för liten och när jag skulle beställa större storlek var den slut. Men på mässan fanns ett exemplar i rätt storlek kvar. Bra när man hittar precis det man söker.

Vad tycker du var det bästa på mässan?    

• Svipp

Vecka 16 i dag och fyra veckor och två dagar kvar till Rul. Känns väldigt segt just nu. Kul för er som får göra det i dagarna och se att allt är  bra! Lite avis är jag
    Berättade för barnen i helgen. 6-åringen ba: Nää, ni skojar! Lovar ni? På samvete och heder? 4-åringenskuttade förtjust omkring och sa att det kunde bli en bebis till hennes dockor. På kvällen låg de i sin våningssäng och pratade om bebisen och att nu skulle båda blir storasyskon.
    Nu berättar den yngre för alla vi träffar att mamma har en bebis i magen. Så nu är det ingen hemlighet längre! Känns ändå bra.  

• sommar83

Hej tjejer!
    Har varit tyst från mig ett bra tag, men har varit så mkt annat runt omkring och velat avvakta till efter rul innan jag blev lite mer aktiv här igen :)
    Jag har gjort mina försök till att läsa ikapp, men det gick helt enkelt inte, hade närmare 300 sidor och ju mer jag läste ikapp desto mer hamnade jag efter eftersom det tog sin tid att läsa :) Men hur som så hoppas jag att det är bra med er och era små.
    Var på rul i fredags och fick se våran alldeles underbara visa sig vara en pojke. Vi blev så glada med en flicka redan. Man längtar ju (om möjligt) ännu mer nu. Allt såg bra ut och moderkakan låg i framvägg vilket förklarar att jag tyckt denna parvel varit lugnare än dottern :) Men ultraljudet visade att det var full fart men jag känner det inte lika tydligt, blir dock mer och mer tydligt, vilket är så härligt. I början tyckte jag det var så konstigt att den som rörde sig där inne inte var min dotter, det var ju hennes rörelser jag kunde förknippa dom med och eftersom det inte var så länge sen hon låg där inne och sprattlade så är det så färskt i minnet :)
    Hur många av er har varit på rul, och hur många har tagit reda på vad det blir? Såg att du Naimisen skrev att du oxå väntade en pojke (uppdaterade BF-listan och såg det då)
    Har jobbat 5 nätter i rad och gick av imorse så nu sitter jag mer död än levande och väntar på att kunna lägga mig och vila lite. Sova blir inte förrän efter lunch då dottern ska sova med.
    Hoppas ni får en bra dag!

• Naimis

Stövelkatten- Grattis till lyckat RUL och en liten flicka!

Sommar83- Välkommen tillbaka! Grattis till lyckat rul och pojken.
    Tror vi än så länge vet om 3 killar och 3 tjejer eller är de 2 tjejer.

• A R

Stövelkatten, grattis till lyckat rul och en liten tjej!

Lycka till ni andra som har rul idag! Själv får jag vänta till den 26 mars och kommer då att vara i v17+6 och hoppas att det går att se om det är en pojke eller flicka då. Har inte kollat med de tidigare barnen men vill verkligen veta denna gång, är på tok för nyfiken för att vänta till augusti.

I går kom ve hem från New York och vi har haft en toppensemester. Lite jobbigt med tidsomställningarna med det har fungerat rätt bra. Det blev en rumpsalva och några nappar. Salvan såg så rolig ut så jag kunde inte motstå den.

Vägde mig i morse och vågen visade +5kg, det är nog den amerikanska maten som gjort sitt till. Har trots allt promenerat hur mycket som helst i NY så nu ska jag hålla i det. Innan jag blev gravid tränade jag regelbundet men i början av graviditeten mådde jag så illa och sedan kom alla blödningar så träningen har jag lagt på hyllan till hösten. 

• Albasmamma

grattis till lyckad RUL. Jag längtar så till torsdag då vi har vårat, kan knappt tänka på nåt annat :) V.19 idag

Svipp: roligt att barnen blev så glada när ni berättade!

• Stövelkatten
    Tina lind skrev 2012-03-05 09:02:33 följande:
    Grattis! Vad roligt med en liten tös :) Blev du fram-eller tillbaka flyttad något?
    Ja just det! Nya BF är 31/7. :) Så tillbakaflyttad två dagar jämfört med tidigare ultraljudet. måste ställa om räkningen, jag är väl 19 fulla veckor i morgon då, tror jag.

Ska lägga upp bild på sötnosen nu! :)
Svar på tråden Augustibebis 2012