• Novalina

Augustibebis 2012

Augustimamman skrev 2011-12-19 18:16:18 följande:
    Snälla kan inte alla bara sluta diskutera Arbas situation? Oavsett min åsikt i det hela så börjar det bli lite drygt med den här pajkastningen i tråden. Kan vi inte försöka hålla en god stämning här istället?

Absolut, min mening har aldrig varit att skapa en dålig stämning i tråden.

Jag har dessutom tagit till er av era råd, och vi har beslutat oss för att tala om för svägerskan och min sambos bror som hon är gift med att vi väntar barn, men att vi inte vill ta ut nåt i förskott för det är så tidigt än. Men de ska få reda på det innan julafton iaf, då vi tänkt berätta det lite i förbigående så att säga, och inte göra nån stor grej av det, särskilt med tanke på att det ju är så tidigt, i samma v. som jag fick mf för ett lutet tag sen, och för hela situationen.

Jättetrist att du upplever att en dålig stämning skapats och att folk blivit irriterade, har aldrig varit min mening.

Kan ju bara konstatera att ämnet uppenbarligen verkar väldigt laddat iaf...
  • Novalina
    Poison82 skrev 2011-12-19 18:09:04 följande:
    En av tio men dit beslut var ju tagit. Var gång någon avrått dig har du kommenterat med en anledning till varför du ska strunta i hennes känslor, därav får jag uppfattningen om att du försöker övertala alla andra om att du gör rätt. Innerst inne vet du att det är okänsligt och dumt annars hade du inte ifrågasatt det.
    Men men, slutdiskuterat om detta för mig nu, känns inte lönt att lägga energi på att råda i denna fråga mera
    Som svar på ditt påstående så vet jag inte alls innerst inne att det eg. är okänsligt och dumt, det har väl framgått av mitt resonemang el.?... Tycker jag iaf.

Och jag tycker hon visat nån som helst respekt för mina känslor nån gång vad det än gäller.

Ja, för min del är detta eg. slutdiskuterat här. Vet nu hur jag/vi ska göra, och då har jag tagit till mej av allt ni skrivit, även om jag kanske inte håller med alla men vissa.
  • Novalina
    TantLjusgrön skrev 2011-12-19 18:39:16 följande:
    Vi har också varit på VUL nu och fick se ett litet hjärta picka! Oj så häftigt men väldigt svårt att förstå. Efter 1,5 års kamp med två missfall vågar jag nästan inte tro att det är sant.

Jag vet hur jobbigt det kan vara att höra alla runt omkring som blir gravida hela tiden, men samtidigt kan man inte skydda människor från verkligheten. Man kan dock tänka på hur man uttrycker sig för att inte såra någon i onödan.

Jag har berättat nu för alla, lite tidigt kanske 7+2 men när man sett ett hjärta är det ändå 90% chans att allt kommer gå vägen. Jag funderade först också på att göra något roligt av det i jul men kunde inte hålla mig längre :)

Grattis, va underbart!!! Solig

Roligt att höra att det dessutom är 90% chans att grav. går bra om man sett hjärtat ticka, det visste jag inte.

Har försökt komma fram till Kvinnokliniken idag, men de har haft upptaget hela dagen, jättesvårt att komma fram, och ingen telefonkö... Men har man haft mf nyss har jag hört att det är lättare att få ett VUL där. Kanske jag tar en rövare och bara åker dit nån em innan 16 då de stänger... Frågan är bara vad jag ska göra av 14 mån sonen då, eftersom vi inte berättat om grav. för nån alls än, och sambon slutar jobbet kl.17...  Är väl inte så praktiskt att ta med honom dit precis... Foten i munnen

Håller f.ö. med dej om att mkt handlar om hur man berättar saker och ting, och att man inte kan be om ursäkt och skämmas för att man är gravid, och inte kunna vissa sin glädje och tacksamhet över det bara för att det finns såna som inte har det på samma sätt. Vi har som sagt tänkt berätta det lite lågmält och säga att vi inte vill ta ut för mkt i förskott och så.

sen är ju alla graviditeter förknippade med risker och därför oro, så bara för att man är gravid så är det ingen dans på rosor hela tiden för det. Mkt som kan hända på vägen...
  • Novalina
    Naimisen skrev 2011-12-19 19:05:37 följande:
    Håller helt och hållet med!
    Men... menar du att jag själv bidragit till att skapa en "dålig stämning" bara för att jag inte hållt med flera stycken men vissa?...

Det måste väl va "högt i tak" och om du t.ex. får säga din åsikt, så kan väl jag svara vad jag tänker om det med, eller måste jag bara hålla med bara för att det va jag som ställde frågan från början?...

Alla bidrar vi ju till hur stämningen är i tråden, det är väl inte bara mitt ansvar el.?...

Hänsyn bör ju tas från alla tycker jag, då man tänker på hur det man skriver kan uppfattas...
  • Novalina
    Naimisen skrev 2011-12-19 19:43:29 följande:
    Nej absolut inte vad jag menar. Jag håller bara med om att vi ska sluta diskutera just den frågan.

Jag vill inte diskutera den mer för att jag inte vill bidra till att stämningen blir sämre. Då du och jag har totalt olika åsikter, och jag tror inte heller eller jag vet att du inte kommer få mig att ändra åsikt och tvärtom jag kommer inte få dig att göra de.

Alla har lika stor rätt till sin åsikt, och har man en stark åsikt som delar med sig av kan man inte räkna med medhåll från alla, likaså jag själv.
    Precis, exakt så är det ju.

Det finns nästan alltid 2 sidor av myntet så att säga, och därför får man ju väga för-och nackdelar mot varandra i varje unik situation...

Inte alltid lätt och självklart hur man ska agera, så därför värdefullt att få andras syn på det hela, fast det inte är avgörande för hur man sen agerar i det särskilda fallet.

Jag tackar som ödmjukast för alla era åsikter och synpunkter, tar dem alla i beaktning.

Jag tycker alltid att diskussioner är intressanta och givande, det berikar en på så vis att man lättare kan se på samma sak ur olika synvinklar, det ökar ens förståelse för andra.
  • Novalina
    Liza1989 skrev 2011-12-19 20:01:42 följande:
    Din sista meningen avslöjar att du faktiskt har svårt att sympatisera.
    Vad menar du?

Alltså, jag kan ju inte gå och skämmas och be om ursäkt för att jag är gravid, fast jag är helt och fullt medveten om att adoption är en utdragen och väldigt jobbig, kostsm process? Det är ju det jag syftar på, att alla som är gravida har ju lika rätt att va glada över det, för de har väl inget som helst ansvar för hur det kan va för andra?

Precis som om man t.ex. blivit fri från sin canser el. annan svår sjukdom, då har man väl rätt att va glad över det, fast man har medlidande för dem som fortf. är sjuka, för man kan ju inte ansvara för att de inte är det. Det är ju liksom inte ens eget ansvar precis.
  • Novalina
    Gulli skrev 2011-12-19 20:31:30 följande:
    Haha. Men herregud !!
    Förlåt. Men nu har jag ägnat halva kvällen åt att läsa om diskussionen kring Arba.
    Och trots punkt och avslut så fortsätter det :)

Till graviditet och symptom.
    Jag läste om er som inte hade några symtom alls.
    Här kommer en till. Jag känner mig också orolig eller jag känner mig i alla fall inte gravid.
    Vill inte ha illamående. Men nånting vill man ju få som nån slags kvitto :)
    Hahaha, ja - eller hur??! Drömmer

Som sagt så verkar detta va ett enormt laddat och kontroversiellt ämne, där svart-vitt-resonemang verkar va väldigt lätt att ta till av vissa.

Synd, för det är inte så svart eller vitt allting här i världen precis...

Det va aldrig någonsin min mening att det skulle bli sån diskussion kring detta som det visst blivit. Alla verkar vilja skriva och ge sin syn på det hela.
  • Novalina

Gulli: Kan trösta dej med att under sonens graviditet hade jag inga som helst gravidsymtom innan v.12 sådär. Mådde aldrig ens illa, ingenting. Så bara för att man inte har några grav.symtom behöver det inte betyda nåt negativt.

Och hela graviditetn gick jättebra, och ut kom en pigg och frisk bebis i v.42+0.

• Novalina
    lovisen01 skrev 2011-12-19 20:52:40 följande:
    Usch idag har varit en jobbig dag. Jag är så otroligt trött, det var jobbig på jobbet, inte lätt att arbeta är man mår illa och helst bara vill hem ochnsova. Hämtade barnen sent, fick lov att åka och handla och var säker på att jag skulle spy mitt på golvetpå Coop. Klarade mig hem, laga mat diska och sen lägga barn. Puuh vad jag längtar tills jag inte mår så är illa!
    Usch va jobbigt... Foten i munnen Hoppas du mår bättre snart.
  • Novalina
    Naimisen skrev 2011-12-19 21:06:30 följande:
    Någon mer som känner sig frusen?
    Jag ligger med två filtar och kläder. Ingen feber heller
    Jepp, superfrusen hela tiden... Fast elementen är på på max hela tiden.
Svar på tråden Augustibebis 2012