Naimisen skrev 2011-12-18 21:11:50 följande:
Jag tycker de är fel att kalla henne glädjedödare. Jag förstår att ni (precis som alla andra gravida) är jätte glada.
Men hon lever mitt i sin sorg, något du som kan få barn inte kommer behöva uppleva.
Tyvärr har dom inte haft samma tur, dom har kämpat, längtat och slitits mellan hopp och förtvivlan över något de flesta tar förgivet, gåvan att kunna få barn. Dom har gått igenom tuffa behandlingar och ätit massa hormoner.
Jag förstår att du inte vill behöva anpassa dig efter henne, men om hon då väljer att ta avstånd från dig just nu tycker jag du ska respektera det.
Jag är ledsen att säga de men jag tycker inte det är fel av henne att känna så, för så hade jag också känt.
Det är sånt man får ta, alla kommer inte glädjas åt din graviditet lika mkt som du.
Har du redan berättat för henne att du är gravid? Och vilken vecka är du i? Kanske inte den första jag skulle sagt de till.
Du får ursäkta om jag inte håller med dig alls, men jag kan tycka att det är lite okänsligt.
Jag kommer inte heller kunna känna precis vad hon känner, men eftersom mina föräldrar var ofrivilligt barnlösa tills dom adopterade mig så vet jag hur tufft dom har haft de och de är inget jag önskar någon.
Tack snälla för alla era synpunkter och funderingar ang. min svägerska (gift med min sambos bror), som försökt få barn i 5-6 år, gått igenom IVF-behandlingar och nu ska adoptera, fast det ju tar lång tid.
Jag undrade ju hur ni tänker om att berätta det för släkten då de är samlade på julafton, vilket vi hade tänkt säga som en rolig överraskning.
Till saken hör att denna svägerska kommer att va med då, men ska vi inte säga nåt ang. grav. med hänsyn till henne?
Jag har känt henne i många år, och hon har alltid varit otroligt grinig, sur, missunnsam och avundsjukt lagd av sej, inte bara mot mej utan mot folk hon inte ens känner. Hon dömer ut folk på förhand utan att ens känna dem etc. Jag har försökt ge henne många, många chanser genom åren att ge ett bättre intryck och få fin kontakt, för jag tycker inte om att döma människor, och vill ge folk flera chanser för alla kan vi ju ha dåliga dagar/perioder.
När så jag blev gravid med min son som nu är 14 mån, så blev hon om möjligt ännu surare mot mej, numera tilltalar hon mej inte ens, har tagit bort mej på Facebook och är den enda i hela bekantskapskretsen som inte sagt grattis till varken grav. eller födelsen av sonen.
Min mage syns väldit mkt mer denna 2:a graviditet, så den är nu redan så svullen som den va i v. 20 med sonen!! Så det är nästan omöjligt att dölja den nu! Jag är vältränad och har ingen putmage annars, så den syns väl, om man säger så...
Plus att jag inte brukar va den som spottar i glaset, jag brukar ta en jul-starköl till maten, 1-2 snaps och likör på julafton annars, och om jag i år plötsligt tackar nej till allting, inte äter av laxen som jag annars älskar och dessutom har denna magen... Känns nästan löjligt att inte säga att vi väntar ett till barn då, när det ju är så tydligt.
Sen är jag extra trött i perioder, så jag kan även behöva gå och lägga mej och vila lite då på jul, kan ju va bra att ha en anledning till det, annars kanske de tror att de tråkat ut mej.
Så från mitt perspektiv så känns det mest logiskt och rätt att berätta om graviditeten, fast min svägerska säkert kommer att tycke det är jobbigt.
Jag har verkligen försökt komma henne nära många ggr genom åren, men det har varit nästintill omöjligt. Och det va långt innan jag ens va gravid. Jag har absolut inga empatistörningar, och har 100% förståelse för hur otrolgt jobbigt det måste va att va ofrivilligt barnlös. Jag har flera kompisar som är det med, men de kan ändå va glada för vår skull fast de sörjer sin barnlöshet.
Sen är detta med min svägerskas ofrivilliga barnlöshet aldrig någonting man pratat öppet om, det hr varit sååå tabu, för de vill inte prata om det själva, har aldrig gjort det så jag hört. Det är oerhört mkt "hysch hysch" runt det hela.
Och nu senast sa svärmor till min sambo (hon kommer va värdinna på jul): "Ta inte upp detta med att de ska adoptera barn på julafton, för det är så känsligt och de vill inte prata om det."