• Novalina

Augustibebis 2012

Hej på er!!

Får jag med hoppa in här??

Jag Plus igår lör  - sååå glad!!! Yippeeeee!!!!! Solig

Har en son på 14 mån, och fick mf 7/11 (i v.7), har haft en mens emellan och nu gravid igen alltså. Glad

Men såklart jag är sååå orolig att det ska bl mf igen denna ggn!! Skäms

Nån som vet om det är vanlgt med 2 st i följd?...

((Kram))

• Novalina

Hej alla goa, blivande mammor!

Jag är i v.6 (5+2) nu enligt fl:s beräkning, och har bf 7/8.

Jag fick nyligen mf (7/10 i v.8 el. 7+1)), har haft en vanlig mens efter mf, och blev gravid igen efter det.

Jag har också en son på 14 mån, och är mammaledig med honom till i början av maj 2012 iaf.

Jag har nu börjat bli riktigt orolig för mf igen, fast jag inte alls har några symtom som tyder på det.

Jag har aldrig haft mf tidigare än det jag nyss hade, så det kom som en chock, så jag gick igenom en sorgeprocess efter det, fast det va så tidigt. Så när jag blev gravid nu igen, så blev jag såklart jätteglad, men samtdigt väldigt orolig att jag ska få mf igen... Skäms

Mina gravidsymtom är: redan väldigt uppsvullen "putmage" , ökad andfåddhet (fast jag eg. har bra kondis), ökad trötthet, ökad hunger - är särskilt sugen på fett och salt!!! Och får ofta en väldigt stark hunger som bara säger "Ge mej mat NU!!" Tungan ute Tyst

Nån annan som nyss haft mf?...

• Novalina

Hej igen!

Känns lite trist att ingen alls svarade på mitt förra inlägg ang. oro för upprepat mf etc... Foten i munnen

Är det bara vissa som blir svarade i denna tråden el.?... Och bara vissa ämnen som är "tillåtna"?...

Undrar bara, för det känns inte så värst "välkomnande" att inte få ett enda svar, men att vissa andra får en massa svar.

¤¤¤¤ Älskad, underbar son 101001 ¤¤¤¤
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-12 23:08:52 följande:
    Hallå där!

Jag tror att det är dags för mig att ansluta här. Plusset var lite otydligt men jag känner mig väldigt gravid så jag utgår ifrån att så är fallet och så får vi se
    OM jag är det så lär BF ligga runt 1/8.

Jag har hängt här på FL i omgångar. Jag är 43, har fyra stora barn (födda -90, -92, -94 och- 95) och två små (födda jan -09 och feb -11). Samma pappa alla sex (han är också 43). Lillplutten föddes med akutsnitt (ineffektiva värkar)  vilket gör mig lite nervös när jag nu är gravid igen. Jag vet inte hur pass sliten min livmoder är men hoppas att det kommer att framgå av journalen - jag vet alltså inte ännu om jag måste välja planerat snitt eller om jag kan satsa på en vaginal förlossning.
    Denna graviditet var inte ett dugg planerad - jag trodde att min ålder,  mina extrakilon, att jag ammar och att vi under den här perioden knappt kom åt något myspys skulle göra det räääätt osannolikt med en graviditet. Men nehej. Och i och för sig är jag glad ändå för visst vill jag gärna ha en till. Samtidigt som jag är nervös med tanke på snittet och så.

Hej och välkommen hit!

Jag fick oxå akutsnitt förra förlossningen pga ineffektiva värkar - men i mitt fall så startade inte ens själva förlossningen, jag hade inte en enda vanlig värk.

Min son är nu 14 mån, och jag är gravid igen i v. 7 på ons (och hade mf i v 8 i början av okt).

Jag har läst på ett landstings hemsida att livmodern kan brista om man föder vaginalt efter ett snitt, och det har gjort mej rädd för att det ska hända mej.

Jag va vaken under snittet och allt gick bra, jag läkte fort och så - så kanske jag väljer snitt igen? Är det lättare att få snitt beviljat om man blivit snittad tidigare?

Iofs känns såna här resonemang lite avlägsna nu, för nu oroar jag mej mest för mf...

Hur upplende du ditt snitt? Och vad vet du mer om detta med att livmodern kan brista?...
  • Novalina
    CRob skrev 2011-12-13 02:21:06 följande:
    Hej,

Dags for mig att ocksa ansluta mig. Har barnafodande 5/8 (beraknad just nu men kanske andras pa Torsdag) och ar i vecka sju! Forsta barnet och vi bor utomlands. Har forsokt fa barn i 2 ar...sa jag ar helt forundrad att det antligen har hant :).

Lycka till alla!
    Vad roligt!! STORT grattis & varmt välkommen hit! {#emotions_dlg.flower} 
  • Novalina
    NiniMe skrev 2011-12-13 05:36:46 följande:
    Hejsan och välkommen hit Jag har inte fått ngt missfall innan men jag förstår din oro, detta är nog något många har, jag går just nu och längtar till v.12 är kommen så man kan släppa det lite, vissa dagar känner jag mig inte alls gravid överhuvudtaget men andra dagar kommer det igen, tyvärr är det ju så att oron har man nog där hela tiden :-/ Resten av ett barns liv... Tyvärr kan jag inte svara så mycket mer på frågan men jag vill att du ska känna dig välkommen Ingen brukar svara på ngt jag skriver heller så vi får hålla hand genom detta HjärtaSkrattande
    Vad roligt att fler svarat nu iaf.

Det känns faktiskt tråkigt då ingen alls svarar, men vi är visst flera som upplevt det så.

Men vi är väl väldigt många medlemmar, och det skrivt otroligt flitigt i just denna tråden nu tycker jag, så det är kanske inte så konstigt, men likafullt tråkigt att inte få ett enda svar. Och sen kanske en skriver efteråt och får typ 100 svar.

Tack för välkomnandet iaf, nu känner jag mej mer välkommen ändå! Solig

Jag är i v.7 idag (6+1)... Allt bra hittills, mår toppen - men magen är svullen = enda grav.symtomet.

Jag tog ett grav.test (det 2:a) igår för att se att jag verkligen fortf. är gravid *fniss*, men det va jag verkligen!! Skrattande
    2 starkt röda streck, som kom jättesnabbt! Drömmer

Ska på KUB-samtal ons nästa v. Nån annan som har sånt inbokat redan?...
  • Novalina
    annhapannha skrev 2011-12-13 07:01:08 följande:

Hej!
    Hoppar in här i er tråd och det är ok?! Fick plus på stickan 4/12 och är nu i v. 6, BF 10/8. Detta är tredje försöket med första barnet. Har alltså två MF bakom oss i sept och nov. Hoppas denna gången att det är tredje gången gillt. Men jag har svårt att tro att det är sant. Ska till BM på måndag och troligen kommer jag då få tid för VUL veckan efter jul. Och då om där är ett tickande hjärta kan jag nog släppa rädslan lite över att få ett nytt MF. Vet att det inte finns några garantier, ett MF kan man få ändå.

Grattis till graviditeten!!!

Och jag beklagar verkligen missfallen, så tätt dessutom... Jobbiga kast mellan hopp och förtvivlan... Skäms

Jag ska försöka få ett VUL innan jul, vill så gärna se ett tickande hjärta, för jag har hört att mf-risken då är mindre iaf... Hade mf i början av okt, är i v.7 nu, bf 7/8.

Du har ju liksom jag lätta att bli gravid iaf, det är ju alltid roligt att veta att man är högfertil Jag är ändå 35 år, och då sägs det ju att fertiliteten ska va lägre än om man är yngre, och att mf-risken är större.

Men inte säkert jag passar in där för det.

Hur gammal är du själv?

((Kram))
  • Novalina
    annhapannha skrev 2011-12-13 07:05:46 följande:
    Jag förstår din oro för MF, men tyvärr kan man ju inget göra utan det är bara att se tiden an. Vad jag har hört är det ovanligt med två MF. Så man får nog försöka att inte oroa sig, vilket inte är det lättaste.
    Skönt att höra att det är ovanligt med 2 mf på rad iaf!!!

Fast jag vet ju flera som fått det, men de kan ju va sällsynta...
  • Novalina
    FruFoxy skrev 2011-12-13 07:50:02 följande:
    Dumma telefon som byter ut ord! Gummis oss ska såklart vara gummisnodd!
  • Novalina
    Gatto skrev 2011-12-13 08:32:17 följande:
    Jag har också en ofostrig graviditet bakom mig och är väldigt orolig över att det ska vara tomt denna gången också, speciellt eftersom jag inte får så starka streck på proverna. De blir väl synliga men inte lika starka som kontrollstrecket.
    Tror att om man gått igenom ett mf så vet man hur lätt glädjen kan ryckas bort och då tror jag att man oroar sig mer. Jag försöker tänka att det som händer händer och att det är kroppen sätt att hantera något som inte hade blivit så bra. Men det är grymt svårt att inte noja hela tiden. Styrke kram till alla oroliga.
    Vad är "ofostrig graviditet"? Har jag aldrig hört talas om! Mkt ovanligt el.?...

Vilka symtom har man då? Vanliga grav.symtom el.?...
Svar på tråden Augustibebis 2012