• Novalina

Augustibebis 2012

Hahahah, gu' va många inlägg från mej på en gång då!! Tyst 

Ni får ursäkta att jag brer ut mej på detta viset - sitter voch nattsuddar, läser ikapp och kan inte hålla mej från att kommentera här och där! Foten i munnen

Hoppas ni sussar sött, ska jag göra nu iaf!! Tungan ute

• Novalina
    Ari Gold skrev 2011-12-18 05:01:57 följande:
    Jag var med om exakt detsamma förra månaden men nu är jag gravid igen. Hoppas du också snart är på banan igen! Det är bara att bryta ihop (för det behöver man verkligen tillåta sig att göra) och gå vidare...
    Tror man har lättare att bli gravid om man nyss haft mf, grattis till grav. Ari!
  • Novalina
    AnnaSv skrev 2011-12-18 07:14:40 följande:
    Imorgon är det dags för inskrivning och vul. Vi ska även ha bestämt oss om det här med kub. Åhh jag velar!!
    Spännande, jag håller tummarna!!

Hur resonerar och tänker ni ang. kubb-test?...
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-18 09:05:38 följande:
    Uppenbarligen inte bra (tunna skivor lika med en massa yta per matbit) men man måste komma ihåg två saker:

1) Det är förstås ok om maten är nyuppskuren
    2) Listeria är riktigt ovanligt.

Alltså, undvik mat som legat framme oklart lång tid, och mat som gått ut eller snart går ut.
    I övrigt tycker jag att listerialarmet är överdrivet. Det finns mycket som är farligare än att äta brieost, smittorisken är pytteliten (t ex enligt samma oddsmässiga resonemang borde gravida aldrig köra bil, för det är mycket mycket farligare för både barn och mamma).

Det borde pratas mer om andra saker - som kaffe, ibuprofen, passiv rökning. Till exempel. 
    Så resonerar jag med...

Själv dricker jag kaffe som vanligt, dvs ca 3 koppar/dag.
  • Novalina
    Ari Gold skrev 2011-12-18 09:11:22 följande:
    Och all besprutad mat vi äter!!! Detta vet man går över i fostret, liksom miljögifter osv. Se "underkastelsen" till exempel.
    Då borde man ju verkligen äta så mkt ekologiskt som det bara går!
  • Novalina
    Hejåhå skrev 2011-12-18 10:06:32 följande:
    Berättade för mamsen och pappen igår, när vi åt efterrätt och hade öppnat alla klappar.
    Jag: vi har en till julklapp också.
    Mamma: jaha?
    Pappa: ni skulle ju inte köpa så mycket klappar!
    Jag: det är inte bara till er, det är mest till oss.
    (Mamma tittar upp från tallriken och börjar se fundersam ut.)
    Jag: men den kommer inte förrän augusti
    Mamma: är du GRAVID???
    Jag: Hehe, jaa!
    Mamma: men vilken vecka då?
    Jag: det är ju jättetidigt, men lika bra att berätta. Du skulle nog avslöja mig snart ändå.
    Mamma: hur lång tid har du gått över tiden?
    Jag: eeh... Tre dagar...typ
    Mamma: meh! Då har du inte testat ens ju (lite moloket)
    Jag: JO! Tror du jag skulle berätta det annars eller!!
    Mamma: på min tid var man tvungen att vänta 14 dagar...
    Jag: ja, men nu kan man testa t.o.m 5 dagar innan
    Mamma: ok, men det är fortfarande tidigt...var beredd på att du kan bli besviken.

Alltså inga glädjetjut från päronens håll. Förra gången berättade jag också direkt efter plusset och då trodde hon heller inte att jag testat. Hon gladde sig inte åt graviditeten förrän efter femte månaden. Då började hon prata framtid och om bebisen. Hon är rätt praktisk min mor.
    Hehe, men vilket bra sätt att berätta det på iaf!

Jag ska verkligen göra mitt bästa för att få ett VUl nu till veckan så jag förhoppningsvis ser ett tickande hjärta innan julafton. Då har vi tänkt berätta det för alla anhöriga som samlas på 2 olika ställen.

På ena stället (min sambos sida) så är hans bror + fru med, och de har försökt få barn i ca 5 år, gått igenom sån där fertilitetsbehandling jag inte minns vad det heter nu igen, och planerar nu att adoptera.

Frun där har blivit jättekonstig och sur mot medj sen jag blev gravid, enda anhöriga som inte grattat och som ignorerar mej helst, hon har även tagit bort mej från Facebook. Jag har verkligen inte gjort henne nåt ont eller varit det minsta otrevlig.

Min sambo vill därför att vi inte ska berätta det på julafton med tanke på henne, men jag tycker att vi kan berätta det iaf, varför ta hänsyn till en sur, avundsjuk och missunnsam surpuppa liksom?!... Varför ska hon få va smolket i vår glädjebägare???

Vad tänker ni andra om det hela? Vore väldigt värdefullt att veta!
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-18 11:36:01 följande:
    I vitaminfrågan förresten ... tänk på att vissa grejer tar man upp bättre/sämre beroende på vad man kombinerar ihop.

T ex c-vitamin + järn, kalcium + magnesium är kombinationer som ger extra bra upptag.

Däremot är a+d illa eftersom a blockar d (ändå får vi AD-droppar vilket är knasigt).

Man ska också undvika te+kalcium, te+järn.

Bra järnkälla är istället vitt bröd + en apelsin. 
    Tack för bra info!

Men hette det inte AD-droppar förr, och är numera bara D-droppar?... Står det på sonens flaska iaf.
  • Novalina
    Blomsterfröna skrev 2011-12-18 11:39:18 följande:
    05091112- grattis:)

Jag kommer ha Samma fp när detta barn kommer då jag får innan vår dotter e 2,5 år...

Fk e luriga, men jag har aldrig haft problem med dom
    Samma här... Min son kommer att va 1 år och 10 mån vid bf.

Ska dock rings Fk och ansöka om ny fp-period nu ivår, en jag pratade sa att mina dagar räcker till 1/5 om jag tar ut så lite som jag gör nu. Jag hoppas verkligen det stämmer.
  • Novalina
    Kosmos katten skrev 2011-12-18 11:48:55 följande:

Jag berättade också igår. Frågade om mina föräldrar kunde sitta barnvakt nästa år. De fattade ingenting. Mamma frågade tre gånger barnvakt?? De trodde vi hade skaffat hund eller kanin Glad

Angående föräldrapenning så kommer vi dela rätt av redan från början. Känns viktigt för oss båda att vara hemma från början? Hur tänker ni andra göra?

Eftersom vi förlorar så mkt pengar om sambon skulle va hemma, så är det jag som tar ut alla fp-dagar jag kan.
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-18 12:47:09 följande:
    Mitt bvc ligger visst efter för de föreslår fortfarande AD. Gjorde i våras, i alla fall.
    Konstigt. Föreslog? På min BVC delar de ut D-droppsflaskor gratis då man behöver nya.
Svar på tråden Augustibebis 2012