• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • pixel3

Jag såg debatten som var  på tv4 för ett tag sen angående amning. Och jag blev riktigt irriterad. Det var en kvinna som hade opererat sig för att minska risken för bröst cancer men barnmorskorna hade varit stenhårda med att hon skulle amma fast det fanns i hennes journaler att det kanske inte skulle funka pga operationen. Det sluta med att kvinnan gick in i en depression. Som många under debatten sa de säger att man ska men har ingen som helst koll på vad ersättningen innehåller eller har ingen kunskap om det.. Det tycker jag är dåligt. Som någon överstående skrivare skrev pappan får ju också en annan relation till sitt barn om den också kan ge mat. Min sambos minsta är flaskmatad och han har en helt annan relation med sin pappa än hans store bror som enbart ammades.

• babyhummingbird

Gällande sparkarna i magen. Jag upplevde aldrig den där känslan av fladder/fiskrörelser.. Utan plötsligt en dag kom en liten spark. Nu känner jag henne sparka hela dagarna och det känns tydligt utanpå magen.. Mest känns det när jag lägger mig på soffan efter middagen på kvällen. Syns till och med utan på magen.. Filmade och visade mannen igår som alltid missar sparkarna!

• pixel3
    babyhummingbird skrev 2012-03-12 12:48:01 följande:
    Gällande sparkarna i magen. Jag upplevde aldrig den där känslan av fladder/fiskrörelser.. Utan plötsligt en dag kom en liten spark. Nu känner jag henne sparka hela dagarna och det känns tydligt utanpå magen.. Mest känns det när jag lägger mig på soffan efter middagen på kvällen. Syns till och med utan på magen.. Filmade och visade mannen igår som alltid missar sparkarna!
    Vilken vecka är du i? första barnet?
  • oxle bo

måste bara, angående amning, ni som väntar första barnet. det behöver inte göra ont, jag har ammat mina barn och har aldrig haft ont, allt har fungerat från första dan,
    har haft mycke råmjölk har dom sakt på bb, de ända onda jag upplevt är sen när mjölken rinner till precis i början av varje amning, men de är inge som gör ont direkt :)

jag hoppas på o kunna amma den här bebisen med, då mysigt o praktiskt :)

• Noli

Här är en till som amningen inte fungerade med för första barnet. Fick en stor bebis som direkt behövde få ersättning för att han enligt barnmorskorna krävde mycket pga sin storlek, och sen hade vi svårt att få till greppet. Han var ofta väldigt missnöjd och vi visste aldrig om han fått i sig tillräckligt med mat, väldigt stressande! Jag hade mycket skuldkänslor över detta, och kämpade på tills jag gav upp till slut och började ge ersättning som komplement, och då tog det inte lång tid innan sonen hade "fasat ut" amningen på egen hand. Ammade ungefär 3 månader.

Nu med lillebror tänker jag inte alls sätta samma press på mig själv, fungerar det inte så kommer jag att ganska snabbt introducera flaskan utan att känna mig som en dålig mamma! Men målet är att amma om det går  

• lillakotten

Jag tycker inte heller att amningen gjorde ont! Det funkade på en gång för mig och jag hoppas att det går lika bra denna gång.

• tjockisbullen

Jag tänker också amma!
    Hade heller aldrig ont pga amning och hade aldrig mjölkstockning vare sig när jag började amma eller under tiden eller ens när vi slutade!
    Det gick smidigt hela tiden - hoppas alla som vill får uppleva det!!! 

• babyhummingbird

pixel3: Första barnet.. Vecka 20 :)

Igår sparkades det en hel del efter att vi haft "vuxenmys" (för första gången på evigheter kan tilläggas pga allt illamående).. Sambon blev orolig att lilltjejen var upprörd efter sexet, hahaha! :) Nu jäklar ska jag införskaffa snygga underkläder (i större storlek) och tina upp den jäkla istiden vi haft hemma!

• pixel3
    babyhummingbird skrev 2012-03-12 13:48:20 följande:
    pixel3: Första barnet.. Vecka 20 :)

Igår sparkades det en hel del efter att vi haft "vuxenmys" (för första gången på evigheter kan tilläggas pga allt illamående).. Sambon blev orolig att lilltjejen var upprörd efter sexet, hahaha! :) Nu jäklar ska jag införskaffa snygga underkläder (i större storlek) och tina upp den jäkla istiden vi haft hemma!
    Samma vecka som mig då =) ni väntar en tjej och vi en kille. Samma här hemma nu kör vi...
  • O Hanna O

Överraskde mannen i går..med morgon mys...tur att han låg ner annars hade han ramlat ur sängen!

Jag ammade sonen tills han han var exakt 1 år...hade jätte mycket mjölk. men innan jag fick det att fungera fick jag jobba på det. Fick ligga kvar på bb en vecka. och mådde väldigt dåligt så mjölken ran inte till ordentligt förrens jag kom hem. men sen så kunde jag ha jobbat som mölkko. Tyckte det var otroligt skönt att ha maten med sig överrallt älskade att amma!  

Svar på tråden Augustibebis 2012