• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • MrsTM
    Strossel skrev 2011-12-09 09:36:13 följande:
    MrsT- haha nä alkoholfri glögg är det fritt fram att dricka men nu syftade jag på Blossa lättglögg osv den är det 2,2 % i.
    OK, visste inte att det var nolltolerans på alkoholhalten, har inte haft mitt samtal med MVC ännu. Trodde att det var OK att dricka lättglögg, cider och mellanöl upp till 2,8%, precis som vid bilkörning alltså. Men detta måste absolut kollas så att man inte utsätter fostret för onödig risk!
  • Naimisen

Jag blev också enormt sugen på våfflor. Jobbigt läge..måste kika om jag inte har lite mix i skafferiet

• Sandrina
    Strossel skrev 2011-12-09 09:59:29 följande:
    Sandrina GATTIS :) vad roligt med första, det är en speciell känsla!
    Tack! :) Ja, det känns verkligen speciellt, fast fortfarande overkligt!
    Sen mår jag ganska dåligt så det förtar lite av glädjen att vara gravid!
    Men hoppas på att det snart blir bättre! :)
  • fru Elle

Vippan; kan inte säga att jag har blivit mer sugen på kolhydrater men känner att jag inte vill äta strikt LCHF när jag är gravid. Så kommer lägga till mer kolhydrater men det kommer nog inte bli som tidigare innan jag åt LCHF. Gjorde en hälsoundersökning för några veckor sen och mina värden var toppen. När jag sa att jag hade ätit LCHF i ett par månader så började sköterskan fråga mig entusiastiskt om det. Några våfflor känner jag inte minsta sug efter.

Idag mår jag inte illa alls , hoppas det håller sig borta.

Såg att ni pratade om vad ni jobbade med, jobbar själv på en bank. Just nu är jag föräldraledig med vår son men jag ska börja jobba igen i februari. Kommer att börja jobba 80 % till en början. Kommer väl vara i vecka 14 när jag börjar jobba, sist blev jag sjukskriven på 100 % från vecka 26 pga foglossning och samandragningar. Har redan börjat känna av fogarna och det känns inte så bra att jag redan börjar känna av det. Första gången i hela mitt liv som jag var sjukskriven och försökte väl härda ut. Men till slut så gick det inte.

Molly 2008 och Harry 2010
  • Sandrina
    MrsTM skrev 2011-12-09 10:09:00 följande:
    OK, visste inte att det var nolltolerans på alkoholhalten, har inte haft mitt samtal med MVC ännu. Trodde att det var OK att dricka lättglögg, cider och mellanöl upp till 2,8%, precis som vid bilkörning alltså. Men detta måste absolut kollas så att man inte utsätter fostret för onödig risk!
    Precis så tänker jag också!

Någon som vet?
  • Naimisen

MrsTM- Det är svårt att säga hur mkt alkohol bebisen tar skada av, och därför rekommenderas de att man helt avstår.

Ser själv ingen mening med att välja de när de finns alkoholfritt.

Sen vet ja inte hur mkt som går över till bebisen innan moderkakan sätts i funktion.
    Blev ju ett glas champange på julfesten då en av cheferna bjöd, mindre lätt att tacka nej då.
    Men nu blir de ingen alkohol på lääääänge

• fru Elle

Är ganska säker på att man ska avstå alkohol när man vet att man har blivit gravid. Vet en familj som hade varit på semesterresa presis innan de förstod att de var gravida. De hade själva haft ångest för att de hade druckit några öl och vin på den semesterresan och tagit upp det med BM. Deras BM hade då bokat in dem på ett möte med en alkoholrådgivare. Kanske lite väl hysteriskt av den BM.

Det brukar stå att om man har druckit alkohol innan man blir gravid så är det ok, men att man ska avstå när man vet att man är gravid. För mig har det tidigare tagit ett år att bli gravid och jag har valt att leva som normalt under tiden vi har försökt bli gravida. Nu gick det snabbare denna gång och jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag drack två glas vin någon dag innan BIM och dagen jag plussade.

Molly 2008 och Harry 2010
  • Stövelkatten

Gjort är gjort, har man druckit innan man vet om att man är gravid så kan man ju inte ändra det. Dessutom brukar det vara så pass tidigt att man inte delar blodomlopp med fostret ännu. När man väl vet att man är preggers känns det ju extremt onödigt att dricka någon alkohol alls, eftersom ingen kan säga hur stor mängd och när alkoholen påverkar fostret. Skillnaden mellan alkohol och tex. rökning är att "giftet" går raka vägen till bebisen, som då också blir alkoholpåverkad, medan rök snarare påverkar organen och kan orsaka syrebrist i moderkakan osv.  Skippa allt som inte är alkoholfritt, mina damer. För att vara säker.

• Gadget

Jag har också läst att i dessa veckor nu när alla organ bildas och utvecklas är embryot extra känslig för alkohol och övriga gifter. Jag har innan jag blev gravid sagt att jag skulle kunna tänka mig att ta ett par munnar gott rödvin till matten någon gång om det är något speciellt, men nu när jag är gravid och särskilt i början avstår jag hellre helt. Däremot det som händer innan BIM tror jag inte påverkar ett dugg om man inte har grava problem så man har förstört sin egen kropp. Men så fort man vet att man är gravid är det nog bäst att avstå.

Hade en tuff illamåendemorgon idag, däremot sov jag gott efter sista kisspausen vid 3. Sambon fattade inte att det var värre än vanligt och undrade varför jag inte svarade när han pratade med mig, utan istället gick målmedvetet in i köket för att ta mig något att äta. Men ännu inga kräkningar. Fast jag tror nog att det kommer. Tycker jag har läst många som fått det från vecka 7 just. Nu är det bara den vanliga oroskänslan i magsäcken, den har jag vant mig vid att ha till och från nästan hela tiden.

LundinEk - din man har verkligen förstått hur man ska hantera en gravid kvinna.

Min frågar typ 1 000 gånger om dagen hur jag mår, och jag sitter som sagt med ett illamående i halsen hela tiden men klagar och säger inget förutom när han frågar. Och häromdagen hade han mage att säga att jag är lite "svag" när det kommer till smärta och sånt. Jag fick ett mindre känsloutbrott och hävdade att jag visst kan ta smärta bra, men att jag inte kan rå för att jag mår illa, men jag har ju inte klagat - kan ju inte rå för att han frågar. Han lär sig nog snart han med hur man ska ta en gravid kvinna. Hur som helst är han ändå väldigt söt och engagerad i bebisens utveckling, och klurar på hur det blir med olika praktiska saker sen när den är här.  

Svar på tråden Augustibebis 2012