Inlägg från: Moa Li |Visa alla inlägg
  • Moa Li

Linköping maj/juni 2012

Hej på er tjejer

Får jag också vara med? Cool Fick tips av Javli om denna tråden och har nu läst igen ända ifrån början. Jag heter Moa och är 30 år, bor centralt här i Linköping och väntar vårt första barn 11 juni. Har för mig att jag läste någon mer som hade 11 juni - men hittar inte henne i listan nu. Jag jobbar som lärare och mina elever slutar den 8 juni. Jag blev inte flyttad vid senaste ultraljudet, men barnmorskan sa att bebisen var 2 dagar "större" än beräknad bf - så kanske blir bebis på dagen efter skolavslutningen då.

Detta verkar vara en fantastiskt trevlig tråd och mycket bra val av fikaställe Tungan ute Jag är i v. 22 nu och har börjat känna bebisen tydligt varje dag. Min man har också fått sig ett par kickar - helt underbart. Idag låg jag en stund på soffan och kunde se en spark utanpå magen. Hur häftigt som helst.

Jag känner inte heller så många som ska ha barn, så jag skulle gärna vilja hänga med på en fika. hade tänkt boka in oss på en familjegrupp, men blev inte så. Nu funderar jag på att hoppa på Frejas vattengympa (ekoxen). de har en timmes vattengympa och sedan en timmes fika med tjejsnack ihop med en barnmorska. Har en bekant som gått där och hon tyckte det var toppen. Kanske någon av er som vill hänga på. Kostade runt  200 kr per gång, för 2 timmar.

Jag gillar verkligen inställningen i tråden, att flera köpt begagnat och tänker som jag. Vi har köpt en begagnad vagn på blocket. Jag var först på babyproffsen och provkörde en Brio Sing, men föll sedan för en Emmaljunga som nu står i vår hall. Jag har precis köpt en symaskin och ska sy ett överdrag till madrassen i barnvagnen innan den åker ner i källaren till sommaren. Underbart med små bebisprojekt. Jag har också fått kläder av en kompis, så tror vi har en bra start. Sedan har jag varit och shoppat lite olika plagg, för det är ju så roligt! Skrattande

Vad kul att vi är så många i Linköping som ska ha bebis i sommaren. Jag håller med vad flera av er skrivit, att man inte vill tjata om bebis med kompisar som inte ska ha barn. Kul att träffa andra i samma sits. Fick tips om vattengympan och om Öppna Förskolan sedan när bebisen kommit och man är hemma i höst. Jag tror 2012  kommer bli ett toppenår!!!

Jag är så glad att jag hittat er goa tjejer här och känner mig redan hemma. Lägger in mig i listan och hoppas på en ny kommande fika. Hoppas ni alla har en skön helg. Fötterna på bordet!

Lilla_a76 (Anna E) - 35år, BF 27/4
    Sandraf (Sandra) - 25 år, BF 30/4 
    Javli (Alexandra)- 27 år, BF 12/5 
    Franed (Annica) - 35 år, BF 18/5 
    PaddelGris (Anna) - 26 år, BF 31/5

LindaVE (Linda) - 27 år, BF 31/5
    KnytetsMamma (Maria) - 31 år, BF 5/6

MoaLi (Moa) - 30 år, BF 11 juni
    Emmis78 (Emma) - 33 år, BF 20/6

Kram från MoaLi
  • Moa Li

Just det, såg att någon skrivit om babynest att ha i vagnen eller spjälsängen i början, om bebisen vill ha det lite trångt och mysigt. Jag hittade en bra länk med beskrivning som jag gärna delar med mig av. Jag har slaktat en ca 2-3 cm tjock skumgummidyna till en solstol och håller just nu på att sy ett babynest. tycker beskrivningen var bra - även om jag är värdelös på att följa beskrivningar. Jag vill göra på mitt eget sätt. Köpt ett bomullstyg på IKEA med björnar och ormar på (nedre vänstra hörnet.)

Länk till babynest:
      http://lindabireseveriksson.blogg.se/bebislangtan/2010/august/har-sytt-ett-babynest.html

Kram MoaLi

• Moa Li

Hej

Jag provkörde en Brio Sing på Babyproffsen men köpte inte den modellen eftersom den är helt stum i ramen. Ingen fjädring eller dämpning alls. Annars ser den ju väldigt smidig ut. En annan nackdel med den vagnen, som gjorde att jag köpte en annan, är att liggdelen är skålformad. När man fäller bak den så ligger barnet med "låren upp i luften" om ni förstår hur jag menar. Fast det visade sig att den jag sedan köpt också är så, mer eller mindre. Och dämpningen/gunget är inte speciellt mycket större på min. Jag var iallafall på babyproffsen och provkörde massa vagnar i säkert en timme och blev bara mer förvirrad. Flört

Jag köpte Emmaljunga City Jet, men den tillverkas visst inte längre. Köpte den fast jag hade läst att den kan ha mycket problem med hjulen. Får väl sälja den om vi inte är nöjda. Köpte den för 2000 kr på blocket. Hade säkert kunnat pruta mer, men tycker den är fin. Har provkört ute och verkar ok. Svängbara framhjul var ett krav. Satt "i ett hörn" på Danmarksfärjan i julas och studerade föräldrar som svängde runt hörnet med sina barnvagnar. Haha. Tyckte det såg så smidigt ut med svängbara framhjul. Vi får väl se vad bebisen tycker om vagnen.

Vet ni om ni får tjejer eller killar?

Kram MoaLi

• Moa Li

Godmorgon!

Inatt blev jag uppe och ugglade. Somnade på soffan i går kväll och när jag vaknade var klockan halv 2. Var ju tvungen att äta min kvällsmacka och sedan var jag pigg resten av natten. Mysigt med helger, jag är egentligen en kvällsmänniska. Men slocknar i soffan när jag kommer hem efter jobbet i veckorna.

Jag tror också att vi väntar en kille. Fick se en bild på UL som verkligen såg ut som en kille men fick även se en som såg ut som en tjej, så fortfarande osäkert. Navelsträngen kan ju luras också. Vi sa innan att vi inte ville veta, så barnmorskan sa att vi fick titta bort. Fast jag kunde ju inte titta bort, haha, för nyfiken att få se så mycket på ultraljudet som möjligt.  En kompis till mig säger att hun absolut kan se att det är en kille på en av våra UL-bilder som vi fick med oss. Men jag är inte lika säket. Fast vi säger "han".

Vi har skrivit en lista med tjejnamn och en lista med killnamn, som vå båda tycket är ok. Hade ca 10 namn på listan fån början, men nu är det 3 flicknamn kvar och ett pojknamn. Plockar fram listan med några veckors mellanrum och läser dem högt. Idag ratade mannen 3 killnamn av dem vi hade kvar. Jag tycker det är mycket svårare med killnamn än tjejnamn.

Jag ska dubbelkolla i kalendern på jobbet, men en fredag låter toppen som fikadag. Jag är på!

• Moa Li

Fika på Babettes Fredag den 24/2 kl.16

Knytetsmamma (Maria)
    LindaVE (Linda)
    Lilla_a76 (Anna E)
    Javli (Alexandra).
    MoaLi (Moa)
    PaddelGris (   )

• Moa Li

Hej

Idag har varit en lång dag på jobbet. Min man hade köpt pizza, sedan har jag sovit i soffan tills nu.  Ett glas dricka och sedan i säng. Jag känner mig inte speciellt social på kvällarna nu, men snaaaaart våååååår!!!

Kram Moa Li

• Moa Li

Imorgon ska jag ha ett "snack" med chefen ang. kommande läsår, ersättare för mig och hur jag vill lägga upp min föräldraledighet.

Vi har tänk att jag är föräldraledig 4 dagar i veckan under hösten + en semesterdag/vecka (har sparad semester). Min man kommer vara hemma och vara förärldraledig samma dag som jag tar semster - så vi kommer vara hemma båda två en hel dag i veckan under första halvåret + helgerna tillsammans hela familjen.

Under våren planerar jag att jobba 1-2 dagar i veckan och att mannen är pappaledig de dagarna. Hoppas det fungerar med amning mm.

Det är mycket att sätta sig in i, men vi ska försöka dela så lika det går. Jag är glad att min man vill vara hemma och det känns bra att veta att jag ska jobba lite i vår igen.

Cool

• Moa Li

Jag har en vecka kvar att jobba innan sportlov. Ska bli skönt! Ska jobba på sportlivet också iofs, men inga elever pch brukar bli lugnare tempo

• Moa Li

Jag är gymnasielärare och har tjänstemannaanställning, så jag jobbar alla lov. Trist, men inga elever där på lovet iallafall, så brukar bli lite på halvfart. Ska kompa ut någon av dagarna och vara hemma och pyssla.

Jag har kommit in i en sy-anda och det är supermysigt. Snart sytt färdigt en mini-träningsoverallsjacka i plysch. Fantastiskt att bebisen kommer vara så liten - eller mindre Glad

Nu kan jag se bebisens sparkar utanpå magen. Gick in i v. 25 idag. Imorgon måste man ju se till att köpa en bukett blommor till vardagsrummsbordet!

Kram från MoaLi

• Moa Li

Jag tränar inte, men har som mål varje kväll att gå upp tidigt så jag kan gå till jobbet. Det tar drygt 35 minuter och är riktigt skönt. Men hittills har jag tagit bilen varje dag hela vintern. Mej under våren blir det kanske lättare, nu är det iallafall ljust vid 8.

Jag ska börja på Frejas vattengympa på Ekoxen varje torsdag morgon, 8-10. Tar 2 timmar semester varje torsdag, så måste komma iväg då. Blir bra tror jag. Jag har gått  upp för mycket. Men varit så trött. Efter att bebisen kommit ska jag promenera hela dagarna :) Då ska jag ner till min "riktiga vikt". Låg på min egen maxgräns redan innan graviditeten, men jag tar tag i det! Måste! ...senare ;)

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012