Inlägg från: Moa Li |Visa alla inlägg
  • Moa Li

Linköping maj/juni 2012

Hej!

Nu är bebisen äntligen här! Igår natt den 25 juni föddes en liten Alice Sigrid Linnéa. 3700 g och 52 cm lång.

Allt gick jättebra och jag klarade mig fint utan smärtlindring och blev senare kompis med lustgasen. Alice föddes kl 2 och vi sov kvar på BB under dagen och var hemma igår på em. Fantastiskt att få vakna upp i hemmets lugna vrå tillsammans som en liten familj. Nu är jag också i babylyckeland. Känns så rätt, som att hon "alltid" varit hos oss.

...jag började gråta när jag såg att det var en flicka! Och hon var så underbart fin, helt slät och mjuk när jag fick upp henne. Så underbart. Jag var så inställt på att det skulle bli en grabb.

Det har fungerat bra med amningen också, hon greppade bröstet ordentligt direkt inne på förlossningen och verkar mest nöjd, glad och nyfiken på livet. Vi firade Alices födelsedag hemma igår kväll med vattenmelon och champagne. Idag kommer mormor och morfar och då blir det födelsedagstårta.

...sedan har jag en massa mage att gå bort. Cool

Kram till er alla och tack för alla hejarrop! Ser fram emot fika snart.
  • Moa Li

Ja, jag kommer också på torsdag till fika. CoolVi  ska på efterkontroll på BB kl. 13 så borde gå finfint.

Första dygnet hemma gick jättebra. En periodvis hungrig flicka på kvällen, natten och under dagen idag, då råmjölken tog "slut". Men nu har den riktiga mjölken kommit igång. Stolt mormor och morfar var här ikväll och jag kunde amma Alice innan de kom och jag och Alice somnade vi i vår hamock på balkongen, så när familjen var här sov hon sött i allas knä i flera timmar innan hon vaknade och var hungrig. Hon fick en kort "middag" och var glad resten av kvällen. Hon hade inga problem att sitta hos "främlingar" eller sova genom "kackel". Hon sover  gott i babynestet som jag sydde - verkligen en mycket bra grej att ha - både i soffan, spjälsängen, vår dubbelsäng och i barnvagnen  Solig

Ska bli så kul att träffa alla nya bebisar! Vilken härlig sommar vi har framför oss nu!

...imorgon kommer Alices farmor och farfar på dagsvisit från Västergötland. Hoppas hon är lika söt och nöjd då. Jag är så lycklig att amningen fungerar och att hon verkar bli nöjd nu.

Coolt, vi har en bebis!!! Haha.

kram MoaLi

• Moa Li

Tack för en mysig fika! Alice fick följa med på en ny fika och sov i vagnen hela tiden tills det var dags att gå hem, då var det dags för mat och NU!

Måste säga att jag fått en fantastiskt lugn och snäll dotter som just nu bara äter och sover. Märks att mjölken kommit igång nu och att den mättar. Igår grät hon inte en enda gång, mer än en halvminut på skötbordet och en kortis på Ica Maxi (men vem vill inte gråta där...)

Inatt vaknade hon och pratade "om mat" och somnade sedan om direkt. Fick väcka både Alice och pappa vid kl 10. Underbart. Kommer säkert inte hålla i sig för alltid, men skönt att ha fått en sådan start.

Jag älskar varje minut tillsammans med min dotter och kan, precis som du säger Lilla A, ligga och titta på henne i timmar. Blir plötsligt tårögd och börjar grina för att hon är så fin. Undrar vad det är för super-må-bra-hormoner i bröstmjölken. Solig

Idag ska vi skicka in namngivningspapprena. Tänker ni ha dop/namngivning för släkt och vänner? Alice pappa har en så fin virkad dopklänning som jag gärna skulle vilja använda. Funderar på om vi ska ha en namngivning utomhus. Finns det borgliga "präster" precis som det finns vigselförrättare vid borglig vigsel?

Kram Moa Li

• Moa Li

Ikväll sitter jag med en nybadad silkesmjuk bebisdoftande liten skrutt insvept i en handduk och blir nästan religiös. Inatt är det en vecka sedan Alice kom till oss. För en vecka sedan var vi i flåsarstadiet nu och hade ännu inte träffat vår lilla tös. Sedan kom hon. Jag kommer alltid minnas känslan av första gången jag fick se henne, hålla om henne och lukta på henne. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att man kan känna så starka känslor för en liten. Nu har hon varit hos oss i en vecka och jag kan fortfarande inte sluta att pussa på kinderna och lukta på henne. Vi har gjort små fotavtryck idag. 8 cm långa. Jag skulle kunna äta upp de fötterna. Så söta och goa. Kärlek, älskade Alice.

• Moa Li
    KnytetsMamma skrev 2012-07-02 07:43:28 följande:
    MoaLi, vad är det för fotavtryck ni har gjort? I gips eller med färg? Vi har också tänkt göra både händer och fötter men är lite osäkra på vad som ger bäst resultat.
    Vi gjorde fotavtryck med vattenfärg på vanligt vitt papper, som jag ramat in och satt i hallen :)

Ska göra det 1 gång i månaden nu, har jag tänkt
  • Moa Li

Idag har jag och Alice promenerat in till stan och köpt "tjejkläder" till henne. Hon har varit mer vaken idag, så nu kommer hon nog sova som en stock hela kvällen. Vi har redan tagit på pyjamas och myser i soffan.

Det gick jättebra att trycka med vattenfärg.Lätt att få bort från de små fossingarna sedan också.

hon fick 6 tår på ena foten ;)
  • Moa Li

Idag har Alice sovit nästan hela dagen ... fikade med en kollega och hon sov i vagnen över 2 timmar, vaknade och visade att hon "lever" och somnade i vagnen på vägen till stugan och sov hela vägen hem på över en timme och sedan fortsatte hon sova i vagen hemma. Fick väcka henne inatt för att hon skulle äta... hur mycket kan en bebis sova egentligen? Nästan så jag blir orolig för att hon sover för mycket... ska fråga på BVC imorgon, men när hon väl är vagen är hon pigg och nöjd. Gråter nästan ingenting...

• Moa Li

Hej

BVC sa precis som du, Sandra, att det är helt normalt att sova så mycket. Hon var pigg och glad på BVC-ontrollen och hade ökat från 3,5 till närmare 4 kg på en vecka.

Mjölken tar slut ibland på kvällen och igår var hon lite arg och frustrerad över det. Sög ändå innan vi gick och lade oss vid kl. 22-23. Nu vid kl 4 fick jag väcka henne för mat, då jag fått gigantiska Dolly Parton-tuttar, haha. Antar att Alice får vad hon behöver. Hon jobbade på att käka så mycket hon orkade nu, så hon har lättat på trycket i brösten nu och somnade igen som en klubbad säl i babynestet.

Jag kan inte fika i helgen eller under nästa vecka, men hänger gärna på nästa träff. Jag röstar också för trädgårdsföreningen, alltid trevligt och det finns fik och toa som granne.

kram MoaLi

• Moa Li

Hej

Vi ska till BVC på torsdag vid halv 3, så kanske hoppar förbi på en fika iallafall, när vi ändå är i stan. Svärföräldrarna är här hela veckan och det är bygge av kolonilott som gäller, så jag borde hjälpa till så mycket jag kan med att måla bräder och skruva fönster. Men en snabbfika kanske hinns med Skrattande

Meningen med livet... Äta, sova, skita och ha någon/något att älska! Tror det ska bli min nya livsfilosofi Solig

• Moa Li

Vi kör också med den krämen, Inotyol. Jag byter också vid varje amning på natten och gärna innan Alice ska amma, så hon är pigg pch vill äta då. Men ibland efter om hon är hungrig och vill ha mat direkt. Tvättar med våtservetter och använder sedan en torr tvättlapp så hon är helt torr och smörjer sedan med den krämen. Lufttorkar sedan. Tycker den har varit toppen. Just nu kör vi pampers newborn på natten och Libero på dagen. Tycker pampers newborn är tunna så de nästan går igenom, men de suger upp bra och andas mer, tycker jag.

När Alice har ätit går hon med på blöjbyte utan minsta knyst, även på natten. Men byter som sagt helst innan amningen, för då sover hon gott sedan. Och är med pigg när vi ska äta.

Idag har Alice varit ledsen på kvällen. Märks att hon är hungrig, men mjölken räckte inte. Väckte henne nu vid midnatt och hon åt nöjt. Ska kolla med BVC hur hon gått upp om jag behöver ge ersättning eller ej. Verkar som det är några timmar på tidigkvällen som mjölken är "slut" eller är blaskig, så hon vill äta mer än vad som finns. Men kommer ju ny hela tiden, så hon somnade mätt nu iallafall.

Hur fungerar det för er, kan ni helamma?

Inatt blir det första natten i egen säng för Alice. Hon sover i nästet i spjälsängen. Hon känns för långt bort för mitt mammahjärta, men ska försöka så får vi se hur det går. Alice verkar inte misstycka. Hon sover bra både i sängen, soffan, vagnen eller sin säng ... i sitt näste. Till och med på köksbordet idag... i nästet... när jag lagade mat och hon kinkade.

Hon har varit vaken nästan hela förmiddagen idag. Första gången hon varit vaken så länge. 2 veckor gammal idag Glad

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012