• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Lavish
    Momalicious skrev 2011-12-03 19:05:34 följande:
    Borde inte huset gå till hans barn om dom inte var gifta? Eller har jag fått det om bakfoten?
    Beror väl på om det var PAPPANS hus, alltså han som står på allt, eller om de hade köpt det tillsammans. Men halva huset borde de ju ärva iaf.
  • h8him
    arkeologitjejen skrev 2011-12-03 19:11:53 följande:
    Huset går till bröstarvingarna om inget annat finns testamenterat, men då ska de ändå alltid ha sin arvslott. Vidare kommer barnen få barnpension och den kommer säkerligen täcka de 2000 kronorna i mat etc. Sedan kan man fråga sig vad sambon kommer betala för boendet? Om hon ska bo kvar i pappans hus så bör hon ju egentligen betala någon form av hyra till era barn, men det kan ju kanske kvittas om hon står för omkostnader som tex försäkring, el, vatten, sophämtning osv. Dock bör någon form av hyreskontrakt upprättas för pojken kommer ju kanske inte vilja bo i villan för alltid och vad händer då? Har sambon besittningsrätt så kan dina barn få en hel del problem. Tror det kan vara en mycket bra idé att rådfråga en jurist och att ni sedan sätter er ner och pratar utan att du ställer för mycket krav utan att ni helt enkelt diskuterar och försöker komma överens. När jag var i tonåren för ca 15-20 år sedan (född 77) så låg barnpensionen efter min pappa på nästan 5000 kronor i månaden, men då var jag enda barnet. Pensionen kommer betalas ut till dig tills dess att sonen blir myndig och då betalas det ut pengar fram till dess att han går ut gymnasiet. Jag fick sista utbetalningen i maj. Bara så ni tänker på de detaljerna.
    Ingen av oss vet hur ägandeförhållandena till huset ser ut. Kanske är huset belånat till max? Kanske är det 100% hennes... Innan ts börjar spekulera i om pappans nya ska betala hyra så kan det vara bra att samarbeta och invänta bouppteckningen.

Din pappa tjänade mer än de flesta med andra ord. Vad man får i barnpension beror på pappans antagna inkomst.

"Den barnpensionen som barnet får beräknas på den avlidna förälderns allmänna pension (den antagna inkomstpensionen). Efterlevandestöd till barn är ett grundskydd för barn som får låg eller ingen barnpension. Det garanterar att barnet får barnpension och efterlevandestöd som tillsammans blir lägst 1 427 kronor per månad.

Hur stor barnpensionen blir beslutar Pensionsmyndigheten om efter att en ansökan har kommit in."

• Anonym (vad händer nu??)

Det är inte jag som kontaktade en jurist först utan hon. Ja visst kostar barn men vi är två vuxna och en 13 åring och två små barn och vi har en matkostnad på ca 5000 i månaden och då har vi räknat med att vi köper pizza och går ut ibland och äter.
    Att hon lär göra mer för sonen tvivlar jag på. Det är pappan som betalade allt, frågade de om pengar så fick de svaret "be pappa". Det var pappan som ställde upp för honom.  
    Jag har sagt åt sonen att jag stödjer hans beslut om han vill bo kvar där. Jag kommer inte att tvinga hem honom får då skulle jag ha tagit med honom direkt. När han ringde så satte jag mig i bilen och åkte upp till honom och det var mitt i natten. Jag stödjer vad än min son beslutar men tyvärr så får han ta allt ansvar när det gäller att förmedla saker till mig och framför allt planera pappans begravning.
    Pappans sambo kontaktade juristen först och dagen innan de skulle dit så nämde min son om det. Då kände jag att jag måste ta reda på vad som gäller. Jag kommer inte tvinga hem min son, han mår dåligt som det är nu och jag kommer alltid att stödja honom.
    Jag vet inte om hon ägde halva huset eller om pappan ägde hela. Jag har sagt att jag vill att de ska ha en oberoende förmyndare för jag vill inte ha ansvaret för deras arv. 

• h8him
    Lavish skrev 2011-12-03 19:14:19 följande:
    Beror väl på om det var PAPPANS hus, alltså han som står på allt, eller om de hade köpt det tillsammans. Men halva huset borde de ju ärva iaf.
    Det kan vara 25 % men det kan även vara maxbelånat...
  • arkeologitjejen
    Louga skrev 2011-12-03 19:12:54 följande:
    Om han blir inskriven pa din adress sa borde du kunna fa inackorningsbidrag om han bor i sth.
    Hör med kommunen.

Sedan har han ju studiebidraget ocksa. Om han är skriven hos styvmor sa borde han kunna fa bostadbidrag om ni skiver ett hyreskontrakt mellan pojken och styvmor.

Nagra ideer bara. Hör med försäkringskassan och kommunen.

Om du far ensam vardnad sa kanske han är tvugnen att vara skriven hos dig. Vad vet jag men ring och hör med försäkringskassan.

Bostadsbidrag brukar man väl inte få för boende i egen villa? Dessutom får ju inte boendet vara för stort i förhållande till hur många som bor i det.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • MickeN1973

Har liket  kallnat innan hon började komma med krav?

Först och främst ska dödsboet göras upp.

Och arven fördelas

Det kan mycket väl bli så att barnen ärver huset,   och då blir det ju hon som får betala hyra för att bo där. 

• h8him
    Louga skrev 2011-12-03 19:12:54 följande:
    Om han blir inskriven pa din adress sa borde du kunna fa inackorningsbidrag om han bor i sth.
    Hör med kommunen.

Sedan har han ju studiebidraget ocksa. Om han är skriven hos styvmor sa borde han kunna fa bostadbidrag om ni skiver ett hyreskontrakt mellan pojken och styvmor.

Nagra ideer bara. Hör med försäkringskassan och kommunen.

Om du far ensam vardnad sa kanske han är tvugnen att vara skriven hos dig. Vad vet jag men ring och hör med försäkringskassan.

Från det man är 16 år får man själv skriva sig var man vill. I normalfallet ska man vara skriven hos sin vårdnadshavare trots att man går skola på annan ort men nu har grabben varit skriven hos pappan och kanske vill han fortsätta vara skriven där för att det är enklare.
  • arkeologitjejen
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 19:16:27 följande:

Det är inte jag som kontaktade en jurist först utan hon. Ja visst kostar barn men vi är två vuxna och en 13 åring och två små barn och vi har en matkostnad på ca 5000 i månaden och då har vi räknat med att vi köper pizza och går ut ibland och äter.
    Att hon lär göra mer för sonen tvivlar jag på. Det är pappan som betalade allt, frågade de om pengar så fick de svaret "be pappa". Det var pappan som ställde upp för honom.  
    Jag har sagt åt sonen att jag stödjer hans beslut om han vill bo kvar där. Jag kommer inte att tvinga hem honom får då skulle jag ha tagit med honom direkt. När han ringde så satte jag mig i bilen och åkte upp till honom och det var mitt i natten. Jag stödjer vad än min son beslutar men tyvärr så får han ta allt ansvar när det gäller att förmedla saker till mig och framför allt planera pappans begravning.
    Pappans sambo kontaktade juristen först och dagen innan de skulle dit så nämde min son om det. Då kände jag att jag måste ta reda på vad som gäller. Jag kommer inte tvinga hem min son, han mår dåligt som det är nu och jag kommer alltid att stödja honom.
    Jag vet inte om hon ägde halva huset eller om pappan ägde hela. Jag har sagt att jag vill att de ska ha en oberoende förmyndare för jag vill inte ha ansvaret för deras arv. 

Märklig sits att han ska bo kvar där om du inte kan ha en kommunikation med henne. Han är fortfarande bara 16 och om hon tidigare inte tagit något föräldraansvar, hur blir det då nu?
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 19:16:27 följande:

Det är väl självklart att pappan var den som skulle ge grabben pengar och annat? Det är ni föräldrar som är försörjningsskyldiga och inte pappas nya tjej.

Varför planerar sonen begravningen och inte sambon? Ärver de tillräckligt mycket pengar och är minderåriga får de en överförmyndare som ska se till att pengarna inte slösas bort på dumheter.
  • h8him
    arkeologitjejen skrev 2011-12-03 19:17:00 följande:
    Bostadsbidrag brukar man väl inte få för boende i egen villa? Dessutom får ju inte boendet vara för stort i förhållande till hur många som bor i det.
    Klart man får bostadsbidrag även om man bor i villa. Varför skulle man inte få det? Det spelar inte heller någon roll hur stort boendet är. Man får bidrag upp till den högsta godkända ytan även om man bor för stort och får betala mycket själv.
Svar på tråden Pappan avled....