• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 23:41:14 följande:
    Anonym skrev 2011-12-03 23:02:10 följande:
    men du har ju kvar din son i det huset väl för att han vill gå kvar i skolan och inte vill flytta ännu. vad är alternativet tycker du? om du inte har nog med pengar får du söka socialbidrag och vad jag vet så är man inte underhållsskydlig då. men osäker på hur det fungerar när det är din mans sambo tyvärr, kanske du inte behöver betala.
    hur kan du påstå detta. Jag tycker att du går för långt.. Jag har aldig påstått att jag inte ska betala för honom utan jag ska inte betala pappans del av huset. Då får de väl sälja men jag kan inte betala hans del bara för att hon vill bo kvar. Jag tycker att du kan tänkt till lite inna du yttrar dig om socialbidrag. Jag sökte råd här och inte bli påhoppad och hänvisad att söka socialbidrag för att betala pappans del av huset..  Hyra för sonen vet jag att jag ska betala men frågan är hur mycket.. Pappans sambo kan ju bara slänga upp med en summa utan några bevis att det kostar så mycket.. Som sagt får vi välja pengar eller pappa så väljer vi lätt pappa..
    vad menar du med att jag går för långt? jag menade inget illa utan ger bara min syn på det hela. trodde du skrev tråden för du ville ha folks synpunkter. i trådstarten står det ju att sambon vill ha 2000 kr till mat så det är det jag utgått ifrån, kan inte se att det står något om att hon krävt hyra utan du har bara ställt frågan ifall hon kan kräva hyran. jag har folk i min bekanskap som har sin familj, men ena föräldern har ett barn utanför som han inte träffar och där han är skyldig att betala underhåll. men under den tiden då de levde på socialbidrag kunde de inte göra det. jag skriver att jag är osäker på hur det fungerar, försöker komma med råd men blir anklagad för att komma med påhopp. samtidigt som du är väldigt otrevlig och nedvärderar det jag försöker säga. du verkar inte må bra av denna tråd ts och kanske ska koppla ner och söka juridisk hjälp istället mer proffesionellt. du kanske är i en situation i livet då du inte riktigt är mottaglig för andras hjälp på det här sättet.
  • MizzTez

Åh TS, det är en jobbig sits att sitta i när ens förälder går bort. jag var 18 när min pappa dog, han var bara 36 och det kom plötsligt så chocken blev ju ganska hård. Jag tänkte på det här med kurator till din son, för mig gick det jättebra med allt tills nu när jag blev 30! Då kom det flygande tillbaka på mig med orkanstyrka och då sökte jag hjälp.
    Kommer ihåg hur man var där i tonåren, inget kan ju skada en och man är stark som en björn! Man hade en bra tendens att kunna skaka av sig allt och bara leva.. Det kommer nog för han med men kanske inte inom en snar framtid. Jag var dessutom helt ensam och fick fixa allt själv, begravning, städning av hemmet osv. Du verkar som en smart, stabil människa så din son är nog glad att han har dig där när han behöver dig! Han kanske inte visar det men jag tror nog det.

Jag måste verkligen tacka dig, även om det känns helt fel, men hittills är det här den smartaste tråden som någonsin startats här! Det gav mig en tankeställare på vad som kan hända och vad man ska göra då. Är själv separerad med en dotter på växelvis och både jag och mitt ex har sambo igen. Det blir ju en del knepigheter. Nu är våran dotter så liten ännu men den dagen kommer ju. Du får gärna skriva mer här om vad som händer och vad juristen säger, om du vill alltså..

Hoppas allt löser sig smidigt för er! Kram

• Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 23:51:30 följande:
    jag startade denna tråd för att få råd.. inte att bli anklagad att smita undan eller att ta barnens pengar..

Tack ni som ha get mig råd.. ris till er som tror att jag ska smita undan och ta barnens pengar..

Vi har det tillräckligt tufft utan anklagelser..

Ni som säger att jag måste betala pappans del av huset.. Var har ni fått de fakta ifrån??
    folk svarar på de frågorna du ställt i trådstarten men du tar det som en persolig förlämning när folk inte svarar det du hade förväntat dig. antar att du attackerar så här just eftersom du har det tufft, alla reagerar vi olika på sorg och perioder där man mår dåligt.. oavsett så vill inte alla dig illa så lugna ner dig lite.
    Anonym skrev 2011-12-04 00:01:28 följande:
    folk svarar på de frågorna du ställt i trådstarten men du tar det som en persolig förlämning när folk inte svarar det du hade förväntat dig. antar att du attackerar så här just eftersom du har det tufft, alla reagerar vi olika på sorg och perioder där man mår dåligt.. oavsett så vill inte alla dig illa så lugna ner dig lite.
    hur ska man reagera om man får rådet att man måste betala pappans del av huset och har man inte råd så ska man söka socialhjälp?? Är det fel att ta det som en förolämpning att man inte kan försörja sitt barn. Nä alla vill mig inte illa det vet jag men när man får råd som att söka socialhjälp. Hur ska man reagera på det?

Anonym skrev 2011-12-03 23:58:41 följande:
    vad menar du med att jag går för långt? jag menade inget illa utan ger bara min syn på det hela. trodde du skrev tråden för du ville ha folks synpunkter. i trådstarten står det ju att sambon vill ha 2000 kr till mat så det är det jag utgått ifrån, kan inte se att det står något om att hon krävt hyra utan du har bara ställt frågan ifall hon kan kräva hyran. jag har folk i min bekanskap som har sin familj, men ena föräldern har ett barn utanför som han inte träffar och där han är skyldig att betala underhåll. men under den tiden då de levde på socialbidrag kunde de inte göra det. jag skriver att jag är osäker på hur det fungerar, försöker komma med råd men blir anklagad för att komma med påhopp. samtidigt som du är väldigt otrevlig och nedvärderar det jag försöker säga. du verkar inte må bra av denna tråd ts och kanske ska koppla ner och söka juridisk hjälp istället mer proffesionellt. du kanske är i en situation i livet då du inte riktigt är mottaglig för andras hjälp på det här sättet.
    Du skriver även att om jag inte har råd att betala pappans del av huset så ska jag söka socialbidrag. Det är sen jättestor skillnad att vara separerade och den ena föräldern avlider.
    Jag har framhävt i tråden att jag kommer att betala det min son behöver.
    jag skrev även att sambon har bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad jag ska betala för honom. Det är inget hon säger till mig utan sonen ska förmedla det till mig vilket jag tycker inte det är rättvist. Hon vägrar prata med mig.
    Att man är skylldig att betala underhåll vet jag.. Det gjorde jag i ett år då båda barnen bodde hos honom och han betalade mig när barnen bodde hos mig. Men då levde han.. Nu är ju frågan vad som kommer att hända. Att jag ska försörja min son är inge tvivel men att betala pappans del i huset går inte. Jag måste ju också leva och har också utgifter. Att sonen ska ha internet kan jag enkelt fixa. Mat fixar vi också och boende.. men inte till vilket pris som helst.. Jag kan inte betala ett hus som är sth området och mitt eget. Ska jag bli bostadslös bara för att jag måste betala hans del av huset för att barnen har ärvt. Jag skulle heller ha tillbaka pappan än få se mina barn lida.
  • Apocalypso

Jag har inte orkat läsa igenom tråden så jag ber om ursäkt om det redan sagts.

Dina barns far dör, om hans hus köptes gemensamt med sambon så äger hon hälften av huset men den andra hälften ägas av dina barn då de ärver honom iom att de är bröstarvingar och det går aldrig att skriva bort. Flyttade hon in i huset och inte köpte in sig så är hela huset dina barns, som sambo ärver man inte varandra om det inte finns testamente.

Kontakta en jurist som kan hjälpa dig, för det här berör båda dina barn och inte bara din son. Dina barn har rätt till sitt arv efter sin far och sambon har i värsta fall för henne inte rätt till någonting efter honom, inklusive huset.

Only weak men fear strong women!
    MizzTez skrev 2011-12-04 00:00:13 följande:
    Åh TS, det är en jobbig sits att sitta i när ens förälder går bort. jag var 18 när min pappa dog, han var bara 36 och det kom plötsligt så chocken blev ju ganska hård. Jag tänkte på det här med kurator till din son, för mig gick det jättebra med allt tills nu när jag blev 30! Då kom det flygande tillbaka på mig med orkanstyrka och då sökte jag hjälp.
    Kommer ihåg hur man var där i tonåren, inget kan ju skada en och man är stark som en björn! Man hade en bra tendens att kunna skaka av sig allt och bara leva.. Det kommer nog för han med men kanske inte inom en snar framtid. Jag var dessutom helt ensam och fick fixa allt själv, begravning, städning av hemmet osv. Du verkar som en smart, stabil människa så din son är nog glad att han har dig där när han behöver dig! Han kanske inte visar det men jag tror nog det.

Jag måste verkligen tacka dig, även om det känns helt fel, men hittills är det här den smartaste tråden som någonsin startats här! Det gav mig en tankeställare på vad som kan hända och vad man ska göra då. Är själv separerad med en dotter på växelvis och både jag och mitt ex har sambo igen. Det blir ju en del knepigheter. Nu är våran dotter så liten ännu men den dagen kommer ju. Du får gärna skriva mer här om vad som händer och vad juristen säger, om du vill alltså..

Hoppas allt löser sig smidigt för er! Kram
    Tack för de orden. De värmer.
    Jag hoppas jag får tag i en jurist på måndag så jag frå klartecken på vad som gäller,
    Min son vet att jag finns för honom dyngnet runt. Riner han och säger att han vill ha mig upp så åker jag.. Det tar tid att komma dig men jag kommer dit oavsett om det är dag eller natt.

Om min son får pengar för att hans pappa avlidit så är det hans pengar inte mina.. jag skulle aldrig ta barnens pengar.. Jag har varit ensamstående så jag vet hur tufft det är att få ihop ekonomin. Detta ska jag fixa bara jag vet vad jag är skylldig till. Att smita undan är inte frågan om för då skulle jag adoptera bort honom som de har föreslagit. Aldrig skulle jag göra det..  Det kommer att bli tufft tanken på att jag bara jobbar deltid men jag ska fixa det. Jag har fått höra en gång tidigare att jag ska söka socialhjälp då jag var ensamstående (då levde pappan) och jag har aldig behövt får hjälp av socialen fast jag hade en massa utgifter. Barnen fick kläder och mat och tak över huvet. sen hur mycket pengar de var kvar efter allt det var ett problem men jag har klarat av det.

Så klart att man fixar detta för barnens skull. De är mitt liv och jag älskar de så ortoligt mycket och vill deras bästa. Sonen är 16 år och man kan inte bara tvinga honom till en massa saker. Han har det jobbigt med att förmedla saker till mig och jag vill absolut inte pressa honom. Han får berätta det han vill själv.
    Apocalypso skrev 2011-12-04 00:47:28 följande:
    Jag har inte orkat läsa igenom tråden så jag ber om ursäkt om det redan sagts.

Dina barns far dör, om hans hus köptes gemensamt med sambon så äger hon hälften av huset men den andra hälften ägas av dina barn då de ärver honom iom att de är bröstarvingar och det går aldrig att skriva bort. Flyttade hon in i huset och inte köpte in sig så är hela huset dina barns, som sambo ärver man inte varandra om det inte finns testamente.

Kontakta en jurist som kan hjälpa dig, för det här berör båda dina barn och inte bara din son. Dina barn har rätt till sitt arv efter sin far och sambon har i värsta fall för henne inte rätt till någonting efter honom, inklusive huset.
    ingen fara så länge du inte råder mig att söka socialbidrag för att klara av att försörja min son

Ska kontakta en jurist på måndag. Tack
  • Anonym (Läs!)

Jag förstår varför TS blir upprörd över vissa svar här. En del läser ju inte vad hon skriver utan hittar på egna saker och svarar utifrån något de själva hittat på.

Hon är INTE ute efter att slippa ifrån något ekonomiskt ansvar eller roffa åt sig barnens arv/pension eller liknande. Läs!

• Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 00:42:47 följande:
    hur ska man reagera om man får rådet att man måste betala pappans del av huset och har man inte råd så ska man söka socialhjälp?? Är det fel att ta det som en förolämpning att man inte kan försörja sitt barn. Nä alla vill mig inte illa det vet jag men när man får råd som att söka socialhjälp. Hur ska man reagera på det?

Anonym skrev 2011-12-03 23:58:41 följande:
    Du skriver även att om jag inte har råd att betala pappans del av huset så ska jag söka socialbidrag. Det är sen jättestor skillnad att vara separerade och den ena föräldern avlider.
    Jag har framhävt i tråden att jag kommer att betala det min son behöver.
    jag skrev även att sambon har bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad jag ska betala för honom. Det är inget hon säger till mig utan sonen ska förmedla det till mig vilket jag tycker inte det är rättvist. Hon vägrar prata med mig.
    Att man är skylldig att betala underhåll vet jag.. Det gjorde jag i ett år då båda barnen bodde hos honom och han betalade mig när barnen bodde hos mig. Men då levde han.. Nu är ju frågan vad som kommer att hända. Att jag ska försörja min son är inge tvivel men att betala pappans del i huset går inte. Jag måste ju också leva och har också utgifter. Att sonen ska ha internet kan jag enkelt fixa. Mat fixar vi också och boende.. men inte till vilket pris som helst.. Jag kan inte betala ett hus som är sth området och mitt eget. Ska jag bli bostadslös bara för att jag måste betala hans del av huset för att barnen har ärvt. Jag skulle heller ha tillbaka pappan än få se mina barn lida.
    Du kommer att ha råd med barnpension, studiebidrag och inanckorderingstillägg. Pengarna är inte till för att sparas utan för att betala löpande kostnader och annat till barnet!
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 00:42:47 följande:
    menar du att det skulle vara fel att söka socialbidrag, är man sämre då eller vad syftar du på? du verkar ju väva in en massa otorligt negativt i det men det får ju stå för dig och det är ju din egen uppfattning, den behöver du inte ta ut på andra för alla kanske inte delar den uppfattningen.

usch tycker du är otroligt otacksam. du skriver ju själv hur din situation ser ut, att du inte har råd, att sambon vill ha pengar för mat men du tycker det är för mycket osv. folk läser det du skrivit och svarar utefter det men sen blir du arg och tycker folk anklagar dig för att du inte har pengar till att försörja ditt barn. men hallå, du har ju skrivit det själv! så ja då tycker jag att det är helt fel ta det som en förlämpning. om du inte vill höra sanningen om ditt liv så kom inte och skriv här då  "Om jag skulle ha råd att betala så skulle jag göra det.. men vart ska jag får pengar till det??".
Svar på tråden Pappan avled....