• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 22:50:14 följande:
    så du tycker att min ekomoni ska gå omkull och jag sa se till att hon kan ha kvar huset. Hur tänker du..  Om jag skulle ha råd att betala så skulle jag göra det.. men vart ska jag får pengar till det?? Om barnen får pengar så är det deras inte mina..  Men att jag ska betala ett till hus kan jag inte..
    Givetvis ska min son betala "hyra" fast han bor i "sitt" hus,, men att jag ska betala pappans del kan jag inte..  Speciellt inte när huset står i sth län.. Där är inte husen biliga.
    men du har ju kvar din son i det huset väl för att han vill gå kvar i skolan och inte vill flytta ännu. vad är alternativet tycker du? om du inte har nog med pengar får du söka socialbidrag och vad jag vet så är man inte underhållsskydlig då. men osäker på hur det fungerar när det är din mans sambo tyvärr, kanske du inte behöver betala.
  • Mslovett

Nu har jag inte läst hela tråden men...
    Det är väl klart att du ska ta hand om din son! Du är ju vårdnadshavare! Varför ska en annan kvinna ta hand om honom?!

• Anonym

Ts, vad ska du använda studiebidrag, barnpension plus ev. inackorderingstillägg till? Det kan handla om mellan 4000 till 7-8000 kr/månad... Och du tycker du ska komma undan med att grabben får studiemedel och att du betalar 1500 för maten... Vad ska resten av pengarna användas till?

• Anonym

Starkt gjort av dig som mamma att lämna sonen kvar i sthlm, jag hade aldrig gjort det.
    Jag hade tagit hem honom , haft honom hemma en stund och bara varit.

Begravningen går att ordna över nätet. Barnen kan ordna med några låtar, välja krans mm Glöm inte bort din dotter att hon måste vara med och göra sin röst hörd.
    Låt de skriva ett fint brev om sina känslor att lägga i kistan.
    Sen är sextonåringen så stor så han kan förmedla emellan er, du ska finnas som stöd åt barnen, men allt annat ska lämnas åt hans sambo och barnen.
    Jurist måste anlitas, många begravningsbyråer har jurister som kan hjälpa till. Men det är inte gjort i en handvändning, inget får röras egentligen. innan boupptäckningen   är klar..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-03 23:22:11 följande:
    Starkt gjort av dig som mamma att lämna sonen kvar i sthlm, jag hade aldrig gjort det.

Begravningen går att ordna över nätet. Barnen kan ordna med några låtar, välja krans mm Glöm inte bort din dotter att hon måste vara med och göra sin röst hörd.
    Sen är sextonåringen så stor så han kan förmedla emellan er, du ska finnas som stöd åt barnen, men allt annat ska lämnas åt hans sambo och barnen.
    Jurist måste anlitas, många begravningsbyråer har jurister som kan hjälpa till. Men det är inte gjort i en handvändning, inget får röras egentligen. innan boupptäckningen   är klar..
    Sambon är den som ordnar begravningen inte ts som ex. Ungar, oavsett ålder, ska aldrig behöva medla!
    Anonym skrev 2011-12-03 23:08:44 följande:
    Ts, vad ska du använda studiebidrag, barnpension plus ev. inackorderingstillägg till? Det kan handla om mellan 4000 till 7-8000 kr/månad... Och du tycker du ska komma undan med att grabben får studiemedel och att du betalar 1500 för maten... Vad ska resten av pengarna användas till?
    vad grundar du på.. jag skrev att barens penar är barnens.. varför ska jag ta deras pengar?? Sonen kommer att få hela studiebidraget och om vi får inakorderinstillägg så är det också hans. Varför ska jag ha deras pengar??  Jag inte sagt att jag kommer behålla något av pengarna de får.. Det är deras och jag vet att fick vi välja pengar eller pappan så skulle vi lätt välja pappan. Det är svårt redan för oss utan detta.
    Anonym skrev 2011-12-03 23:02:10 följande:
    men du har ju kvar din son i det huset väl för att han vill gå kvar i skolan och inte vill flytta ännu. vad är alternativet tycker du? om du inte har nog med pengar får du söka socialbidrag och vad jag vet så är man inte underhållsskydlig då. men osäker på hur det fungerar när det är din mans sambo tyvärr, kanske du inte behöver betala.
    hur kan du påstå detta. Jag tycker att du går för långt.. Jag har aldig påstått att jag inte ska betala för honom utan jag ska inte betala pappans del av huset. Då får de väl sälja men jag kan inte betala hans del bara för att hon vill bo kvar. Jag tycker att du kan tänkt till lite inna du yttrar dig om socialbidrag. Jag sökte råd här och inte bli påhoppad och hänvisad att söka socialbidrag för att betala pappans del av huset..  Hyra för sonen vet jag att jag ska betala men frågan är hur mycket.. Pappans sambo kan ju bara slänga upp med en summa utan några bevis att det kostar så mycket.. Som sagt får vi välja pengar eller pappa så väljer vi lätt pappa..
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 23:41:14 följande:
    vad grundar du på.. jag skrev att barens penar är barnens.. varför ska jag ta deras pengar?? Sonen kommer att få hela studiebidraget och om vi får inakorderinstillägg så är det också hans. Varför ska jag ha deras pengar??  Jag inte sagt att jag kommer behålla något av pengarna de får.. Det är deras och jag vet att fick vi välja pengar eller pappan så skulle vi lätt välja pappan. Det är svårt redan för oss utan detta.
    Anonym skrev 2011-12-03 23:02:10 följande:
    hur kan du påstå detta. Jag tycker att du går för långt.. Jag har aldig påstått att jag inte ska betala för honom utan jag ska inte betala pappans del av huset. Då får de väl sälja men jag kan inte betala hans del bara för att hon vill bo kvar. Jag tycker att du kan tänkt till lite inna du yttrar dig om socialbidrag. Jag sökte råd här och inte bli påhoppad och hänvisad att söka socialbidrag för att betala pappans del av huset..  Hyra för sonen vet jag att jag ska betala men frågan är hur mycket.. Pappans sambo kan ju bara slänga upp med en summa utan några bevis att det kostar så mycket.. Som sagt får vi välja pengar eller pappa så väljer vi lätt pappa..
    Vad bra. Då får grabben ta av barnpensionen (som är istället för underhåll) och betala för uppehället. Inackorderingstillägget ska gå till boendet på studieorten. Du kan inte stoppa in pengarna på ett konto och tro att pappans sambo ska försörja din son. Vill di inte betala för honom så måste han flytta hem.

Klart han måste betala för pappans del i bostaden, precis som syskonen om ni ska behålla huset samt halva driftskostnaden. Hur ska han kunna få el, vatten, sophämtning, huset försäkrat, betala fastighetsskatt, ha internet osv om bhan inte betalar?
    Anonym skrev 2011-12-03 23:22:11 följande:

jag kan ju inte tvinga hem honom eller?? Han har haft det jobbigt utan att jag ska också sätta emot hans vilja.

Han har en kanonkompis därför tordes jag lämna honom. Jag älskar min son och jag lyssnar på vad han vill. Jag kan läsa honom som en öppen bok även över telefonen och hör jag att det går för långt åker jag upp och hämtar honom.

jag startade denna tråd för att få råd.. inte att bli anklagad att smita undan eller att ta barnens pengar..

Tack ni som ha get mig råd.. ris till er som tror att jag ska smita undan och ta barnens pengar..

Vi har det tillräckligt tufft utan anklagelser..

Ni som säger att jag måste betala pappans del av huset.. Var har ni fått de fakta ifrån??

Svar på tråden Pappan avled....