• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • och

Om hon förslog att hon skulle få adoptera sonen så gissar jag att han kommer ärva merparten och att hon vill försäkra sig om att bo kvar. Faktiskt.

Kan nog vara klokt att blanda in en jurist om det fiinns pengar i boet för barnens skull. 

The hard way is the right way.
  • Krussidullan
    Ljuvliig skrev 2011-12-03 20:26:25 följande:
    Om du är 12 år och dina föräldrar har delad vårdnad har du däremot rätt att bestämma hos vem du vill bo!
    Fel.
  • Anonym (syster Yster)
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 20:09:37 följande:

Jag vet inte ens om socialen kommer att bli inblandad. Men att adoptera bort min son som sonens faster och pappans sambo föreslog kommer aldrig att ske.. Jag kommer att försörja min son oavsett vad han bor.

När våran mamma dog var vår syster omyndig. Visserligen bodde hon hos en fosterfamilj eftersom mamma hade psykiska problem och hade inte krafter att ta hand om syrran. Soc var redan inblandade men de sa att de alltid blev "kontakpersoner" för alla omyndiga som mister en eller två föräldrar. Syrran fick även en ekonomisk förmyndare fram till hon var 18 år. 

Mamma hade genom jobbet fått en livsförsäkring. Hon hade inte kvar anställningen där när hon dog men syrran fick ca 112000kr och jag och ett syskon som var myndiga fick ca 70000 kr. Det var för att mamma var i arbetsförd ålder och förväntades kunna jobba i 10-15 år till. 

Så om din fd var under 65 år så kanske det kommer komma in en del pengar till båda dina barn. Se till att de blir ordentligt beskyddade och inte avlurade några pengar.

Om det  bara är 3 månader sen de flyttade till det nya boendet så kan det hända att man kommer gå efter förhållandena som var tidigare. Om det var andra ägande regler och liknande.  Det finns (har funnits) vissa regler om man inte har varit gifta/sambo mer än ett år så kan man utgå från att man har varit singel/inte gifta. 

• dec2010

Låter som att en jurist är lämpligt ja.

Sicken fruktansvärd situation!

• h8him
    Ljuvliig skrev 2011-12-03 20:26:25 följande:
    Det där är inte sant!

Sonen är fortfarande omyndig och får inte bara skriva sig på vilken adress han vill.
    Nu är han bara 16 år och behöver målsmans godkännande för att f¨å bo "där han vill"

Om du är 12 år och dina föräldrar har delad vårdnad har du däremot rätt att bestämma hos vem du vill bo!
    Oj så fel...  Ts godkänner att sonen bor på annan ort. Ts kommer inte att protestera. Ungdomar som söker in till gymnasiet behöver inte målsmans godkännande/underskrift utan kan söka en skola i Ystad även om de bor i Haparanda. Man får skriva sig på studieorten men det vanliga är att man är inackorderad och står kvarskriven hos sin målsman. Nu har sonen varit skriven på adressen där han bor/med pappan, sen han flyttade dit.

12 åringar får INTE bestämma vem de ska bo hos!
  • Anonym

Starkt av dig att låta honom bo kvar hos pappans sambo! Tror att det är jättebra att han får bestämma det nu! Och han får säkert inackorderingsbidrag (eller hur det heter). 2000:- låter väldigt rimligt för mat och boende, och det måste ju gå att få bidrag för det på många olika sätt! Men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med hur eller var, hoppas det ordnar sig!

• Anonym (syster Yster)
    Anonym (syster Yster) skrev 2011-12-03 20:50:56 följande:
    När våran mamma dog var vår syster omyndig. Visserligen bodde hon hos en fosterfamilj eftersom mamma hade psykiska problem och hade inte krafter att ta hand om syrran. Soc var redan inblandade men de sa att de alltid blev "kontakpersoner" för alla omyndiga som mister en eller två föräldrar. Syrran fick även en ekonomisk förmyndare fram till hon var 18 år. 

Mamma hade genom jobbet fått en livsförsäkring. Hon hade inte kvar anställningen där när hon dog men syrran fick ca 112000kr och jag och ett syskon som var myndiga fick ca 70000 kr. Det var för att mamma var i arbetsförd ålder och förväntades kunna jobba i 10-15 år till. 

Så om din fd var under 65 år så kanske det kommer komma in en del pengar till båda dina barn. Se till att de blir ordentligt beskyddade och inte avlurade några pengar.

Om det  bara är 3 månader sen de flyttade till det nya boendet så kan det hända att man kommer gå efter förhållandena som var tidigare. Om det var andra ägande regler och liknande.  Det finns (har funnits) vissa regler om man inte har varit gifta/sambo mer än ett år så kan man utgå från att man har varit singel/inte gifta. 

Ska tillägga att för övrigt så lämnade mamma inte några som helst pengar efter sig, bodde i hyreslägenhet och sjukpensionär. Den ekonomiska förmyndaren som soc tillsatte var bara för att inte någon övrig familjemedlem eller utomståenende skulle kunna försko sig på syrrans utsatta situation.
  • Anonym (vad händer nu??)

De bodde i ett annat hus(radhus) tidigare och nu flyttade de ut på landet. Vem som står på huset vet jag inte.. Jag hörde bara att de pratatde att han stod som ägare på bilen.
    Ja han var under 65 år.

• och
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 20:58:51 följande:
     De bodde i ett annat hus(radhus) tidigare och nu flyttade de ut på landet. Vem som står på huset vet jag inte.. Jag hörde bara att de pratatde att han stod som ägare på bilen.
    Ja han var under 65 år.
    Ja, och bilen ärver barnen eftersom den inte ingår när man är sambo. Skulle tippa på att sambon har rätt bra koll på vem som ärver vad och att hon försöker skydda sig själv här.
    The hard way is the right way.
  • Krussidullan

Om de införskaffat något för gemensamt bruk är det bådas oavsett vem som betalat/står skriven som ägare.

Svar på tråden Pappan avled....