• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym (mm)

Till att börja med kan varken du eller styvmamman planera för sonens boende. Han är en minderårig som hittills har bott på heltid(?) hos sin pappa. När boendeföräldern dör kommer socialen att "lägga sig i" då det är deras skyldighet enligt lag att utreda och besluta om vårdnad och boende. Ni hade uppenbarligen gemensam vårdnad så alltså är du nu ensam vårdnadshavare. Alltså kommer socialen att fråga dig om pojken kommer att bo hos dig. Om inte så kommer de att avgöra vart han ska bo.

Vad gäller det keonomiska ska du nog skyndsamt kontakta en advokat. Pojken har ju rätt till underhåll från dig om han inte ska bo med dig men han har även rätt till barnpension och det är du som vårdnadshavare som ansöker om detta för honom.

Sen tillkommer ju arvsfrågan också. DU vet inte idag om det finns testamente eller annat som reglerar ägandet av huset nu styvmamman bor i med din son. Klart är väl att sonen i alla fall har del i bostaden om inte hela. Och då ska du naturligtvis inte betala någon hyreskostnad eller liknande om det nu blir så att din son ska bo kvar med styvmamman. Snarare är det väl hon som ska betala hyra till dig(sonen) i så fall för att hon får bo där. 

• h8him
    Anonym (mm) skrev 2011-12-03 19:22:34 följande:
    Till att börja med kan varken du eller styvmamman planera för sonens boende. Han är en minderårig som hittills har bott på heltid(?) hos sin pappa. När boendeföräldern dör kommer socialen att "lägga sig i" då det är deras skyldighet enligt lag att utreda och besluta om vårdnad och boende. Ni hade uppenbarligen gemensam vårdnad så alltså är du nu ensam vårdnadshavare. Alltså kommer socialen att fråga dig om pojken kommer att bo hos dig. Om inte så kommer de att avgöra vart han ska bo.

Vad gäller det keonomiska ska du nog skyndsamt kontakta en advokat. Pojken har ju rätt till underhåll från dig om han inte ska bo med dig men han har även rätt till barnpension och det är du som vårdnadshavare som ansöker om detta för honom.

Sen tillkommer ju arvsfrågan också. DU vet inte idag om det finns testamente eller annat som reglerar ägandet av huset nu styvmamman bor i med din son. Klart är väl att sonen i alla fall har del i bostaden om inte hela. Och då ska du naturligtvis inte betala någon hyreskostnad eller liknande om det nu blir så att din son ska bo kvar med styvmamman. Snarare är det väl hon som ska betala hyra till dig(sonen) i så fall för att hon får bo där. 
    Det där stämmer inte eftersom han går skola på orten och får vara inackorderad utan att soc lägger sig i. De kan inte bestämma vart han ska bo så länge han är skötsam.

Självklart ska grabben försörjas även av ts.

Vet någon om det finns något arv att vänta ens och varför påstår du att hon ska betala hyra till sonen för att hon bor i det hem som hon antagligen äger, ev tillsammans med dödsboet. Vem som ärver huset vet ingen av vad ts skrivit.?
  • Mandi74
    arkeologitjejen skrev 2011-12-03 19:11:53 följande:
    Huset går till bröstarvingarna om inget annat finns testamenterat, men då ska de ändå alltid ha sin arvslott. Vidare kommer barnen få barnpension och den kommer säkerligen täcka de 2000 kronorna i mat etc. Sedan kan man fråga sig vad sambon kommer betala för boendet? Om hon ska bo kvar i pappans hus så bör hon ju egentligen betala någon form av hyra till era barn, men det kan ju kanske kvittas om hon står för omkostnader som tex försäkring, el, vatten, sophämtning osv. Dock bör någon form av hyreskontrakt upprättas för pojken kommer ju kanske inte vilja bo i villan för alltid och vad händer då? Har sambon besittningsrätt så kan dina barn få en hel del problem. Tror det kan vara en mycket bra idé att rådfråga en jurist och att ni sedan sätter er ner och pratar utan att du ställer för mycket krav utan att ni helt enkelt diskuterar och försöker komma överens. När jag var i tonåren för ca 15-20 år sedan (född 77) så låg barnpensionen efter min pappa på nästan 5000 kronor i månaden, men då var jag enda barnet. Pensionen kommer betalas ut till dig tills dess att sonen blir myndig och då betalas det ut pengar fram till dess att han går ut gymnasiet. Jag fick sista utbetalningen i maj. Bara så ni tänker på de detaljerna.
    Besittningsrätt gäller väl bara när man hyr bostad?

Men annars är det sambolagen som gäller, bodde han i huset innan hon flyttade dit är huset barnen om hon inte köpt in sig. Har de skaffat huset tillsammans så är hälften hennes, då får hon ansöka om en bodelning.
    De flesta begravningsbyråer brukar dock hjälpa till att lösa allt som har med arv och arvsfördelning att göra, bäst är att låta dom sköta bouppteckningen och då lär det mesta lösa sig av sig själv.

Här är en länk till hur du söker om barnpension och det mesta som du behöver veta om det. www.pensionsmyndigheten.se/Barnpension.html
    You see 11 condoms, I see 11 minutes of my life I'm not getting back.
  • Anonym (mm)
    h8him skrev 2011-12-03 19:26:14 följande:
    Det där stämmer inte eftersom han går skola på orten och får vara inackorderad utan att soc lägger sig i. De kan inte bestämma vart han ska bo så länge han är skötsam.

Självklart ska grabben försörjas även av ts.

Vet någon om det finns något arv att vänta ens och varför påstår du att hon ska betala hyra till sonen för att hon bor i det hem som hon antagligen äger, ev tillsammans med dödsboet. Vem som ärver huset vet ingen av vad ts skrivit.?
    Du läste nog lite snabbt där va?

Jo, Soc kommer att blanda sig i och utreda eftersom de SKA göra det när en förälder dör som barnet bor med. Sen betyder inte det att pojken inte får bo kvar hos styvmamman och det skrev jag inte heller. 

Sen har jag aldrig påstått att sonen äger/ärver hela huset men det KAN vara så och därför råder jag till advokatkontakt. 
  • h8him
    Anonym (mm) skrev 2011-12-03 19:29:59 följande:
    Du läste nog lite snabbt där va?

Jo, Soc kommer att blanda sig i och utreda eftersom de SKA göra det när en förälder dör som barnet bor med. Sen betyder inte det att pojken inte får bo kvar hos styvmamman och det skrev jag inte heller. 

Sen har jag aldrig påstått att sonen äger/ärver hela huset men det KAN vara så och därför råder jag till advokatkontakt. 

Soc kan inte tvinga grabben att skriva sig hos ts eftersom man har rätt som 16 åring att ha sin adress där man vill. Dvs. på studieorten om han så önskar. Eftersom gkillens föräldrar hade gemensam vårdnad innan pappan dog så finns det inget att utreda eftersom ts vårdnad kvarstår.

Det kommer att bli en bodelning tids nog. Kanske kan kroppen få kallna först eller?

• dec2010

Har inte mycket att säga mer än att jag hoppas det löser sig för er!! Kram

• Anonym (vad händer nu??)

jag kommer inte ha någon ansvar över deras arv. Jag kommer att kräva en förmyndare till dem.

Dagen efter så blev jag och dottern "ivägkörd". Hon ville inte att vi skulle vara kvar. Sonen åkte till sin kompis.
    Kort efter pappan dog ( nåon timme eller så) så frågar de sonen var han ska bo... Hur kan man göra så?? Jag har inte ens tänkt på det utan min son som såg hans pappa dö kan inte ta det beslutet då. På morognen så satt sambon och hennes kompis och hennes mamma och pratade ekonomi.. Visst undrar man vad man ska göra men sitta och diskutera vem ska ärva bilen och dyl när pappan bara varit död i ca 10 timmar. Dessutom så kom de med att jag ska adoptera bort min son till henne och det var min son som fick berätta der för mig.. För annars måste jag ju försörja honom... Självklart försörjer jag honom. Han har redan fått 800 till nödfalls utgifter och jag har betalat in pengar till han om han måste själv betala kostymen han ska ha på begravningen.

Varför min son plandrar och inte hon.. vet inte utan sonen har bestämt unan och han får berätta allt som hon vill till mig. Hon vill inte prata med mig och jag vet inte ens varför.. Jag har inget otalat med henne. Jag och barnens pappa har varit separerade i 11 år.

Jag är själv sambo och min sambo ger pengar om mina barn frågar honom. Visst är jag försörjninsskyldig och det kommer jag vara. Jag vet att min sambo hjälper mig och han ställer också upp för sonen vad än som händer.

• arkeologitjejen
    Mandi74 skrev 2011-12-03 19:29:21 följande:
    Besittningsrätt gäller väl bara när man hyr bostad?

Men annars är det sambolagen som gäller, bodde han i huset innan hon flyttade dit är huset barnen om hon inte köpt in sig. Har de skaffat huset tillsammans så är hälften hennes, då får hon ansöka om en bodelning.
    De flesta begravningsbyråer brukar dock hjälpa till att lösa allt som har med arv och arvsfördelning att göra, bäst är att låta dom sköta bouppteckningen och då lär det mesta lösa sig av sig själv.

Här är en länk till hur du söker om barnpension och det mesta som du behöver veta om det. www.pensionsmyndigheten.se/Barnpension.html
    Eftersom TS skriver att det är en nybliven sambo så läste jag det som att det var pappans hus som hon flyttat in i, inte att de köpt det tillsammans. Jag kanske var otydlig, men min poäng är ändå att om att hon kanske ska betala hyra om det är så att barnen gemensamt äger huset som hon väljer att bo kvar i. Det är ju därför TS bör tala med en jurist så hon vet vad som gäller. Så ja, om sambon ska börja hyra delar av huset så bör ett kontrakt om besittningsrätten upprättas.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • arkeologitjejen
    h8him skrev 2011-12-03 19:22:30 följande:
    Klart man får bostadsbidrag även om man bor i villa. Varför skulle man inte få det? Det spelar inte heller någon roll hur stort boendet är. Man får bidrag upp till den högsta godkända ytan även om man bor för stort och får betala mycket själv.
    Där ser man. Ja, när vi kollade upp om vi kunde få bostadsbidrag så fick vi höra att vi bodde för stort, men det kanske inte stämmer idag. Det är ju några år sedan.
  • arkeologitjejen
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 19:38:21 följande:
    jag kommer inte ha någon ansvar över deras arv. Jag kommer att kräva en förmyndare till dem.

Dagen efter så blev jag och dottern "ivägkörd". Hon ville inte att vi skulle vara kvar. Sonen åkte till sin kompis.
    Kort efter pappan dog ( nåon timme eller så) så frågar de sonen var han ska bo... Hur kan man göra så?? Jag har inte ens tänkt på det utan min son som såg hans pappa dö kan inte ta det beslutet då. På morognen så satt sambon och hennes kompis och hennes mamma och pratade ekonomi.. Visst undrar man vad man ska göra men sitta och diskutera vem ska ärva bilen och dyl när pappan bara varit död i ca 10 timmar. Dessutom så kom de med att jag ska adoptera bort min son till henne och det var min son som fick berätta der för mig.. För annars måste jag ju försörja honom... Självklart försörjer jag honom. Han har redan fått 800 till nödfalls utgifter och jag har betalat in pengar till han om han måste själv betala kostymen han ska ha på begravningen.

Varför min son plandrar och inte hon.. vet inte utan sonen har bestämt unan och han får berätta allt som hon vill till mig. Hon vill inte prata med mig och jag vet inte ens varför.. Jag har inget otalat med henne. Jag och barnens pappa har varit separerade i 11 år.

Jag är själv sambo och min sambo ger pengar om mina barn frågar honom. Visst är jag försörjninsskyldig och det kommer jag vara. Jag vet att min sambo hjälper mig och han ställer också upp för sonen vad än som händer.
    Varför ska sonen bo kvar just i huset om det är på det här sättet? Vore det i sådana fall inte bättre att ni säljer huset i och med bodelningen och sedan köper ni en liten lättskött bostadsrätt i området till sonen så att han kan gå ut skolan i Stockholm. Är ju dessutom ypperligt att ha om man ska plugga vidare.

Tror sambon är i chock, eller så är hon rädd att bli av med sin bostad. TS bodde pappan i huset innan hon flyttade in så att du vet att hon inte äger huset eller hur står det till med den saken?
Svar på tråden Pappan avled....