• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • arkeologitjejen

Hur mår din son förresten? Måste vara en fruktansvärd situation för honom. Har du funderat på om han inte skulle behöva samtalskontakt med tanke på omständigheterna du tar upp med att han bevittnade pappans död?

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 19:38:21 följande:
    jag kommer inte ha någon ansvar över deras arv. Jag kommer att kräva en förmyndare till dem.

Dagen efter så blev jag och dottern "ivägkörd". Hon ville inte att vi skulle vara kvar. Sonen åkte till sin kompis.
    Kort efter pappan dog ( nåon timme eller så) så frågar de sonen var han ska bo... Hur kan man göra så?? Jag har inte ens tänkt på det utan min son som såg hans pappa dö kan inte ta det beslutet då. På morognen så satt sambon och hennes kompis och hennes mamma och pratade ekonomi.. Visst undrar man vad man ska göra men sitta och diskutera vem ska ärva bilen och dyl när pappan bara varit död i ca 10 timmar. Dessutom så kom de med att jag ska adoptera bort min son till henne och det var min son som fick berätta der för mig.. För annars måste jag ju försörja honom... Självklart försörjer jag honom. Han har redan fått 800 till nödfalls utgifter och jag har betalat in pengar till han om han måste själv betala kostymen han ska ha på begravningen.

Varför min son plandrar och inte hon.. vet inte utan sonen har bestämt unan och han får berätta allt som hon vill till mig. Hon vill inte prata med mig och jag vet inte ens varför.. Jag har inget otalat med henne. Jag och barnens pappa har varit separerade i 11 år.

Jag är själv sambo och min sambo ger pengar om mina barn frågar honom. Visst är jag försörjninsskyldig och det kommer jag vara. Jag vet att min sambo hjälper mig och han ställer också upp för sonen vad än som händer.
    Ts, varför har du inte betalat underhåll via Fk? Då hade grabben fått de 1273 kr/månad som han som minst haft rätt till för sin försörjning.

Jag tycker det låter som om du har en underbar sambo men tyvärr kan du inte begära att pappans sambo ska vilja försörja ert barn ekonomiskt.

Vill hon ens ha sonen inneboende hos sig? Ska hon ens bo kvar?
  • h8him
    arkeologitjejen skrev 2011-12-03 19:41:35 följande:
    Där ser man. Ja, när vi kollade upp om vi kunde få bostadsbidrag så fick vi höra att vi bodde för stort, men det kanske inte stämmer idag. Det är ju några år sedan.
    Hade ni haft tillräckligt låg inkomst hade ni fått del av kostnaderna för bostaden i bostadsbidrag även för några år sedan. Tyvärr är det troligt att ni tjänade för mycket eller att den del av ytan som ni skulle kunnat få bidrag för var så billig att ni beräknades klara av den ytan själva. Det är ett ganska knepigt system emellanåt kan jag tycka.

nä de var inte nybliven sambo. Däremot hade de flytta till ett annat hus för ca 3 månader sedan.
    Då vi var sambo så ägde han hela huset fast vi köpte det tillsammans men jag vet inte vad som gäller här nu.  Jag vet att barnen ärver hans HD och bilen stod på honom. Jag vill inte lägga mig i för mycket för det blir jobbigt för sonen. Men däremot måste jag veta vad som gäller.

Som jag har sagt så kommer jag stödja min son vad än han beslutar. Vill han bo kvar där så får han det. Jag kommer inte att tvinga hem honom. Han har det jobbigt som det är och varför ska jag göra det värre. Han fick bättre kontakt med sin pappa för ca 2-3 år sedan och han testade bo där uppe och sen ville han gå gymnasiet där uppe så jag stödje honom i det beslutet. Han och hans pappa hade inte så bra kontakt då vi separerade och det tog ett bra tag innan de fick bra kontakt igen.

Jag är inte ute efter att fly undan försörningsplickten och jag vet att barn kostar.. Jag har sagt till min son att vi ska fixa detta tillsamans för det är tillräckligt jobbigt att ha sett sin pappa dö och får planera och förmedla allt. Varför ska jag sätta "käppar" i hjulen. Jag vill bara veta vad som är rätt och fel..  Är det fel av mig och ta reda på vad som gäller. Jag har försörjt barnen då jag blev ensamstående och han betalade 2500 kr i måndaden och inget mer. Jag köpt alla kläder och såg till att de hade mat och mådde bra. Det gjorde jag i 9 år innan han tog ansvaret. Jag klandrar inte honom utan vil påpeka för de som tror att jag är ute efter att smita undan. Jag kommer att försörja mitt barn så länge han behöver det.

Eftersom jag har vår dotter boende hos mig och sonen hos han så kvittade vi. FK har aldrig varit inblandad i underhållsbidragen utan det har vi fixat själva. Då båda barnen bodde hos pappan så betalade jag underhållsbidrag till honom. Min dotter flyttade tillbaka till mig och då hade vi varsit barn boende hos oss.

Jag har sagt åt min son att jag kan fixa via vårdcentralen en kurator så han kan prata av sig. Natten jag sov brevid honom vill han det men nu vill han inte det. Han säger att han mår bra men jag hör att han har det jobbigt. Jag vill inte tvinga honom att prata med någon men nämner han det så kommer jag se till att han får hjälp. Tyvärr så är han en sådan som stänger in känslorna. Jag har telefonen brevid mig dygnet runt och vill han att jag ska komma ut så åker jag direkt till honom.

Jag kommer inte att kräva att hon ska försökrja honom utan det ska jag göra.. men jag är inte beredd att betala för henne med. Jag måste ha fakta och veta vad det kommer att kosta för honom att bo kvar där. han är min son och jag kommer att försörja honom.

Just nu vet jag inte ens om de ska bo kvar i huset.. det återsår att se till bouppdelningen är klar.  Jag vet inte om de äger hela huset eller om testamente är skrivet. Jag vet bara att jag kommer att finnas för min son oavsett vad som beslutas.

Jag vet inte ens om socialen kommer att bli inblandad. Men att adoptera bort min son som sonens faster och pappans sambo föreslog kommer aldrig att ske.. Jag kommer att försörja min son oavsett vad han bor.

• h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 19:57:02 följande:
    nä de var inte nybliven sambo. Däremot hade de flytta till ett annat hus för ca 3 månader sedan.
    Då vi var sambo så ägde han hela huset fast vi köpte det tillsammans men jag vet inte vad som gäller här nu.  Jag vet att barnen ärver hans HD och bilen stod på honom. Jag vill inte lägga mig i för mycket för det blir jobbigt för sonen. Men däremot måste jag veta vad som gäller.

Som jag har sagt så kommer jag stödja min son vad än han beslutar. Vill han bo kvar där så får han det. Jag kommer inte att tvinga hem honom. Han har det jobbigt som det är och varför ska jag göra det värre. Han fick bättre kontakt med sin pappa för ca 2-3 år sedan och han testade bo där uppe och sen ville han gå gymnasiet där uppe så jag stödje honom i det beslutet. Han och hans pappa hade inte så bra kontakt då vi separerade och det tog ett bra tag innan de fick bra kontakt igen.

Jag är inte ute efter att fly undan försörningsplickten och jag vet att barn kostar.. Jag har sagt till min son att vi ska fixa detta tillsamans för det är tillräckligt jobbigt att ha sett sin pappa dö och får planera och förmedla allt. Varför ska jag sätta "käppar" i hjulen. Jag vill bara veta vad som är rätt och fel..  Är det fel av mig och ta reda på vad som gäller. Jag har försörjt barnen då jag blev ensamstående och han betalade 2500 kr i måndaden och inget mer. Jag köpt alla kläder och såg till att de hade mat och mådde bra. Det gjorde jag i 9 år innan han tog ansvaret. Jag klandrar inte honom utan vil påpeka för de som tror att jag är ute efter att smita undan. Jag kommer att försörja mitt barn så länge han behöver det.
    Ts, jag tror inte någon i tråden menar något illa och jag ber om ursäkt om du uppfattat mina svar som elaka eller provocerande. Det är inte min avsikt.

Klart du ska ta reda på vad som gäller och mina råd till dig är att först kolla om sonen har möjligheter att få bo kvar eller bli inneboende hos någon annan. Sen ska du kontakta kommunen för att höra om inackorderingstillägg, men då krävs att han är skriven hos dig och att utbildningen han går inte finns där du bor.

Sen ska du fylla i ansökan för barnpension som finns på skatteverkets hemsida om jag inte missminner mig.

Ta även kontakt med den begravningsbyrå som sköter begravningen och fråga om vem som fått uppdraget att sköta bodelningen.

När det gäller begravningen så bör det också vara klarlagt vem som ska betala för den och är det dödsboet ska du i egenskap av vårdnadshavare för era barn vara med och bevaka barnens intressen så sambon inte drar iväg och slösar bort hela ev. arvet.
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 20:09:37 följande:

Eftersom jag har vår dotter boende hos mig och sonen hos han så kvittade vi. FK har aldrig varit inblandad i underhållsbidragen utan det har vi fixat själva. Då båda barnen bodde hos pappan så betalade jag underhållsbidrag till honom. Min dotter flyttade tillbaka till mig och då hade vi varsit barn boende hos oss.

Jag har sagt åt min son att jag kan fixa via vårdcentralen en kurator så han kan prata av sig. Natten jag sov brevid honom vill han det men nu vill han inte det. Han säger att han mår bra men jag hör att han har det jobbigt. Jag vill inte tvinga honom att prata med någon men nämner han det så kommer jag se till att han får hjälp. Tyvärr så är han en sådan som stänger in känslorna. Jag har telefonen brevid mig dygnet runt och vill han att jag ska komma ut så åker jag direkt till honom.

Jag kommer inte att kräva att hon ska försökrja honom utan det ska jag göra.. men jag är inte beredd att betala för henne med. Jag måste ha fakta och veta vad det kommer att kosta för honom att bo kvar där. han är min son och jag kommer att försörja honom.

Just nu vet jag inte ens om de ska bo kvar i huset.. det återsår att se till bouppdelningen är klar.  Jag vet inte om de äger hela huset eller om testamente är skrivet. Jag vet bara att jag kommer att finnas för min son oavsett vad som beslutas.

Jag vet inte ens om socialen kommer att bli inblandad. Men att adoptera bort min son som sonens faster och pappans sambo föreslog kommer aldrig att ske.. Jag kommer att försörja min son oavsett vad han bor.

Självklart ska du inte adoptera bort sonen! Vilket idiotiskt förslag av henne!

Kontakta ekonomitrådgivningen (konsumentrådgivningen brukar ha det) så kan du få svar på vad sonen beräknas kosta per månad just efter hans behov och aktiviteter osv. Du kan ju själv betala direkt till honom för allt förutom mat, boende, hygien- och förbrukningsvaror så får han sköta inköpen av kläder och annat själv.
  • Ljuvliig
    h8him skrev 2011-12-03 19:32:29 följande:

Soc kan inte tvinga grabben att skriva sig hos ts eftersom man har rätt som 16 åring att ha sin adress där man vill. Dvs. på studieorten om han så önskar. Eftersom gkillens föräldrar hade gemensam vårdnad innan pappan dog så finns det inget att utreda eftersom ts vårdnad kvarstår.

Det kommer att bli en bodelning tids nog. Kanske kan kroppen få kallna först eller?

Det där är inte sant!

Sonen är fortfarande omyndig och får inte bara skriva sig på vilken adress han vill.
    Nu är han bara 16 år och behöver målsmans godkännande för att f¨å bo "där han vill"

Om du är 12 år och dina föräldrar har delad vårdnad har du däremot rätt att bestämma hos vem du vill bo!

Allt som min son behöver kommer jag ge pengar till honom. Inte henne. Sen så vill jag inte blanda mig i begravningen. Det var nämligen nöd och näppe jag skulle få komma på begravningen. Det är pappans sambo som bestämmer det. Att blanda sig i vore inte bra. Jag poängterade att jag skulle vara där för barnens skull. Visseligen var pappan min fösta stora kärlek och sambo i 13 år men att lägga sig i nu är att sticka in huvet i getingboet. Det låter grymt men därför vill jag att barnen har en förmyndare oavsett hur mycket de ärver.

Sonen kommer att få hela studiebidraget och jag kommer att hjälpa honom med att köpa kläder och de andra han behöver. Han fick månadspeng av sin pappa och resten behöll pappan.

Vill sonen bo kvar i sth så kommer han få göra det. Jag kommer stödja alla hans beslut men jag komemr aldrig adoptera bort honom för att de anser att det skulle underlätta han boende. Det tror jag inte att det gör.

Jag har redan pratat med csn och de föreslog att jag skulle söka inakorderingtillägg om han vill bo kvar där uppe. Nu måste jag bara ha redan på vad som gäller och vad sambon har rätt till.

Jag fick reda på nu att hennes jurist komemr att kalla mig till ett möte. Bör jag ha med mig en egen jurist till mötet? Jag känner att det är nog bäst att jag fixar en egen jurist. Känns dummt men jag vet att den familjen kommer att göra mitt liv till helvete om de inte får sin vilja igenom.

De bråkade och anklagade mig för massa nästa i 5 år efter vi separerade och det var pappan som ville separera. Jag känner att tar jag inte en jurist så vet jag inte vad som komemr att hända.. Jag hoppas verkligen att jag har fel..

Dec2010.
    Tack jag hoppas också att det löser sig. Och tack för kramen, den värmer.

Svar på tråden Pappan avled....