• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 20:44:48 följande:
    Allt som min son behöver kommer jag ge pengar till honom. Inte henne. Sen så vill jag inte blanda mig i begravningen. Det var nämligen nöd och näppe jag skulle få komma på begravningen. Det är pappans sambo som bestämmer det. Att blanda sig i vore inte bra. Jag poängterade att jag skulle vara där för barnens skull. Visseligen var pappan min fösta stora kärlek och sambo i 13 år men att lägga sig i nu är att sticka in huvet i getingboet. Det låter grymt men därför vill jag att barnen har en förmyndare oavsett hur mycket de ärver.

Sonen kommer att få hela studiebidraget och jag kommer att hjälpa honom med att köpa kläder och de andra han behöver. Han fick månadspeng av sin pappa och resten behöll pappan.

Vill sonen bo kvar i sth så kommer han få göra det. Jag kommer stödja alla hans beslut men jag komemr aldrig adoptera bort honom för att de anser att det skulle underlätta han boende. Det tror jag inte att det gör.

Jag har redan pratat med csn och de föreslog att jag skulle söka inakorderingtillägg om han vill bo kvar där uppe. Nu måste jag bara ha redan på vad som gäller och vad sambon har rätt till.

Jag fick reda på nu att hennes jurist komemr att kalla mig till ett möte. Bör jag ha med mig en egen jurist till mötet? Jag känner att det är nog bäst att jag fixar en egen jurist. Känns dummt men jag vet att den familjen kommer att göra mitt liv till helvete om de inte får sin vilja igenom.

De bråkade och anklagade mig för massa nästa i 5 år efter vi separerade och det var pappan som ville separera. Jag känner att tar jag inte en jurist så vet jag inte vad som komemr att hända.. Jag hoppas verkligen att jag har fel..
    Ts, du måste bevaka barnens rättigheten när det gäller begravningen! Hon kan blåsa dem på större delen av ett eventuellt arv.

Om du ska ansöka om inackorderingstillägg måste han vara skriven hos dig!

Självklart ska du anlita en jurist som är på barnens sida i detta. Det är stora risker att det sker något som inte är bra för barnen annars.

Det kommer att lösa sig även om det känns omöjligt just nu.

de 2000 kr var bara för mat ingen annat. Utan det skulle hon fundera ut vad jag skulle betala.. Den summan komemr sen när hon har bestämt sig för vad hon ska ha för att min son bor kvar i pappans hus..

Skulle det vara 2000 kr för allt i månaden så skulle jag inte ens protsetera eller nämna det.. men nu är det bara maten som kostar..

• arkeologitjejen

h8him Det var nog för hög inkomst för min man som var boven i dramat för våra 81 kvadrat kostar 11.080 kronor i månaden och jag hade vid tillfället ca 5000 i månaden före skatt. Det löste sig ändå till slut, men därav min förvirring.

TS:Ja, du ska ha en jurist med dig till det mötet.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Krussidullan
    och skrev 2011-12-03 21:00:49 följande:
    Ja, och bilen ärver barnen eftersom den inte ingår när man är sambo. Skulle tippa på att sambon har rätt bra koll på vem som ärver vad och att hon försöker skydda sig själv här.
    Har de införskaffat bilen gemensamt eller är det hans sedan innan?

Om den införskaffats för gemensamt bruk gäller väl  samäganderättslagen?
  • Anonym (syster Yster)
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 20:58:51 följande:
     De bodde i ett annat hus(radhus) tidigare och nu flyttade de ut på landet. Vem som står på huset vet jag inte.. Jag hörde bara att de pratatde att han stod som ägare på bilen.
    Ja han var under 65 år.
    Visste ni runt honom att han var sjuk elelr vad det här dödsfallet helt oväntat/olycka/hastig sjukdom?
    Jag tänker på om hans sambo skulle kunna ha varit så jäklig att hon sett vad som komma skall och sett till att ändra boendeförhållanderna och liknande för att få det bättre ekonomiskt när/om han dog.

Låter som den värsta konspirationsteorin men ibland så...

Förstår att din omtanke ligger hos dina barn och man måste se om sitt hus för att klara sig. Ta kontakt med en jurist, det är nog bäst för dina barn.

Hoppas det ordnar sig för er. 

om begravningen så tror jag att barnens farfar yttrar sig i det. Och jag hoppas att barnen har fått förmyndare som redan bevakar barnens pengar eftesom han var delägare i ett företag.

• Ljuvliig
    h8him skrev 2011-12-03 20:57:04 följande:
    Oj så fel...  Ts godkänner att sonen bor på annan ort. Ts kommer inte att protestera. Ungdomar som söker in till gymnasiet behöver inte målsmans godkännande/underskrift utan kan söka en skola i Ystad även om de bor i Haparanda. Man får skriva sig på studieorten men det vanliga är att man är inackorderad och står kvarskriven hos sin målsman. Nu har sonen varit skriven på adressen där han bor/med pappan, sen han flyttade dit.

12 åringar får INTE bestämma vem de ska bo hos!
    12åringar får bestämma hos vilken av föräldrarna dom vill bo om det är delad vårdnad.

Nej hon kommer inte sätta emot att han ska bo där men en 16 åring får inte skriva sig på vilken adress han vill utan målsmans godkännande!
  • Mati1da

Både du och dina barn borde bli kallade till bouppteckningen. Du ska naturligtvis respektera din sextonåring, men i det här fallet bör *inte* all information gå igenom honom. Du har både rätt och skyldighet att få veta alla fakta om arvet och ägarförhållanden. Finns det ingen annan vuxen som känner er båda som neutralt kan vara budbärare om du och styvmodern inte kan prata med varandra? Tycker så synd om honom om han ska behöva gå emellan. Även om han själv tycker att han kan det, tror jag inte att det är bra för honom.

Var styvmor och pappan sambos så är ju hälften av hans tillgångar barnens även om det finns testamente.  Jag skulle inte bestämma något ekonomiskt tills bouppteckningen är klar.

• Anonym (syster Yster)

Hur är din relation med barnens farmor och farfar ev farbröder och fastrar? Har du några "allierade" där?
    Hur är sambons relation med hans släkt?

• arkeologitjejen
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 21:02:34 följande:
    de 2000 kr var bara för mat ingen annat. Utan det skulle hon fundera ut vad jag skulle betala.. Den summan komemr sen när hon har bestämt sig för vad hon ska ha för att min son bor kvar i pappans hus..

Skulle det vara 2000 kr för allt i månaden så skulle jag inte ens protsetera eller nämna det.. men nu är det bara maten som kostar..
    TS, med all respekt för jag vill inte kritisera dig i sorgens stund, men du måste faktiskt ta en större roll och inte överlämna allt på din son (även om du stödjer det han beslutar). Då bidrar du till att han tvingas bli vuxen innan han är det och det är inte rätt. Du måste faktiskt ta en aktiv del i allt detta för att hjälpa din son. Det innebär att du sitter med vid planering av begravning, även om han får bestämma så ska du vara där som stöd, sedan skall du gå på möten etc. Det barnen ska få enligt dig är en överförmyndare. Det är någon som tar hand om deras pengar till dess att de blivit myndiga, det betyder inte att överförmyndaren kommer ta något föräldraansvar eller liknande. Det är fortfarande ditt ansvar. Vilket du säkert förstår. Sambon kan inte heller utestänga dig från begravningen, då du är mor till de två efterlevande barnen. Det finns inte på kartan att du skulle uteslutas, ditt jobb där är ju att stötta dina barn som förlorat sin far. Förstår du inte att hon skadar dina barn när hon beter sig så här? Du måste skydda dem och låta dem ha sin mamma hos sig! Att kommunicera genom en 16-årig pojke som nyss förlorat sin pappa är inte rätt! Du ska antingen kommunicera via jurist eller direkt med sambon, inte via sonen. Jag har varit i den sitsen och det sätter spår. Förstår att allt är chockartat, men du måste vara den aktiva i detta, inte din son.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
Svar på tråden Pappan avled....