• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym (*)
    h8him skrev 2011-12-06 14:16:45 följande:
    Hyra ska hon väl bara betala om hon inte är delägare? Sen kan man väl inte bo gratis bara för att man äger ett hus?

Det blir verkligen intressant att höra hur det går för de stackars barnen och om de verkligen ärver något i slutänden.
    På din första fråga är vi ju överens... om barnen ärvt (hela) huset så bör hon betala en del, om barnen inte ärvt (hela) huset bör hon inte betala "hyra". Och på din andra fråga; nej, det har jag inte påstått, men om pappan efterlämnat sig pengar och sambon ska betala normal "hyra" varje månad, så kanske det funkar att betala det som behövs utan att ha en inkomst. Ett hus utan lån kostar trots allt inte mycket "att driva".
    Men som sagt... vi vet _alldeles_ för lite i det här fallet, hoppas att TS själv snart får rätsida på hur allt hänger ihop och att allt blir så bra som möjligt för alla inblandade.
  • h8him
    Anonym (*) skrev 2011-12-06 15:54:52 följande:
    På din första fråga är vi ju överens... om barnen ärvt (hela) huset så bör hon betala en del, om barnen inte ärvt (hela) huset bör hon inte betala "hyra". Och på din andra fråga; nej, det har jag inte påstått, men om pappan efterlämnat sig pengar och sambon ska betala normal "hyra" varje månad, så kanske det funkar att betala det som behövs utan att ha en inkomst. Ett hus utan lån kostar trots allt inte mycket "att driva".
    Men som sagt... vi vet _alldeles_ för lite i det här fallet, hoppas att TS själv snart får rätsida på hur allt hänger ihop och att allt blir så bra som möjligt för alla inblandade.
    Aha, du tänkte så. Men det vanliga är väl att man köper hus tillsammans? Nu blir det bara spekulationer... Det är dyrt att bo i Stockholm och jag har lite svårt att tro att pappan köpt huset själv och betalat kontant men visst kan det vara så.
  • Anonym (*)
    h8him skrev 2011-12-06 18:04:31 följande:
    Aha, du tänkte så. Men det vanliga är väl att man köper hus tillsammans? Nu blir det bara spekulationer... Det är dyrt att bo i Stockholm och jag har lite svårt att tro att pappan köpt huset själv och betalat kontant men visst kan det vara så.
    Exakt, vi är överens... det är bara spekulationer i den här tråden, eftersom TS fortfarande (senast hon skrev) inte har så mycket information. Det kan vara precis hur som helst, och eftersom så många skrivit om att "det är klart att sonen ska betala hyra" så ville jag lyfta den andra möjligheten.

Angående om vad som är troligast att de äger huset ihop eller inte... ingen aning. Men i #280 står att huset "ligger på landet" så det måste ju inte vara "stockholmspriser". Dessutom låter det som att pappan har haft ett antal hus, så det skulle mycket väl kunna varit så att han haft med sig en vinst från förra huset och satt in i detta. Som sagt... tråden består av väldigt mycket spekulationer.
  • Nossmiarfe

TS som mor till dina omyndiga barn ska du se till deras rättigheter och se till att de inte blir lurade på sitt rättmätiga arv.

• Svedski

Har bara skummat genom tråden, men du verkar tänka väldigt bra. Egen jurist tror jag du bör skaffa, som jag tror att folk redan skrivit. Om det strular sig mycket med om han ska bo hos sambon, kan du inte kolla om han kan bo hos kompisen då? Och betala nån form av inackorderings peng till kompisens familj istället för sambon. Skulle kunna vara skönt som plan B om det inte går att komma överens med sambon.

Att hon verkar så oberörd skulle kunna vara ett slags sorgetecken, finns många fall då folk helt stänger av och helt kallt bara behandlar det praktiska, som t ex din sons boendesituation. Fast som jag uppfattar det av det du skriver så tycker jag ju att hon skulle kunna visa lite empati och åtminstone diskutera direkt med dig.

Hoppas allt löser sig smidigt i slutändan!

• Anonym (vad händer nu??)

Har försökt få tag i en jurist. Fick tag i en som var pansionerad men han ansåg att det skulle bli väldigt mycket så han ville inte ta tag i det. Sen tror jag att jag måste nästan ha en jurist i sth eftersom allt kommer att ske där uppe. Har ringt ytteligare en jurist men han har inte ringt upp ännu. Hoppas han gör det. Har även pratat med överförmyndaren och fått råd och tips därifrån.
    Idags läget vet vi att sonen ska bli skriven hos mig men jag jäktar inte på beslut om att få honom hitflyttad. Jag hoppas att han vill det men jag vill inte idagsläget tvinga honom hem (låter helt konstigt för vissa, jag vet).

Jag kommer att åka upp nästa vecka och hämta hem honom över jul. Har bokat hotell åt oss så vi sover en natt på hotell och kan umgås. Jag har inte träffat honom sen detta hände.. Ska bli skönt att bara kunna rå om honom ett tag.

Pappans sambo har fortfarande inte kontaktat mig ang pengar och jag frågar inte sonen och sonen säger inte heller något. Däremot har jag givit sonen en massa pengar dessa veckor så han kan klara sig ifall han har utgifter och det har han haft.
    Han fick själv köpa sin kostym som han ska ha på begravningen (jag gav penger till honom till den).

Hur det går med det andra vet jag fortfarande inte mycket om. Jag får tyvärr inte reda på något utöver det min son berättar. Pappans sambo tycker att jag har inget med detta att göra.. men det hon inte förstår är att jag måste se till all alla papper, ansökan för barnen ska komma in. Det är mer att göra än vad jag trodde.

Nu är ansökan om barnpensionen inskickad iallafall. Det tog tid eftesom jag var tvungen att få ett papper från skattemyndingeterna att han hade avlidit.

Det är mycket och många samtal som måste göras och har gjort. Ännu är det ínte färdigt..
    Det viktigaste är att få tag i en jurist som kan hjälpa mig.. fast snart är det jul och då vill väl ingen ta tag i detta för jag vet inte ens när boupptäckningen är.

Jag hoppas bara att det inte blir en massa tjafs och bråk på begravningen.. för då går jag bara därifrån. Det är det minsta jag vill ha och jag hoppas att de inte heller vill ha det..
    Fast jag vet inte riktigt hur jag ska tackla att träffa han familj. Har fått reda på en massa som de har ljugit om och trott., Jag orkar inte tjafsa om det utan jag låter det bero.. jag har iallfall vittne om de börjar tjafsa så jag vet att jag är säker.. 

ja ja så ligger det till idags läget..  Har inte haft tid att vara här men jag har läst alla inlägg.

Tack alla som har gett mig råd och tips.. Ni är guld värda. 

• h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-15 22:26:57 följande:
    Har försökt få tag i en jurist. Fick tag i en som var pansionerad men han ansåg att det skulle bli väldigt mycket så han ville inte ta tag i det. Sen tror jag att jag måste nästan ha en jurist i sth eftersom allt kommer att ske där uppe. Har ringt ytteligare en jurist men han har inte ringt upp ännu. Hoppas han gör det. Har även pratat med överförmyndaren och fått råd och tips därifrån.
    Idags läget vet vi att sonen ska bli skriven hos mig men jag jäktar inte på beslut om att få honom hitflyttad. Jag hoppas att han vill det men jag vill inte idagsläget tvinga honom hem (låter helt konstigt för vissa, jag vet).

Jag kommer att åka upp nästa vecka och hämta hem honom över jul. Har bokat hotell åt oss så vi sover en natt på hotell och kan umgås. Jag har inte träffat honom sen detta hände.. Ska bli skönt att bara kunna rå om honom ett tag.

Pappans sambo har fortfarande inte kontaktat mig ang pengar och jag frågar inte sonen och sonen säger inte heller något. Däremot har jag givit sonen en massa pengar dessa veckor så han kan klara sig ifall han har utgifter och det har han haft.
    Han fick själv köpa sin kostym som han ska ha på begravningen (jag gav penger till honom till den).

Hur det går med det andra vet jag fortfarande inte mycket om. Jag får tyvärr inte reda på något utöver det min son berättar. Pappans sambo tycker att jag har inget med detta att göra.. men det hon inte förstår är att jag måste se till all alla papper, ansökan för barnen ska komma in. Det är mer att göra än vad jag trodde.

Nu är ansökan om barnpensionen inskickad iallafall. Det tog tid eftesom jag var tvungen att få ett papper från skattemyndingeterna att han hade avlidit.

Det är mycket och många samtal som måste göras och har gjort. Ännu är det ínte färdigt..
    Det viktigaste är att få tag i en jurist som kan hjälpa mig.. fast snart är det jul och då vill väl ingen ta tag i detta för jag vet inte ens när boupptäckningen är.

Jag hoppas bara att det inte blir en massa tjafs och bråk på begravningen.. för då går jag bara därifrån. Det är det minsta jag vill ha och jag hoppas att de inte heller vill ha det..
    Fast jag vet inte riktigt hur jag ska tackla att träffa han familj. Har fått reda på en massa som de har ljugit om och trott., Jag orkar inte tjafsa om det utan jag låter det bero.. jag har iallfall vittne om de börjar tjafsa så jag vet att jag är säker.. 

ja ja så ligger det till idags läget..  Har inte haft tid att vara här men jag har läst alla inlägg.

Tack alla som har gett mig råd och tips.. Ni är guld värda. 
    Ts, eftersom sonen är minderårig är det naturliga att han ska vara skriven hos dig. Men det hindrar inte att han fortsätter att bo i Stockholm och avslutar utbildningen där. Gymnasieelever ska, i normalfallet, vara skriva hos sina föräldrar även om de studerar på annan ort.

Har du pratat med begravningsentreprenören? De brukar ha koll på när bouppteckning blir och vem som är bodelningsförrättare har jag för mig, så det skadar inte att höra med dem.
  • Svedski

Mmm, oftast brukar det vara mer med dödsfall än vad man kan tro, framför allt om det har varit ett väldigt oväntat dödsfall.

Du verkar kämpa på bra! Hoppas du hittar en jurist! Och ja, om han väldigt gärna vill gå kvar i sthlm så ska det gå att ordna, jag har flera kompisar som gått gymnasiet på annan ort än där föräldrarna bor.

• 120126 A
    sextiotalist skrev 2011-12-06 15:42:02 följande:
    Och jag ännu mindre, för här är det jag som äger något och skulle det hända min sambo något, så ändrar det inte förhållandet. Det jag äger skall i vilket fall som helst inte tillfalla min sambo, utan vårt gemensamma barn direkt.
    och om sambon inte har råd att bo kvar där ni bor i dagsläget?
Svar på tråden Pappan avled....