• Emerald88

Vems var felet?

Tänk dig att det är en mörk kväll och det duggregnar. En person är på väg över ett (obevakat) övergångsställe. Denna person är mörkklädd, har ingen reflex och är helt inne i ett samtal med sin kompis som är med denne person. När personen och dennes kompis ska gå över (obevakade) övergångsstället, blir denna person påkörd av en bil som kör i en hastighet på ca 40 km/h på en 50-sträcka. Denna person blir skadad med ett par brutna ben och en skallskada, föraren är förstås chockad. Vems är felet? Personen som inte bar reflex eller föraren? Definera!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 08:26
    Ska kanske tillägga att fotgängarna är 9 år och personen som blir påkörd är 11 år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems var felet?
  • Quinna
    Balahir skrev 2011-12-07 18:34:58 följande:
    Den som kör.
    Vid obevakade övergångsställen ska det vara självklart att anpassa sin hastighet så man ser eventuella gångtrafikanter.
    Och hur fan vill du att man ska kunna se en mörklädd människa i mörker utan reflexer?
    Ska man knuffa bilen framför sig just i case of?

Jävla trams,
    Ta på er reflexer så slipper ni bli påkörda.
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • zygoma girl
    Pallas skrev 2011-12-07 18:57:26 följande:
    Chorda tympani: vet du hur det är, kan någon fällas för vårdslöshet eller liknande som fotgängare?
    Det vet jag inte. Det här var den kurs man går om man ska handleda tex sina barn när de tar körkort. Men en bra repetion var det!

Så här står det i lagen i vilket fall:

"Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken." (min kursivering)

Så egentligen borde man kunna fällas för vårdslöshet om man går rakt ut på ett övergångsställe och en bil tex måste bromsa häftigt och sedan kör av vägen eller liknande. Men det är svårt att bevisa förståss.
  • IsadoraW

Jag tycker det moraliska ansvaret ligger hos båda parter. Men juridiskt sett tror jag föraren ligger risigt till.

Jag kör bil varje dag genom ett höstmörkt Stockholm. Man blir ofta bländad av mötande trafik och passerar  obevakade övergångsställen med gatljus som är trasiga. Lägg till det att oerhört få gångtrafikanter bär reflex och de flesta har mörka kläder. Det är svårt att se, även om man har bra syn och håller en anpassad hastighet.

Den som går har ansvar att se sig för. Det är väl inte så mycket begärt? Typiskt

• IsadoraW

typiskt dagens samhälle att så få vill tillstå att de har ett eget ansvar för vad som händer, tänkte jag skriva.

• mosterYster
    Pallas skrev 2011-12-07 19:02:03 följande:
    Ja, jag också. Men jag blev nyfiken på om man kan fällas som oskyddad trafikant.

Lite googling gav följande: "Normen för att en gångtrafikant ska fällas för vårdslöshet i trafik är att det orsakat en olycka". Låter rimligt. Men å andra sidan: att gångtrafikanten blir påkört är ju faktiskt en olycka...
  • Astarte
    IsadoraW skrev 2011-12-07 19:18:56 följande:
    typiskt dagens samhälle att så få vill tillstå att de har ett eget ansvar för vad som händer, tänkte jag skriva.
    Fast jag fattade det som att frågan gäller det juridiska ansvaret.
  • Lena
    zygoma girl skrev 2011-12-07 18:40:20 följande:

Även gångtrafikanter har ett ansvar. Man ska tex inte korsa en väg (ens på ett övergångsställe) utan att ha ögonkontakt med bilförare i närheten.

Jag var nyligen på körkortshandledarutbildning (vilket ord!) och blev faktiskt förvånad över vilka skyldigheter även gångtrafikanter har. Jag får väl erkänna att jag inte direkt lusläste zebralagen när den kom och som det verkar var det inte många som gjorde det.

Som förare av ett fordon har du dock skyldighet att hålla en hastighet så att du kan stanna inför varje förutsägbart hinder. Fotgängare på övergångsstället är ett typiskt förutsägbart hinder.
  • tiggercat

Jag måste säga bilisten pga fotgängaren är helt oskyddad och dessutom på ett övergångsställe! Bara de sätter foten där ska bilisten stanna.
    Så har jag för mig och det kör jag efter.

• Butterscotch

Var gångtrafikanten redan en bit över vägen när bilen kom, eller skuttade han ut på övergångsstället - mörkklädd, utan reflex, och utan att se sig för - precis när bilen var på väg att passera honom? Om det var det senare tycker jag definitivt att det var bådas fel. Bilister är inga tankeläsare. Jag gissar att bilisten ändå skulle åka dit på det, möjligen med hänsyn taget till förmildrande omständigheter.

Svar på tråden Vems var felet?