• Emerald88

Vems var felet?

Tänk dig att det är en mörk kväll och det duggregnar. En person är på väg över ett (obevakat) övergångsställe. Denna person är mörkklädd, har ingen reflex och är helt inne i ett samtal med sin kompis som är med denne person. När personen och dennes kompis ska gå över (obevakade) övergångsstället, blir denna person påkörd av en bil som kör i en hastighet på ca 40 km/h på en 50-sträcka. Denna person blir skadad med ett par brutna ben och en skallskada, föraren är förstås chockad. Vems är felet? Personen som inte bar reflex eller föraren? Definera!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 08:26
    Ska kanske tillägga att fotgängarna är 9 år och personen som blir påkörd är 11 år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems var felet?
  • Men
    Pallas skrev 2011-12-07 14:57:20 följande:
    Jag tänkte mer generellt på fråga 1 och 2 - en fotgängare eller en bilförare. Ditt svar på fråga 3 vill jag gärna tro på, men jag kan det tyvärr inte. Min upplevelse är att det står särskilt illa till här i Uppsala, jag har inte upplevt mitt obehag så starkt i någon annan stad.
    mosterYster skrev 2011-12-07 15:08:14 följande:
    Du tror alltså att fotgängarna kliver ut i gatan på pin kiv och tar risken att bli påkörda, och kanske invalidiserade eller dödade, för att bevisa sin rätt?
    Alltså, ibland undrar man ju! En del är antingen fruktansvärt korkade... eller så gör de det för att bevisa sin rätt. Antagligen det första alternativet.

Det värsta är när föräldrar med små barn bara knallar rakt ut i gatan utan att höja blicken det minsta...då undrar jag verkligen hur det står till i huvudetSkrikandes
    Men vid ett övergångsställe ska som sagt bilisten vara beredd och sakta ner farten rejält! I exemplet kör ju bilisten i 40 km/h!!
  • rosyposy
    Du tror alltså att fotgängarna kliver ut i gatan på pin kiv och tar risken att bli påkörda, och kanske invalidiserade eller dödade, för att bevisa sin rätt?
    Det tror jag faktiskt att en del gör, de fattar nog helt enkelt inte hur farligt det är (typ någon sorts övertro på sin egen överlvenadsförmåga) och knatar bara ut mest för nöjet att få bilar att tvärnita. Ser det dagligen då jag själv korsar några av Stockholms innerstads mest trafikerade gator.
  • rosyposy
    Men skrev 2011-12-07 15:17:26 följande:
    Alltså, ibland undrar man ju! En del är antingen fruktansvärt korkade... eller så gör de det för att bevisa sin rätt. Antagligen det första alternativet.

Det värsta är när föräldrar med små barn bara knallar rakt ut i gatan utan att höja blicken det minsta...då undrar jag verkligen hur det står till i huvudetSkrikandes
    Men vid ett övergångsställe ska som sagt bilisten vara beredd och sakta ner farten rejält! I exemplet kör ju bilisten i 40 km/h!!

Eller när man ser dem skjuta ut barnvagnen först för att kolla om det är OK att gå över när det är skymd sikt... Undrar faktiskt om de verkligen itne fattar att barnvagnen redan är mitt i gatan när de sticker ut huvudet och barnet hade blivit köttfärs om det kommit en bil.
  • mosterYster
    rosyposy skrev 2011-12-07 15:25:21 följande:
    Det tror jag faktiskt att en del gör, de fattar nog helt enkelt inte hur farligt det är (typ någon sorts övertro på sin egen överlvenadsförmåga) och knatar bara ut mest för nöjet att få bilar att tvärnita. Ser det dagligen då jag själv korsar några av Stockholms innerstads mest trafikerade gator.
    Jag tror inte det. Jag tror att de är lyckligt omedvetna och visst, det vore härligt om man kunde medvetandegöra dem men nu är det som det är och vi bilister lär köra runt med ögonen på skaft oh foten på bromsen.
  • Emerald88
    SeTa skrev 2011-12-07 15:11:44 följande:
    Lagligt sett är det tyvärr förarens fel.
    Tyvärr?
  • Noun

Eftersom man inte behöver körkort för att vara ute på promenad ligger ansvaret för att undvika olyckor på föraren. Vad som helst kan ju komma farandes ut på vägen när som helst menar jag. Vid ett övergångsställe är risken för det högre dessutom.

Däremot skulle jag inte säga att det är förarens FEL alla gånger. Är det mörkt och spöregnar ser man inte mycket. Man kan inte begära att alla ska krypköra överallt heller.

Lagen ska dock se ut som den gör idag. Vi kan knappast avkräva "gåkort" för att folk ska få röra sig längst vägar.

Det vill säga: Det är ingens fel i TS, det är en olycka.        

Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • mosterYster
    Noun skrev 2011-12-07 15:34:25 följande:
    Eftersom man inte behöver körkort för att vara ute på promenad ligger ansvaret för att undvika olyckor på föraren. Vad som helst kan ju komma farandes ut på vägen när som helst menar jag. Vid ett övergångsställe är risken för det högre dessutom.

Däremot skulle jag inte säga att det är förarens FEL alla gånger. Är det mörkt och spöregnar ser man inte mycket. Man kan inte begära att alla ska krypköra överallt heller.

Lagen ska dock se ut som den gör idag. Vi kan knappast avkräva "gåkort" för att folk ska få röra sig längst vägar.

Det vill säga: Det är ingens fel i TS, det är en olycka.        

Helt ärligt, vore jag föraren i ts skulle jag anse mig skyldig. Jag kan dock komma på exempel som ligger mer i en gråzon: några barn leker mellan två bilar som står parkerade längst vägen och så rullar deras boll ut i gatan. Ett barn rusar rätt ut i gatan utan att titta efter bilar och bilen kör i 30-50 (lagligt) men har 1 meter kvar till barnet och hinner inte stanna.  Då kan man prata om att det är omöjligt att hinna stanna/väja.

Jag är livrädd när jag kör på gator där det står bilar fickparkerade längst vägen och det ser ut att bo barnfamiljer i husen Tyst 
  • Suzy QX

Som fotgängare tycker jag att man borde vara ansvarig. Det finns en lag på reflex för cyklar, varför inte gående?

Jag har enstaka tillfällen varit tvungen gå utan reflex och tycker det är jätteobehagligt. Så fort jag hör eller ser en bil går jag nästan ner i diket. Jag vet att jag inte syns. Men det är inte svårt för mig att se eller höra bilar. Det är även mitt fel att jag inte syns och får därför ta konsekvenserna av det.

Här där jag bor finns väldigt många övergångsställen som är helt mörka. De ligger heller inte mitt i samhället så är det kolsvart och regn är det verkligen kolsvart..   

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Noun
    mosterYster skrev 2011-12-07 15:43:28 följande:

Helt ärligt, vore jag föraren i ts skulle jag anse mig skyldig. Jag kan dock komma på exempel som ligger mer i en gråzon: några barn leker mellan två bilar som står parkerade längst vägen och så rullar deras boll ut i gatan. Ett barn rusar rätt ut i gatan utan att titta efter bilar och bilen kör i 30-50 (lagligt) men har 1 meter kvar till barnet och hinner inte stanna.  Då kan man prata om att det är omöjligt att hinna stanna/väja.

Jag är livrädd när jag kör på gator där det står bilar fickparkerade längst vägen och det ser ut att bo barnfamiljer i husen Tyst 

Det tycker JAG är värre i och för sig. Man kör inte 50 på ett sådant ställe oavsett vad som står på skylten. Som du säger vet man riskerna i just villakvarter med parkerade bilar eller täta buskage.
    Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • SeTa
    Emerald88 skrev 2011-12-07 15:32:09 följande:
    Tyvärr?
    Ja, tyvärr. Det ligger ju mer i intresse hos fotgängaren att faktiskt checka av att bilisten ser dig innan du knallar rkt ut. Visst blir oftast föraren chockad, men skadorna hos fotgängaren är bra mycket värre. Sådant kan lätt undvikas om båda två är införstådda med att söka ögonkontakt med varandra innan. Tyvärr finns det oerhört många fotgängare som hävdar sin rätt och bara går på. En rätt som är rätt värdelös när man ligger där med frakturer och skallskador. För det är ju faktiskt så att i vissa väder/mörker osv ser du inte fotgängaren fören han är mitt framför dig.
Svar på tråden Vems var felet?