• Emerald88

Vems var felet?

Tänk dig att det är en mörk kväll och det duggregnar. En person är på väg över ett (obevakat) övergångsställe. Denna person är mörkklädd, har ingen reflex och är helt inne i ett samtal med sin kompis som är med denne person. När personen och dennes kompis ska gå över (obevakade) övergångsstället, blir denna person påkörd av en bil som kör i en hastighet på ca 40 km/h på en 50-sträcka. Denna person blir skadad med ett par brutna ben och en skallskada, föraren är förstås chockad. Vems är felet? Personen som inte bar reflex eller föraren? Definera!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 08:26
    Ska kanske tillägga att fotgängarna är 9 år och personen som blir påkörd är 11 år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems var felet?
  • rosyposy

Spontant säger jag att personen utan reflex bär ansvaret, dock kan jag inte påstå att jag vet vad lagen säger. Även om man har företräde över ett övergångsställe betyder det inte att man kan knata ut hur som helst. Om bilföraren dessutom körde långsamt och inte hade en chans att se personen så känns det inte som bilförarens fel.

• SilverEmma

Det är tyvärr alltid bilistens fel. Dock är folk dumma i huvudet som går ut utan reflex och bara knatar rakt ut i gatan (övergångsställe eller inte) och tar för givet att han/hon syns och att alla kommer stanna. Det är NÄSTAN så att de förtjänar en påkörning så att de lär sig. Nästan.

• Skruttelito

Jag skulle gissa att lagen säger att det är förarens fel eftersom att fotgängarna korsar vägen vid ett övergångsställe. Tyvärr finns ingen lag om att fotgängare måste ha reflexer när det är mörkt ute.

• IsDimma

Båda, fast mest den som går utan reflex. Det är dumt, man syns knappt alls. Vi var inte många meter från att köra på en person häromveckan, han som körde såg honom inte, han gick över en väg där det inte finns övergångsställe men där folk går över ändå eftersom det är det enda stället att gå på. Jag som inte körde såg honom men reagerade inte på det eftersom jag inte körde och normalt inte behöver bry mig om vad som händer i trafiken. Dessutom var jag fullt inbegripen i ett samtal med föraren, jag höll på att berätta något. När han väl upptäckte den som gick över vägen så var det inte många meter ifrån att smälla, mörka kläder, inget reflex, sent på kvällen. 

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • allmänt

Röstade bådas. Felaktigt av fotgängarna att inte se sig för, men å andra sidan kan det vara svårt för någon utan körkort att förstå hur otroligt dåligt de syns. Ansvaret ligger främst på föraren eftersom vid en kollision är det inte bilen som blir skadat, stor kraft innebär stort ansvar så att säga, men överraskade kan alla bli. Scenariot låter oansvarigt från bådas sida, de skulle haft reflex och se sig för, och föraren skulle ha kört ännu saktare om hen såg så pass dåligt att man inte hinner med att bromsa/svänga undan.

• Emerald88
    Skruttelito skrev 2011-12-07 14:11:53 följande:
    Jag skulle gissa att lagen säger att det är förarens fel eftersom att fotgängarna korsar vägen vid ett övergångsställe. Tyvärr finns ingen lag om att fotgängare måste ha reflexer när det är mörkt ute.
    Tyvärr inte. Men det skulle behöva införskaffas så att såna här typen av olyckor skulle minskas ganska radikalt!
  • Men

Hade det inte varit vid ett övergångsställe hade jag sagt den gående ensam. Men nu skulle föraren varit mycket mer uppmärksam, och det brukar ju finnas belysning vid övergångsställena, så jag satte att båda är ansvariga. Dock är det väl, som SilverEmma skriver, bilisten som är den skyldige enligt lagen...

• Äppelpaj80

Jag antar att lagen säger att det alltid är förararens fel? Men jag röstade båda då jag inte vet den exakta situationen men man kan ju anta att de både två varit ouppmärksamma. Eventuellt har föraren varit uppmärksam med missat personen på grund av väder och mörker.

• Majsan70

Det är ju bilistens fel. Som förare av ett fordon måste man vara förberedd på allt o då speciellt vid ett övergångsställe o anpassa farten därefter så man hinner stanna.

• Nouba
    SilverEmma skrev 2011-12-07 14:08:47 följande:
    Det är tyvärr alltid bilistens fel. Dock är folk dumma i huvudet som går ut utan reflex och bara knatar rakt ut i gatan (övergångsställe eller inte) och tar för givet att han/hon syns och att alla kommer stanna. Det är NÄSTAN så att de förtjänar en påkörning så att de lär sig. Nästan.
Svar på tråden Vems var felet?