• Emerald88

Vems var felet?

Tänk dig att det är en mörk kväll och det duggregnar. En person är på väg över ett (obevakat) övergångsställe. Denna person är mörkklädd, har ingen reflex och är helt inne i ett samtal med sin kompis som är med denne person. När personen och dennes kompis ska gå över (obevakade) övergångsstället, blir denna person påkörd av en bil som kör i en hastighet på ca 40 km/h på en 50-sträcka. Denna person blir skadad med ett par brutna ben och en skallskada, föraren är förstås chockad. Vems är felet? Personen som inte bar reflex eller föraren? Definera!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 08:26
    Ska kanske tillägga att fotgängarna är 9 år och personen som blir påkörd är 11 år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems var felet?
  • mosterYster
    Pallas skrev 2011-12-07 16:25:31 följande:
    På ett omedvetet plan från deras håll, ja. Faktiskt, så tror jag att det är fallet i många av de här nära-ögat-situationer jag dagligen ser eller är inblandad i. Nu menar jag inte att jag håller på att köra över någon varje dag, men det uppstår situationer som vid en djupare analys lätt hade kunnat gå käpprätt åt helvete om någon liten parameter ändrats. Det är detta jag kallar tillbud.
    Ja men just, omedvetet, det är just sådana faktorer man måste ta hänsyn till som bilist. Till exempel förutsätter jag inte att alla följer högerregeln bara för att den finns och är tydlig, jag saktar ner och tittar även åt vänster innan jag kör, trots att jag har företräde.  

Och jag går oftare än jag kör, samt ser upp för bilar och bär reflex. Men jag har ändå i åtanke att det finns de som inte har vett att se upp och bära reflex när jag sitter bakom ratten.  
  • Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 18:27:41 följande:
    Och jag går oftare än jag kör, samt ser upp för bilar och bär reflex. Men jag har ändå i åtanke att det finns de som inte har vett att se upp och bära reflex när jag sitter bakom ratten.  
    Jo, jag är också uppmärksam på det och fattar att folk inte fattar. Jag tar ansvaret och korrigerar för andras felbedömningar i trafiken. Det betyder inte att jag måste gilla det eller tycka att det är rätt.
  • mosterYster
    Pallas skrev 2011-12-07 18:30:27 följande:
    Jo, jag är också uppmärksam på det och fattar att folk inte fattar. Jag tar ansvaret och korrigerar för andras felbedömningar i trafiken. Det betyder inte att jag måste gilla det eller tycka att det är rätt.

Fast det är en annan sak. Jag tycker självklart också att folk bör ha reflex och titta sig noga för innan de går över gatan, även om det är ett övergångsställe. Men kör jag på någon som korsar gatan på ett område avsett för detta, är det mitt fel oavsett.
  • Balahir

Den som kör.
    Vid obevakade övergångsställen ska det vara självklart att anpassa sin hastighet så man ser eventuella gångtrafikanter.

• Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 18:33:21 följande:
    Fast det är en annan sak. Jag tycker självklart också att folk bör ha reflex och titta sig noga för innan de går över gatan, även om det är ett övergångsställe. Men kör jag på någon som korsar gatan på ett område avsett för detta, är det mitt fel oavsett.
    Ja, jag är med på det. Jag tycker också att ett tungt ansvar inför oskyddade trafikanter ska vila på mina axlar som bilist. Däremot undrar jag om det inte borde gå att fällas som vållande även som fotgängare om man beter sig som ett komplett pucko. 

• zygoma girl
    Balahir skrev 2011-12-07 18:34:58 följande:
    Den som kör.
    Vid obevakade övergångsställen ska det vara självklart att anpassa sin hastighet så man ser eventuella gångtrafikanter.

Även gångtrafikanter har ett ansvar. Man ska tex inte korsa en väg (ens på ett övergångsställe) utan att ha ögonkontakt med bilförare i närheten.

Jag var nyligen på körkortshandledarutbildning (vilket ord!) och blev faktiskt förvånad över vilka skyldigheter även gångtrafikanter har. Jag får väl erkänna att jag inte direkt lusläste zebralagen när den kom och som det verkar var det inte många som gjorde det.

• Pallas

Chorda tympani: vet du hur det är, kan någon fällas för vårdslöshet eller liknande som fotgängare?

• mosterYster
    Pallas skrev 2011-12-07 18:57:26 följande:
    Chorda tympani: vet du hur det är, kan någon fällas för vårdslöshet eller liknande som fotgängare?
    Sannolikt, men i fallet i ts anser jag att föraren solklart är skyldig.
  • Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 19:00:06 följande:
    Sannolikt, men i fallet i ts anser jag att föraren solklart är skyldig.
    Ja, jag också. Men jag blev nyfiken på om man kan fällas som oskyddad trafikant.
Svar på tråden Vems var felet?