• Emerald88

Vems var felet?

Tänk dig att det är en mörk kväll och det duggregnar. En person är på väg över ett (obevakat) övergångsställe. Denna person är mörkklädd, har ingen reflex och är helt inne i ett samtal med sin kompis som är med denne person. När personen och dennes kompis ska gå över (obevakade) övergångsstället, blir denna person påkörd av en bil som kör i en hastighet på ca 40 km/h på en 50-sträcka. Denna person blir skadad med ett par brutna ben och en skallskada, föraren är förstås chockad. Vems är felet? Personen som inte bar reflex eller föraren? Definera!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 08:26
    Ska kanske tillägga att fotgängarna är 9 år och personen som blir påkörd är 11 år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems var felet?
  • mosterYster
    Noun skrev 2011-12-07 15:47:06 följande:

Det tycker JAG är värre i och för sig. Man kör inte 50 på ett sådant ställe oavsett vad som står på skylten. Som du säger vet man riskerna i just villakvarter med parkerade bilar eller täta buskage.
    Du det spelar ingen roll om man så kör i 20, man hinner inte stanna för en unge som hoppar fram från ett gömställe 1 m framför bilen.
  • Noun
    mosterYster skrev 2011-12-07 16:02:23 följande:
    Du det spelar ingen roll om man så kör i 20, man hinner inte stanna för en unge som hoppar fram från ett gömställe 1 m framför bilen.

Förvisso, men skadorna blir mindre.
    Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • mosterYster
    Noun skrev 2011-12-07 16:05:54 följande:

Förvisso, men skadorna blir mindre.
    Ja självklart

Sen kan jag inte hjälpa att jag frågar mig VARFÖR föräldrar släpper ut sina 6-åringar att leka på gatan?!? Har sett det flera gånger och jag finner det otroligt obehagligt.  
  • vikarien

Tycker det är den som går utan reflex som gör fel, men tyvärr är det ju inte så i lagen.

var jäkligt nära att köra på två vuxna som gick rätt ut utan reflexer. Tvärnitade (körde också i knappt 40) och klarade dom med en liten bits marginal, då börja dom vifta å peka finger åt mig och då brast det för mig. Öppna dörren och knatade ut och gav dom reflexerna jag hade i min jackficka och bad dom använda dom om dom nu tvunget måste gå svartklädda rätt ut över vägen. Dom tittade på mig lite konstigt och sen sa dom tack Tungan ute en relfexväst får man för knappt 50 spänn, det är en väldigt billig livförsäkring!

• Emerald88

I lagen för vägtrafik står att man SKALL anpassa hastigheten så att man kan "stanna före varje förutsebart hinder", och ett obevakat övergångsställe ÄR just ett "förutsebart hinder". Kan man inte stanna på grund av mörker/dimma/regn/whatever så har man helt enkelt kört för fort.
    Oavsett vad det står för hastighetsbegränsning på skylten.

• Pallas
    mosterYster skrev 2011-12-07 15:08:14 följande:
    Du tror alltså att fotgängarna kliver ut i gatan på pin kiv och tar risken att bli påkörda, och kanske invalidiserade eller dödade, för att bevisa sin rätt?
    På ett omedvetet plan från deras håll, ja. Faktiskt, så tror jag att det är fallet i många av de här nära-ögat-situationer jag dagligen ser eller är inblandad i. Nu menar jag inte att jag håller på att köra över någon varje dag, men det uppstår situationer som vid en djupare analys lätt hade kunnat gå käpprätt åt helvete om någon liten parameter ändrats. Det är detta jag kallar tillbud.
  • Pallas
    Emerald88 skrev 2011-12-07 16:19:52 följande:
    I lagen för vägtrafik står att man SKALL anpassa hastigheten så att man kan "stanna före varje förutsebart hinder", och ett obevakat övergångsställe ÄR just ett "förutsebart hinder". Kan man inte stanna på grund av mörker/dimma/regn/whatever så har man helt enkelt kört för fort.
    Den lagen gäller inte bara vid övergångsställen, utan överallt, på alla vägar. Den faller på sin egen orimlighet, i princip skulle man aldrig kunna framföra sitt fordon i mer än 30 km/h någonstans om man tillämpade den fullt ut. I övrigt håller jag med dig: ett tungt ansvar vilar, och ska vila, på förarens av fordonet axlar. Däremot ser jag inget som helst hinder för reflextvång, eftersom det skulle underlätta för alla i trafiken.
  • Dohgon

visst ska man alltid ha reflex. men ja röstade föraren ändå då det alltid är förarens ansvar att ha sikt och att hålla hastigheten efter sikten.

• BebisVagga
    Emerald88 skrev 2011-12-07 16:19:52 följande:
  • Cloudberry

Gående idioten som inte har vett att se sig för.

Svar på tråden Vems var felet?