• Falumamman

Ullared - överskattat???

Hej!

Var till Ullared och Gekås för första gången för ca 3 vecor sedan.

Hade höga förväntningar på stället efter folk som varit där pratat positivt om det och från tv-serien.

Men blev besviken.

Inte tyckte jag det var så jävla billigt heller.

Köpte en vinteracka för 400:- efter två dagars användning var den trasig.

Leksaker jag köpt har också gått sönder.

Jävla skit kvalité på sakerna. Blir inget andra besök dit säger jag bara.

Andra som varit med om samma sak från det s k "underbara Ullared?"

• Svar på tråden Ullared - överskattat???
  • Åsa
    Rocket Mania skrev 2011-12-17 14:20:55 följande:
    Jag tycker även man ska ställa sig frågan hur sakerna kan vara så billiga? Vad får de som tillverkar sakerna betalt?

Jag tycker dock mest det är skit på ullared. 
    Den frågan är alltid intressant men när det är samma varor som i leksaksaffären i stan, samma Eska-prylar till bebisen eller regnställ i samma märken som i stan så har arbetaren som tillverkaren troligen varken fått mer eller mindre utan samma "skitlön" som de som säljs i dyrare butiker; skillnaden ligger i mellanled, vinstmariginal och högre utgifter i stan som måste betalas.
  • carita02

Men visst är det så om man åker till Ullared så köper man ju en massa saker som inte var tänkt från början? Då blir det väl billigare att köpa den där "dyra" leksaken på hemmaplan.

• Rocket Mania
    Åsa skrev 2011-12-17 14:51:14 följande:
    Den frågan är alltid intressant men när det är samma varor som i leksaksaffären i stan, samma Eska-prylar till bebisen eller regnställ i samma märken som i stan så har arbetaren som tillverkaren troligen varken fått mer eller mindre utan samma "skitlön" som de som säljs i dyrare butiker; skillnaden ligger i mellanled, vinstmariginal och högre utgifter i stan som måste betalas.
    Absolut, helt sant. Men Ullared är ett bra exempel eftersom det är ett helt varuhus fullt med billiga saker
  • Ruggugglan

Vi bor inte så långt ifrån Gekås och tjänar hundralappar om inte tusenlappar på att handla där varje år. Sen är det ju självklart att man får använda vettet när man handlar. Det finns ju massor av skit där, som det gör i alla billiga affärer.

Ang. kläder som går sönder så är det ju trist. Men det har aldrig hänt mig trots att jag handlat ca. tre ggr om året i Ullared i 10år. Kvalitén på kläderna kan man ju diskutera. Men vem hade räknat med superkvalité på en tröja för 39.90 Ärligt?

Det har ist hänt mig massor av ggr att jag fått hem varor som gått sönder direkt när jag handlat på Lindex eller i liknande butik. Leksaker som vi köpt på Lekia eller i andra leksaksbutiker har gått sönder samma sak osv. Det handlar om otur.

• clembke
    carita02 skrev 2011-12-17 14:52:49 följande:
    Men visst är det så om man åker till Ullared så köper man ju en massa saker som inte var tänkt från början? Då blir det väl billigare att köpa den där "dyra" leksaken på hemmaplan.
    Inte när vi var där för några veckor sen.
    Vi åkte dit för att köpa kläder till barnen, julklappar till dom o födelsedagspresent till den äldsta.
    O om vi hittade nåt till oss själva så skulle vi köpa det oxå.

Vi tog det vi skulle ha o jag hittade 3 plagg till mig (orkade inte leta mer) o sambon hittade en jacka - vi tog det vi skulle ha inte mer. Dessutom glömde vi bort en del saker vi skulle ha köpt eg.
    O sen blev det inte så mkt mer. Vi tjänade en hel del på att handla det där än om vi hade gjort det inne i stan.
  • carita02

Jag kan hålla med att kläder från Lindex och liknande affärer också har plagg som inte håller bra efter tvätt ,eller sömmarna brister, och jag förstår att barnfamiljer tjänar på att handla på Gekås.Och självklart kan man hitta bra saker där, men det flesta är ju skit men så är det väl i alla liknande affärer.

• clembke

Kvaliten kan jag inte klaga på. Inget av de jag har köpt har gått sönder så snabbt.

Köpte en hel del kläder när jag väntade äldsta sonen. När han hade använt dom så fick vi vår andra son så han ahde dom oxå. Nu är dom iväg skickade till min syster som har fått en pojk. O då har vi använt dom mkt.

Köpte oxå en resesäng där för 250 kr, den billigaste jag hittade i stan kostade närmare 500 kr så halva priset där. O den har funkat skitbra. Dom som vet säger oxå att den verkar mer stabil än babybjörns (har aldrig sett en babybjörn resesäng så jag vet inte).

Nä, jag gillar Ullared o tänker göra en resa dit nästa år när det börjar närma sig att fixa julklappar. O kanske nån mer gång innan dess.

• Åsa

TS: Felet ligger förmodligen i dina förväntningar. På Gekås finns många prylar som är mycket billigare än i stan och sådana som inte är det eller som är dyrare. Kvalitéerna varierar en hel del. Givetvis kan du reklamera om något går sönder. Jag har gjort så någon gång och fått tillbaka porto och pris utan problem.

Det beror på var man bor också. Jag bor i Göteborg och här finns billighetsvaruhus och prispress. Att köpa schampo eller tvättmedel och liknande på Gekås är ingen vinst då. Bor man på en ort med mindre utbud kan det kanske blir billigare.
    Man får veta hur priserna ser ut. Jag vet att stora duplo/legolådor finns på Maxi för hundra spänn; då köper jag dem inte på Gekås för hundratrettio även om de kostar hundrafemtio i leksaksaffären. Små legosatser, Brio-prylar och petshop är väldigt mycket billigare där än i stan. Sak samma med baby-prylar, i samma märken/kvalitet som i stan. Barnkläder finns guldkorn som är prisvärda men där finns mycket jag inte vill ha, oavsett pris (samma i stan iofs). Damkläder finns inte mycket jag kan/vill ha men jag köper gärna deras bra och prisvärda underkläder och strumpor. Cykelpumpen jag köpte där var bra mycket billigare än hemma, småel som hörlurar är väldigt billigt för samma märken. Filmer ligger i nivå med stormarknader och nätet men utbudet är ganska stort.
    En fördel är att det finns väldigt mycket samlat på samma ställe, sådant som hemma inte finns eller finns i affärer jag inte går i.
    Gillar man inte stora affärer med mycket folk är det förstås ingen höjdare att gå dit, särskilt vid "högtrafik".  Men det ligger i lä jämfört med köpcentren här i juletid.

Beror på vad man ska ha, vilken koll man har på priser, eget omdöme vad gäller kvalitet, var man bor  och förstås vilka förväntningar man har om det är värt besväret.

• Falumamman

Du har nog rätt i förväntningar. Hade väldigt höga förväntningar då jag hört och sett (på tv) och redan bildat min uppfattning. Trodde nog allt skulle vara superbilligt.

Men köper man en jacka för 499:- inte särkilt billigt enligt mig iaf, så förväntar jag mig att den ska hålla ett tag iaf, inte gå sönder efter två användningar.

Likaså leksaker tycker inte det var särskilt mycket billigare heller, vissa saker men en hundring kanske, men åker man 60 mil så tjänar man som sagt inte på det heller.

Nej, blev lite besviken tyvärr. Sen finns det dom som älskar ullared, så alla är olika

• Temugg

Skicka tillbaka jackan och en kopia på kvittot så får du antingen en ny jacka eller pengar (+ portoutlägg) tillbaka! Det behöver ju inte vara fel på märket utan ren otur att dragkedjan gick sönder, det har hänt mig med både Ullared och dyra märkeskläder (men servicen har varit bäst på Gekås)!

Svar på tråden Ullared - överskattat???