• Anonym (oempatisk?)

Oempatisk 4-åring?

Hej

Jag har en tjej på 4 år 3 månader. Något som ofta stör mig är att hon nästan aldrig visar tecken på empati. Jag har aldrig/sällan träffat ett barn tidigare som gett mig denna känsla.

Exempel från igår:
    Dotter: Mamma, nu är jag lite arg på dig, du får inte komma på mitt kalas för du är ful.
    Jag: Spelar besviken. "Men, ohh, jag vill ju så gärna komma på ditt kalas."
    Dottern till storebror: uttråkat tonläge "Mamma är ledsen för jag var elak mot henne".
    Dottern till mig: skärp dig mamma!

Hon gör i princip aldrig något man ber henne om (om hon inte vill). "Nej, gör det själv". Hon äter inte middag med oss om hon inte tycker att maten ser god ut. Hon bara tittar på bordet och säger "örk, vad äckligt, jag vill inte ha", så går hon in på sitt rum och leker vidare (själv). Hon får naturligtvis inte någon mat senare heller, men det bryr hon sig inte om.

Frågar man om man får en kram blir svaret antingen nej eller uttråkat "ok, en då..".  Jag vet inte om hon älskar mig/oss. Hon sitter inte ofta i knät eller myser. Hon älskar dock att höra sagor och lär sig böckerna utantill. Hon blir alltid jätteglad när hon ser mig på dagis (För att hämta). Men sen så är hon lika avmätt som tidigare. 

Hon säger "jag älskar dig" halvofta, men det känns inte som om hon menar det. Hon är mycket medveten om sitt minspel och har full koll på hur man gör olika specifika uttryck. Hon var ett år när hon började himla med ögonen vid rätt tillfällen. Hon har ett falskt sött leende som hon fyrar av när hon vill något. 

Hon gillar inte min sambo och säger det i tid och otid. Jag älskar mamma, min bror, men inte xxx". "Han slår mig när jag sover och puttar ner mig från sängen" samt "han kastar ut mig från balkongen och skjuter mig tills jag dör".  (behöver jag tillägga att det inte ligger någon sanning i de yttranden?). 

Är verkligen barn så i fyraårsåldern? Hur gör man? Ibland tänker jag för mig själv att hon har antisocial personlighetsstörning. Men det är kanske en vanlig fas?

• Svar på tråden Oempatisk 4-åring?
  • Thalis
    Men det där med att pappa daskar henne på rumpan blir svårt. Han tycker i princip att allt bra hon gör beror på hans eminenta uppfostran och all hennes olydsamhet beror på min slappa uppfostran. Hmm, jag skulle kunna säga att hon sagt på dagis att han slår henne och att man ju inte får göra det i sverige (han är latino). 
    Jag är latino liksom mina föräldrar och aga förekommer inte i vår familj!
    Han daskar er dotter för att han är en idiot inte för att han är latino,punkt slut.
    Och du som mor borde skämmas över att du låter honom göra detta mot ert barn!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Furstinna
    Thalis skrev 2011-12-20 14:59:28 följande:
    Han daskar er dotter för att han är en idiot inte för att han är latino,punkt slut.
  • Anonym
    Hon har ju tidigare gjort det själv dessutom..Inte så konstigt att lilltjejen går omkring och säger att folk gör henne illa
  • Anonym (oempatisk?)
    Anonym skrev 2011-12-20 14:52:22 följande:

Du skriver att det stör dig att din dotter inte visar empati och sen i senare inlägg skriver du att hennes pappa agar henne och du har gjort det du med? Du har inte tänkt på att det kanske har ett samband?

Ehum? Jag sa att jag testat att markera en smäll på fingrarna när hon var liten, men att det inte fungerar. Är det att jag agar henne?
  • Thalis
    Anonym skrev 2011-12-20 15:04:20 följande:
    Hon har ju tidigare gjort det själv dessutom..Inte så konstigt att lilltjejen går omkring och säger att folk gör henne illa
    Fy fan vad jag blir arg!!!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Anonym
    Anonym (oempatisk?) skrev 2011-12-20 15:17:21 följande:
    Ehum? Jag sa att jag testat att markera en smäll på fingrarna när hon var liten, men att det inte fungerar. Är det att jag agar henne?
    Du skrev att du har smällt och daskat henne och ja, det är aga, dvs en fysisk markering i avsikt att straffa/uppfostra/tillrättavisa.
  • twomore
    Helt rätt. Jag uttryckte mig otydligt. Jag försöker omformulera.
    Han är nyinvandrad sedan 4 år sedan och har från sin familj blivit uppväxt med synen på barn att de ska synas men inte höras. Att de ska lyda sina föräldrar.  

Jag har inte tänkt på "dask på rumpan" som aga. Faktiskt inte. Kanske läser du in mer i dask på rumpan än jag? Jag letade efter en definition av aga, men ser ingen tydlig gräns. Kanske faller det inom agabegreppet. :-/ 

Bra att du ifrågasätter.
  • Anonym (oempatisk?)
    Anonym skrev 2011-12-20 15:19:49 följande:
    Du skrev att du har smällt och daskat henne och ja, det är aga, dvs en fysisk markering i avsikt att straffa/uppfostra/tillrättavisa.
    Jag har inte daskat henne. Ja, jag har markerat en smäll på hennes fingrar när hon var yngre. Troligtvis därför hon går runt och säger att folk slår henne när hon sover och puttar ner henne från sängen och kastar ut henne från balkongen och skjuter henne tills hon dör och dessutom är fula. 

Or not? 
  • Anonym
    Anonym (oempatisk?) skrev 2011-12-20 15:25:32 följande:
    Jag har inte daskat henne. Ja, jag har markerat en smäll på hennes fingrar när hon var yngre. Troligtvis därför hon går runt och säger att folk slår henne när hon sover och puttar ner henne från sängen och kastar ut henne från balkongen och skjuter henne tills hon dör och dessutom är fula. 

Or not? 
    Men du skrev ju att dask och smäll på fingrarna inte funkat? Då har du väl testat det? 

Dessutom glömde du att vara anonym i inlägg 27......
  • Anonym (oempatisk?)
    Ah, det var den här meningen du syftade på:

"Hmm, jag skulle kunna säga att hon sagt på dagis att han slår henne och att man ju inte får göra det i sverige (han är latino). " 

Jag menade att han är nyinvandrad och kanske inte kan alla svenska lagar ännu. Vet inte i vilken utsträckning chile tillåter rumpdask på barn. Kanske, kanske inte? Men tänk om det är bara för att han inte VET!
Svar på tråden Oempatisk 4-åring?