• Cicek

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Min sambo och jag håller på att diskutera om vi ska strunta i amningen redan från början när vårt andra barn kommer.. jag har stor risk att få förlossningsdepression/psykos, och läkarna och min barnmorska vill helst att jag inte ammar så att jag kan börja medicinera, och så att det inte blir ett stressmoment. Jag har inte bestämt mig än, men jag har en fråga till er som flaskmatar. När vi fick vårt första barn så gick amningen inte bra alls, så vi fick börja med flaska också (körde med båda två). Jag tyckte det var jobbigt att alla andra alltid skulle hålla vår son och mata honom, för att han ändå matades med flaska.. Vi var unga (17 år) och hade svårt att säga nej.. Nu känns det som att om jag ammar, så blir det normalt att det är JAG som ammar. Om vi kör med flaska redan från början så blir det ju jättekul att sambon kan få mata också (samma pappa som till första barnet), men jag är orolig för att alla släktingar (som vi träffar ofta) kommer vilja mata, och jag vill helst inte att de ska göra det :( Just för att om jag hade ammat så hade det varit "min" grej, och jag vill helst att det ska vara bara min och min sambos grej även om vi kör med ersättning..

Är jag löjlig? Hur har ni andra gjort? Tror ni de kommer ta illa upp om jag säger att jag bara vill att vi ska mata, eller borde de förstå? Det är ju en annan sak sen när han blir lite äldre, men både jag och min sambo ångrar att vi lät våra föräldrar och alla andra "ta över" så mycket som de gjorde när vårt första barn var litet. Min sambo kunde inte knyta an till vår son så bra pga detta (sonen var drygt ett år när vi äntligen kunde flytta ihop), och jag vill att han ska få chansen att få vara pappa "på riktigt" redan från allra första stund den här gången! Är jag konstig som tänker så? Ska jag stå på mig ifall vi nu väljer bort amningen?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?
  • Mary Jo
    emseli skrev 2012-01-02 17:52:18 följande:

varför bestämma redan innan man fött att man inte skall amma??

Och om man gör det utan anledning så har inte det någonting med saken att göra.

TS:

Du är inte töntig. Jag ville oftast mata min dotter själv (när inte min man var hemma alltså) för jag tyckte helt enkelt att det var mysigt. Visst lät jag hennes mormor mata ibland.
    Du får helt enkelt säga som du känner! Lycka till!
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Pinkflower880

Säg att ni som föräldrar sköter matningen, åtminstone så länge ni känner att det räcker med er. Vi körde och kör fortfarande med flaska och efterhand började mormor, farmor osv mata. Typ vid tre månader eller så. Men fortfarande var det ett måste för mig att det var personer som träffat dottern ofta, som kände henne liksom. Det ska ju kännas tryggt för alla parter...

• Cicek
    Pinkflower880 skrev 2012-01-02 18:05:53 följande:
    Säg att ni som föräldrar sköter matningen, åtminstone så länge ni känner att det räcker med er. Vi körde och kör fortfarande med flaska och efterhand började mormor, farmor osv mata. Typ vid tre månader eller så. Men fortfarande var det ett måste för mig att det var personer som träffat dottern ofta, som kände henne liksom. Det ska ju kännas tryggt för alla parter...
    Jag tänker lite så också. När det har gått några månader kanske det blir annorlunda.. Problemet är ju också att ALLA kommer vilja mata och det handlar om 15-20 olika personer :( Hade varit en annan grej om det bara handlade om mormor och morfar, eller bara om farmor och farfar.. undrar hur de andra kommer reagera om jag säger ok till mina svärföräldrar men inte resten av hela tjocka släkten..
  • emseli
    Glimma76 skrev 2012-01-02 17:55:08 följande:
    Troligtvis för det som står i trådstarten.... läste du inte den?
    jo men ändå,ger man upp på alla andra plan i livet me så fort det e jobbigt.Ja menar inget illa ja undrar mest
  • Cicek
    emseli skrev 2012-01-02 18:21:11 följande:
    jo men ändå,ger man upp på alla andra plan i livet me så fort det e jobbigt.Ja menar inget illa ja undrar mest
    Det är nog bättre för min son att jag flaskmatar än att han inte träffar mig alls de första månaderna i sitt liv för att jag fått en psykos och hamnat på sjukhus. Handlar liksom inte om att det är "jobbigt", jag skulle gärna amma annars.
  • emseli
    Cicek skrev 2012-01-02 18:28:16 följande:
    Det är nog bättre för min son att jag flaskmatar än att han inte träffar mig alls de första månaderna i sitt liv för att jag fått en psykos och hamnat på sjukhus. Handlar liksom inte om att det är "jobbigt", jag skulle gärna amma annars.
    absolut håller helt me.
    ja va bara nyfiken.
  • Keeya

Vi blev rekommenderade att bara vi föräldrar matade i början för att vi skulle knyta banden med barnet. Det kan du ju säga från början. Att på bb och BVC tycker de att bara vi föräldrar ska mata såhär i början. Sen senare lät vi andra också göra det men då kändes det mer naturligt. Så svar på frågan så nej du är inte löjlig med att vilja mata själv.

• Nienna

Jag ammade inte min dotter för att jag skulle kunna ta  mediciner jag behövde, och vi ville ha flaskmatningen ifred för att få den speciella kontakten. Det var bara jag och min man som  matade, ända tills hon började äta annan mat. Både mina och makens föräldrar ville mata, men vi förklarade varför vi inte ville och det godtog de. Gör som ni vill, det får alla andra finna sig i!

• Majsan70
    Cicek skrev 2012-01-02 17:51:10 följande:
    Problemet är att för oss blir det mormor, morfar, farmor, farfar, faster, farbror, farbrors sambo, alla sambons kusiner och hans fastrar och farbröder, plus mina kusiner, kusinbarn osv.. vi har stor släkt.. svårt att säga ok till vissa men inte till alla.
    Nej inte alls svårt..man tar dem som är absolut närmast..som kanske kommer bli framtida barnvakter eller hur man nu tänkt det.

Hos oss har det varit mor/farföräldrar samt mor/farbröder som varit närmast o hjälpt till med matning när det har uppstått. Även de som har passat mina barn oxå.
  • Omorfia

Det var nästan uteslutande jag och maken som matade dottern. Jag upplevde inte att vi behövde värja oss, har tydligen bra folk omkring oss som inte trängde sig på.

Gör det inte till en öppen fråga om vem som ska mata. Matningsstunderna är ju jätteviktiga och ett superplus med flaskning är att man kan ha ögonkontakt med bebisen hela tiden. Jag skulle inte lämna bort de stunderna till någon annan (förutom maken då). De första månaderna så brukar ju inte barnvaktsanknytning vara något större problem, så det argumentet för att andra ska mata känner inte jag har någon relevans.

Vänta tills att ni tycker att det är ok att andra matar.

Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?