• Cicek

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Min sambo och jag håller på att diskutera om vi ska strunta i amningen redan från början när vårt andra barn kommer.. jag har stor risk att få förlossningsdepression/psykos, och läkarna och min barnmorska vill helst att jag inte ammar så att jag kan börja medicinera, och så att det inte blir ett stressmoment. Jag har inte bestämt mig än, men jag har en fråga till er som flaskmatar. När vi fick vårt första barn så gick amningen inte bra alls, så vi fick börja med flaska också (körde med båda två). Jag tyckte det var jobbigt att alla andra alltid skulle hålla vår son och mata honom, för att han ändå matades med flaska.. Vi var unga (17 år) och hade svårt att säga nej.. Nu känns det som att om jag ammar, så blir det normalt att det är JAG som ammar. Om vi kör med flaska redan från början så blir det ju jättekul att sambon kan få mata också (samma pappa som till första barnet), men jag är orolig för att alla släktingar (som vi träffar ofta) kommer vilja mata, och jag vill helst inte att de ska göra det :( Just för att om jag hade ammat så hade det varit "min" grej, och jag vill helst att det ska vara bara min och min sambos grej även om vi kör med ersättning..

Är jag löjlig? Hur har ni andra gjort? Tror ni de kommer ta illa upp om jag säger att jag bara vill att vi ska mata, eller borde de förstå? Det är ju en annan sak sen när han blir lite äldre, men både jag och min sambo ångrar att vi lät våra föräldrar och alla andra "ta över" så mycket som de gjorde när vårt första barn var litet. Min sambo kunde inte knyta an till vår son så bra pga detta (sonen var drygt ett år när vi äntligen kunde flytta ihop), och jag vill att han ska få chansen att få vara pappa "på riktigt" redan från allra första stund den här gången! Är jag konstig som tänker så? Ska jag stå på mig ifall vi nu väljer bort amningen?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?
  • Fridajo
    MyLifeAsMum skrev 2012-01-27 13:10:24 följande:
    Självklart var det mer än bara mig och pappan,
    men jag hade en deprission när hon föddes,
    och jag kan ärligt säga att INGEN inte ens hennes pappa
    ( förutom direkt när hon föddes en stund ) fick hålla henne,
    jag satt med henne på bröstet, sov med henne på bröstet etc i 3 veckor minst,
    & det var inte av elak het eller något, utan det var för att jag var så fruktansvärt rädd
    att något skulle hända henne, men sakta och säkert började det släppa med tiden,
    och jag har tur som hade en så förstående man vid min sida!

Andeldningen till att jag blev så tvärt emot hans familj var för att dom tog henne
    ifrån mig när hon var 5 dagar gammal , FAST vi sagt att INGEN skulle hålla henne.
    och dom lyssnade inte alls på vad jag sa , utan gjorde vad dom själv ville och tyckte!
    oavsett hur man ser det så är det min dotter , inte deras och det är mina regler som gäller.

Vill även påpeka att min dotter inte gillade att vara i deras närhet iheller,
    eftersom hon kände hur jag mådde ( enligt bm och läkare iallafall )
    och det stämde , för hon grät och grät så fort vi var i deras närhet, och minst i flera
    timmar efter att vi åkt hem, hon var INTE sig själv!

Så tycker du bör ta reda på fakta innan du slänger ur dig sådana saker,
    det är inte direkt snällt att säga så, och hur fan vet du om vad jag är som mamma?
    kan säga att bättre mamma finns INTE, jag gör allt för min dotter , mer än många andra kan jag lova!
    Lyssna inte på dumma kommentarer, du är säkert en underbar mamma!
    Jag hade världens diskussion med en annan här på fl igår om napp eller inte. Hon i princip anklagade mig för att jag våldförde mig på barnet eftersom jag försökte få henne att ta nappen, eftersom hon VILL ha den men har nu i slutet mest tuggat på den. Ah, blev en hiskelig diskussion, men sånt kommer man ju tyvärr inte ifrån då det är en öppen tråd....finns alltid dom som tror sig vara mer än andra mammor och verkar ha ett otroligt stort behöv av att trycka ner andra.

Lycka till med allt och gör som ni känner blir bäst för er och erat barn. 
  • MyLifeAsMum
    Fridajo skrev 2012-01-27 20:46:59 följande:
    Jag hade världens diskussion med en annan här på fl igår om napp eller inte. Hon i princip anklagade mig för att jag våldförde mig på barnet eftersom jag försökte få henne att ta nappen, eftersom hon VILL ha den men har nu i slutet mest tuggat på den. Ah, blev en hiskelig diskussion, men sånt kommer man ju tyvärr inte ifrån då det är en öppen tråd....finns alltid dom som tror sig vara mer än andra mammor och verkar ha ett otroligt stort behöv av att trycka ner andra.

Ja tycker lika dant, jag dömmer inte andra, jag är lycklig och vet hur mitt liv är,
    jag vet att jag gör mig dotter gott, hon kommer inte bli som andra,

slåss och ha sig, eller vara dålig.
    hon kommer förstå så mycket bättre.
  • neelliee
    Cicek skrev 2012-01-27 10:17:00 följande:
    Hahahaha nej, du känner inte vår släkt.. :P Min svärmor frågade häromdan om hon fick vara med på förlossningen (hon var med på min första förlossning, men då var jag bara 17 år och behövde stödet, nu vill jag bara ha min sambo där så jag skämtade bort det). De har i stort sett planerat att campa utanför BB för jag ska vara där i en vecka. När jag ringde mina föräldrar när jag kom in till förlossningen med första sonen, så tog de en taxi och stannade med mig under hela förlossningen, tills barnmorskan tvingade ut dem under krystvärkarna av säkerhetsskäl för att det var för många anhöriga i rummet ;) Direkt efter att sonen kommit ut STÖRTADE de in i rummet, ringde min sambos pappa som drog med småsyskonen mitt i natten och kom in till förlossningen :P Dagen därpå blev det (oinbjudet heh) släktkalas på BB.. vi hade skickat ut ett sms under natten och skrivit att vår son hade kommit till världen och var frisk, så när han var ungefär 12 timmar gammal hade vi 20 släktingar på besök på BB ;) Det var folk hemma hos oss HELA TIDEN (vi bodde hemma hos våra föräldrar då vi var så unga), och de skulle hålla i sonen, mata honom, byta blöja på honom, trösta honom när han grät osv från det att han var 2 dagar gammal och jag kom hem från BB! Min sambo blev helt "bortputtad" och fick knappt göra någonting, inte för att de ville vara elaka utan de ville väl, de ville hjälpa till och tänkte inte på att han skulle bli ledsen, och han vågade inte säga något.. Han känner nu i efterhand att han inte fick vara pappa ordentligt och vill inte att det ska hända igen. Det har ändå gått 6 år, vi är äldre, barnet är planerat, vi har ett mer "normalt" liv nu, men släktingarna har ju redan börjat fråga om de får vara med på ultraljud, följa med till MVC, på förlossningen, min svärmor har typ planerat värsta festen med alla släktingar direkt efter BB ankomsten! Som sagt, de vill bara väl, det vet jag, de är sååå glada och stolta.. men det blir liksom lite väl mycket.. Så om det bara handlade om någon matning då och då efter att barnet är en aning äldre så är det klart att jag inte bryr mig egentligen.. men ja, nu vet du hur de är, tror du de nöjer sig med det? :)
    Men säg nej då?

Alltså, jag förstår att det inte är lätt! Och jag begriper bättre varför du är emot andras matning nu efter förklaring, tack!  

Men tänker så här: att de var nära förra gången var ju inget konstigt eftersom ni bodde ihop Om sambon (och du?) dessutom inget sa kanske de trodde att ni var glada för hjälpen? Dessutom - du VAR bara 17. Ett barn i lagens mening. Jag menar inte att du inte var mogen att bli mamma, men du var fortfarande din mammas barn... Självklart ville hon hjälpa dig, följa med på sjukhusbesök osv. De flesta mammor följer ju med sina 17-åringar när de ska till doktorn eller på olika undersökningar, hamnar en 17-åring på akuten med bruten fot ringer man förälder osv. Du kanske kommer förstå det bättre när ditt barn är tonåring och du på allvar inser hur ung du faktiskt var vid 17? Att det är skillnad på förlossning och magnetröntgen är ju sen självklart, och jag förstår att man kanske inte vill ha med mamma på gravidkontroller, men för MAMMAN är det nog ändå så naturligt att följa med sitt omyndiga, hemmaboende BARN att hon kanske inte ens reflekterar över att pappan kan känna sig undanskuffad.

Nu bor ni ju själva, det är väl bara att sätta upp vissa gränser och vara tydliga med hur ni vill ha det med besök. Säg som det är: "Förra gåneg navr vi så himla unga och det var jätteskönt med stöd! Nu är vi vuxna och kan och vill klara detta på egen hand!" Säg nej om släktingarna frågar om ultraljud (håller med om att det är gränslöst!), berätta inte vilket datum ni ska gå, låt bli att själv prata graviditet hela tiden (dvs ge dem inte onödiga extrachanser att fråga), säg att ni inte vill ha någon fest efter förlossningen. Eller tumma på sanningen - säg att ultraljudet är den 20 mars, men ring sedan den 17 mars och berätta glatt att ni helt oväntat fått en tidigare tid och att allt gått så bra så. ;.)
  • neelliee
    MyLifeAsMum skrev 2012-01-27 13:10:24 följande:
    Självklart var det mer än bara mig och pappan,
    men jag hade en deprission när hon föddes,
    och jag kan ärligt säga att INGEN inte ens hennes pappa
    ( förutom direkt när hon föddes en stund ) fick hålla henne,
    jag satt med henne på bröstet, sov med henne på bröstet etc i 3 veckor minst,
    & det var inte av elak het eller något, utan det var för att jag var så fruktansvärt rädd
    att något skulle hända henne, men sakta och säkert började det släppa med tiden,
    och jag har tur som hade en så förstående man vid min sida!

Andeldningen till att jag blev så tvärt emot hans familj var för att dom tog henne
    ifrån mig när hon var 5 dagar gammal , FAST vi sagt att INGEN skulle hålla henne.
    och dom lyssnade inte alls på vad jag sa , utan gjorde vad dom själv ville och tyckte!
    oavsett hur man ser det så är det min dotter , inte deras och det är mina regler som gäller.

Vill även påpeka att min dotter inte gillade att vara i deras närhet iheller,
    eftersom hon kände hur jag mådde ( enligt bm och läkare iallafall )
    och det stämde , för hon grät och grät så fort vi var i deras närhet, och minst i flera
    timmar efter att vi åkt hem, hon var INTE sig själv!

Så tycker du bör ta reda på fakta innan du slänger ur dig sådana saker,
    det är inte direkt snällt att säga så, och hur fan vet du om vad jag är som mamma?
    kan säga att bättre mamma finns INTE, jag gör allt för min dotter , mer än många andra kan jag lova!
    Men du lät inte pappan hålla henne under hennes tre första veckor?

Då handlar ju allt bara om DIG, inte pappan och inte bebisen. Jag säger inte att du gjorde fel om du hade en depression, då krävs kanske lite annorlunda metoder, men jag kan inte begripa hur man kan ge andra råd utifrån sina egna erfarenheter om de är baserade på en allvarlig depression

I NORMALFALLET är det inte sunt på en enda fläck att pappan inte "får" hålla sitt barn de första tre veckorna. Situationstecken runt får, eftersom mamman inte kan bestämma det. Det är lika mycket pappans barn och han har rätt att hålla.

Jag hade för övrigt INTE velat ha en pappa till mina barn som var så ointresserad att han inte krävde att få hålla i alla fall då och då under de första tre veckorna... och lära sig vara pappa, lära sig byta blöja, klä på och av. Även om jag var deprimerad. Även om mamman har ett jättebehov av att vara nära sin bebis, så låter det skumt med en pappa som inte kan/får/vill mysa en kvart varannan timme i alla fall. Hur kan man INTE lita på pappan man själv valt att bo med så pass att han får sitta en meter bort i soffan med det gemensamma barnet?
  • neelliee
    Fridajo skrev 2012-01-27 20:46:59 följande:

Javisst! Det är fantastiskt positivt att neka barnet och pappan kontakt i minst tre veckor!!  Att tro att pappan inte kan hantera barnet är det optimala teckent på tillit!! Obs: ironi.

På FL kan man inte göra "mindre bra" som förälder för oavsett vad man gör och hur man mår är man en uuuuuuuuuuuuuuunderbar förälder! Jag har så svårt för detta. Jag är i alla fall ärlig och rakryggad nog att säga att jag själv INTE varit en bra förälder under hela mina barns uppväxt. Det har funnits perioder (tack och lov korta!) då jag inte kunnat ge mina barn vad de egentligen behöver. Tragiska händelser, sjukdom och dödsfall har tagit mig tillfälligt ur spel. Det är normalt och händer nog alla någon gång eller fem under livet och på det stora hela har jag varit en bra mamma. Men inte alla veckor och kanske inte alla månader. 

Jag säger inte att mamman i inlägget du syftade på är en dålig mamma generellt, men är man så deprimerad att man inte ens kan släppa barnet till pappan i två minuter, då är det inte bra, i alla fall inte just den perioden. Hon gjorde nog det bästa utifrån förutsättningarna just då, men att därifrån försvara beteendet och anse att alla bebisar hör hemma enbart hos föräldern och ingen annan får röra är ju helt konstigt. Man kan ju inte ge allmänna råd till friska mammor utifrån en råd som är anpassade till en sjukdom?

Jag begriper inte det oerhörda daltandet med föräldrar. Att föräldern får höra att hon/han är den mest fantastiska ever är viktigare än att barnen mår bra, uppenbarligen (dvs ett stort gäng föräldrar skaffar uppenbarligen barn utan att vara tillräckligt mogna och trygga i sig själva). 
  • myway

För mig är det självklart att syrran, mamma, svärmor eller vem det nu kan va att de närmare i släkten både får hålla och mat. Mina barn har väldigt nära realtion till alla dom än idag..

jag säger bara vad jag tycker
  • Loriyana

Jag lät vem som ville mata mitt barn med flaskan. Förstår inte den här enorma osäkerheten hos många förälrar som verkar tro att man inte knyter an till sitt barn om man inte är den som matar barnet hela tiden. Tro mig, man HAR tillräckligt med mysstunder med barnet även om man inte är den vid flaskan precis hela tiden. Dessutom så är det ju föräldrarna som matar mest eftersom det är ju föräldrarna som är med barnet mest.

• Loriyana
    myway skrev 2012-01-28 08:32:21 följande:

För mig är det självklart att syrran, mamma, svärmor eller vem det nu kan va att de närmare i släkten både får hålla och mat. Mina barn har väldigt nära realtion till alla dom än idag..

Förstår precis. Min familj och släkt fick också mata min dotter, och det är faktiskt en stor skillnad mellan alla kusinerna...min dotter är definitivt den som står alla närmast. Med henne fick mina syskon och mina föräldrar hålla hur mycket de ville, de fick mata henne, de fick byta på henne...och därmed så knöt de också an till henne något otroligt. När minatvå bröder fick barn med sina fruar så ville de knappt att man skulle gå i närheten av barnen. Resultat är att familjen är närmare min dotter. Fast givetvis älskar vi kusinerna enormt de med :)
  • lightfish

Vi har alltid flaskmatat vår dotter eftersom hon inte fixade att amma, första månaden blev det dock utpumpad bröstmjölk och sen ersättning. Ingen annan än jag eller pappan eller barnets farmor/farfar har matat henne (egentligen hade vi kört med bara mig och pappan om jag inte hade varit tvungen att ligga på sjukhus). Nu är hon snart 1 och fortfarande är det bara vi fyra som gett henne mat.

• Cicek
    neelliee skrev 2012-01-28 08:05:37 följande:
    Men säg nej då?

Alltså, jag förstår att det inte är lätt! Och jag begriper bättre varför du är emot andras matning nu efter förklaring, tack!  

Men tänker så här: att de var nära förra gången var ju inget konstigt eftersom ni bodde ihop Om sambon (och du?) dessutom inget sa kanske de trodde att ni var glada för hjälpen? Dessutom - du VAR bara 17. Ett barn i lagens mening. Jag menar inte att du inte var mogen att bli mamma, men du var fortfarande din mammas barn... Självklart ville hon hjälpa dig, följa med på sjukhusbesök osv. De flesta mammor följer ju med sina 17-åringar när de ska till doktorn eller på olika undersökningar, hamnar en 17-åring på akuten med bruten fot ringer man förälder osv. Du kanske kommer förstå det bättre när ditt barn är tonåring och du på allvar inser hur ung du faktiskt var vid 17? Att det är skillnad på förlossning och magnetröntgen är ju sen självklart, och jag förstår att man kanske inte vill ha med mamma på gravidkontroller, men för MAMMAN är det nog ändå så naturligt att följa med sitt omyndiga, hemmaboende BARN att hon kanske inte ens reflekterar över att pappan kan känna sig undanskuffad.

Nu bor ni ju själva, det är väl bara att sätta upp vissa gränser och vara tydliga med hur ni vill ha det med besök. Säg som det är: "Förra gåneg navr vi så himla unga och det var jätteskönt med stöd! Nu är vi vuxna och kan och vill klara detta på egen hand!" Säg nej om släktingarna frågar om ultraljud (håller med om att det är gränslöst!), berätta inte vilket datum ni ska gå, låt bli att själv prata graviditet hela tiden (dvs ge dem inte onödiga extrachanser att fråga), säg att ni inte vill ha någon fest efter förlossningen. Eller tumma på sanningen - säg att ultraljudet är den 20 mars, men ring sedan den 17 mars och berätta glatt att ni helt oväntat fått en tidigare tid och att allt gått så bra så. ;.)
    Jo, vi kommer definitivt säga ifrån mer den här gången! Jag var faktiskt jätteglad att min svärmor var med på förlossningen förra gången, jag vet ju själv att vi var väldigt unga och jag förstår hur de tänkte (jag kommer säkert tänka likadant om min son får barn när han är 17 haha), jag vet ju att de bara ville väl, och sen var de så glada när vår son kom så de tänkte nog inte på att de tog över för mycket. De ville ju sitta barnvakt åt vår son över natten när han var 1 månad gammal, för att de tyckte sambon och jag skulle gå på bio och vara ensamma.. jättesnällt, men jag kunde ju absolut inte lämna ifrån mig honom när han var så liten! Och min svärmor lät ju inte ens sina barn sova över hos andra (kompisar, släktingar) förrän de fyllde 18, men ändå fattade hon inte att jag inte ville lämna ifrån mig min nyfödda son över natten :P De är fortfarande så, nu är ju vår son snart 6 men de (både mina och sambos föräldrar) tycker att han kan väl bo hos dem i en vecka så får vi egentid.. fast jag vill liksom inte ha en veckas egentid utan honom! Det tycker de är jättekonstigt ;)

Jag har pratat med min sambo om det här, han förstår ju såklart att jag inte vill ha våra föräldrar där under förlossningen, och han vet att de kommer bli ledsna men planen är ändå att vi ringer när det är dags och säger att "nu åker vi in, vi hör av oss när allt är klart och vi vill ha besök", de måste ju förstå det och jag hoppas de respekterar det (annars får jag säga till personalen att de absolut inte får släppa in dem, och det känns så löjligt att det skulle behöva gå så långt)... Det var så jobbigt förra gången när mina föräldrar stod och klängde på mig när jag hade värkar, fram tills jag var 10 cm öppen och min pappa stod bredvid mig och skulle krama mig och smeka mig, och frågade "Åååh hur mår du, gör det ont??" - JA vad fan tror du!? :P Och som du säger bor vi själva nu så då blir det ju lättare att bjuda hem folk när VI vill, och faktiskt säga att nu orkar vi inte med besök.. typiskt att svärföräldrarna bor 3 minuter bort haha :) Men de lär väl inte bryta sig in om jag säger att jag inte orkar med besök...
Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?