• Cicek

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Min sambo och jag håller på att diskutera om vi ska strunta i amningen redan från början när vårt andra barn kommer.. jag har stor risk att få förlossningsdepression/psykos, och läkarna och min barnmorska vill helst att jag inte ammar så att jag kan börja medicinera, och så att det inte blir ett stressmoment. Jag har inte bestämt mig än, men jag har en fråga till er som flaskmatar. När vi fick vårt första barn så gick amningen inte bra alls, så vi fick börja med flaska också (körde med båda två). Jag tyckte det var jobbigt att alla andra alltid skulle hålla vår son och mata honom, för att han ändå matades med flaska.. Vi var unga (17 år) och hade svårt att säga nej.. Nu känns det som att om jag ammar, så blir det normalt att det är JAG som ammar. Om vi kör med flaska redan från början så blir det ju jättekul att sambon kan få mata också (samma pappa som till första barnet), men jag är orolig för att alla släktingar (som vi träffar ofta) kommer vilja mata, och jag vill helst inte att de ska göra det :( Just för att om jag hade ammat så hade det varit "min" grej, och jag vill helst att det ska vara bara min och min sambos grej även om vi kör med ersättning..

Är jag löjlig? Hur har ni andra gjort? Tror ni de kommer ta illa upp om jag säger att jag bara vill att vi ska mata, eller borde de förstå? Det är ju en annan sak sen när han blir lite äldre, men både jag och min sambo ångrar att vi lät våra föräldrar och alla andra "ta över" så mycket som de gjorde när vårt första barn var litet. Min sambo kunde inte knyta an till vår son så bra pga detta (sonen var drygt ett år när vi äntligen kunde flytta ihop), och jag vill att han ska få chansen att få vara pappa "på riktigt" redan från allra första stund den här gången! Är jag konstig som tänker så? Ska jag stå på mig ifall vi nu väljer bort amningen?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?
  • Drake M
    Loriyana skrev 2012-01-28 08:35:04 följande:
    Förstår precis. Min familj och släkt fick också mata min dotter, och det är faktiskt en stor skillnad mellan alla kusinerna...min dotter är definitivt den som står alla närmast. Med henne fick mina syskon och mina föräldrar hålla hur mycket de ville, de fick mata henne, de fick byta på henne...och därmed så knöt de också an till henne något otroligt. När minatvå bröder fick barn med sina fruar så ville de knappt att man skulle gå i närheten av barnen. Resultat är att familjen är närmare min dotter. Fast givetvis älskar vi kusinerna enormt de med :)
    Så man måste vara en osäker förälder för att man inte langar runt sin unge till alla i släkten hela tiden? Obestämd

Barnet har defintivt inget behov av att bli omskött av andra än föräldrarna första tiden, bebisen kunde inte bry sig mindre om kusiner, fastrar och mostrar. För barnet är det enbart mamma och pappa som är viktiga. Sen är det ju lite tråkigt med vuxna som inte kan knyta an till barn som de inte får byta blöja på, men det är ju kanske en annan diskussion helt och hållet.
  • Loriyana
    Drake M skrev 2012-01-28 11:02:08 följande:
    Så man måste vara en osäker förälder för att man inte langar runt sin unge till alla i släkten hela tiden? Obestämd

Barnet har defintivt inget behov av att bli omskött av andra än föräldrarna första tiden, bebisen kunde inte bry sig mindre om kusiner, fastrar och mostrar. För barnet är det enbart mamma och pappa som är viktiga. Sen är det ju lite tråkigt med vuxna som inte kan knyta an till barn som de inte får byta blöja på, men det är ju kanske en annan diskussion helt och hållet.

"Inte kan knyta an"? Så om man byter blöja på sitt barn flera gånger om dygnet och sedan låter en familjemedlem göra det vid söndagsmiddagen då de kommer på besök...då "knyter man inte an" med sitt barn? Inser du hur absurt detta låter? Som förälder är man med sitt barn dygnet runt, iallfall det första året eller så. Min dotter är 5 år nu och har aldrig spenderat en natt utan mig. Däremot så har jag alltid låtit familjemedlemmar och släkt få möjligheten att knyta an med henne då de kommit på besök. De har fått mata, byta blöja, trösta, gå ut med vagnen osv så mycket de vill. Jag VET om att jag är min dotters trygga punkt, så jag har inga problem med att låta andra också ta hand om henne när de har möjlighet. Istället ser jag det som något positivt att min dotter har andra människor i sitt liv som kan ta hand om henne och som älskar henne.
  • Fridajo

Jag tycker att det är så tråkigt att man inte ska kunna be andra om råd här på fl utan att bli nedstampad som en lort.
    Varför måste man hacka och kritisera så mkt när det är någon som ber om råd? Alla har ju olika sätt att se på saker självklart, men jag tycker inte att man behöver döma ut någon för det, ellr börja kritisera någon för att man kanske vill veta hur andra har gjort. 

• Furstinna

Oj, alla i princip har flaskmatat vår dotter, inget konstigt alls.

• Litet My

När första bebisen kom lämnade pappan över honom till en kompis (sonen varv 3 dagar) som fick mata, jag tyckte det var skitjobbigt.

Andra barnet har bara jag & pappan matat och mormor en gång. Tycker det känns fel att "alla" skall mata mina barn.

• Litet My
    Drake M skrev 2012-01-28 11:02:08 följande:

Instämmer.
  • EnMandarin

Jag både ammade och flaskmatade dottern. Ångrar att jag ibland lät andra än pappan mata, jag vågade inte sägs nej men led i det tysta. För mig var matstunderna med närheten och ögonkontakten lika intima vid amning som vid flaskmatning så det kändes bara fel att "ge bort" dem så länge hon var bebis.

• Miss Cee

Vi gav flaska från första veckan. Vi har aldrig låtit någon annan mata. Aldrig. Jag tror att första gången någon annan matade sonen var förra veckan när mormor var barnvakt (sonen är nu över 2 år och äter vanlig mat).

Vi har resonerat precis som du. Att maten ska vara en lugn och trygg stund, en stund för närhet och avkoppling. Det är inte en "Nöjesgrej" för diverse släktingar. Jag och pappan har matat, ingen annan. Matstunden är till för barnet.

...

Vi är så extrema att vi inte ens låtit någon annan byta blöja ;) (förutom dagis då när han började där).
    Vi har helt enkelt inte behövt, de få gånger vi haft barnvakt har vi varit i närheten och kunnat byta precis innan vi går och genast när vi kom tillbaka, så det har inte behövts. Och samma med maten, vi har inte varit iväg så länge.

Men vi har helt enkelt inte sett någon poäng med att låta någon annan göra detta. Det är knappast betungande för föräldern att ta hand om detta, och barnet har knappast ut något av att andra än föräldrarna gör det. Och släktingar kan få roa sig på annat sätt.

Ordet
  • Alisa

Vi gjorde precis som du skriver, vi kom överens om att det var jag och sambon som matade dottern. Släktingar och vänner fick gosa och leka men matningen var vår. Tills vi kände att vi kunde släppa på det. 
    Jag minns inte hur gammal hon var då, men huvudsaken är att vi matade själva tills vi kände att det inte längre var viktigt att bara vi matade. 
    Alla vi kände och träffade respekterade det, och det var skönt. 

Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?