• Cicek

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Min sambo och jag håller på att diskutera om vi ska strunta i amningen redan från början när vårt andra barn kommer.. jag har stor risk att få förlossningsdepression/psykos, och läkarna och min barnmorska vill helst att jag inte ammar så att jag kan börja medicinera, och så att det inte blir ett stressmoment. Jag har inte bestämt mig än, men jag har en fråga till er som flaskmatar. När vi fick vårt första barn så gick amningen inte bra alls, så vi fick börja med flaska också (körde med båda två). Jag tyckte det var jobbigt att alla andra alltid skulle hålla vår son och mata honom, för att han ändå matades med flaska.. Vi var unga (17 år) och hade svårt att säga nej.. Nu känns det som att om jag ammar, så blir det normalt att det är JAG som ammar. Om vi kör med flaska redan från början så blir det ju jättekul att sambon kan få mata också (samma pappa som till första barnet), men jag är orolig för att alla släktingar (som vi träffar ofta) kommer vilja mata, och jag vill helst inte att de ska göra det :( Just för att om jag hade ammat så hade det varit "min" grej, och jag vill helst att det ska vara bara min och min sambos grej även om vi kör med ersättning..

Är jag löjlig? Hur har ni andra gjort? Tror ni de kommer ta illa upp om jag säger att jag bara vill att vi ska mata, eller borde de förstå? Det är ju en annan sak sen när han blir lite äldre, men både jag och min sambo ångrar att vi lät våra föräldrar och alla andra "ta över" så mycket som de gjorde när vårt första barn var litet. Min sambo kunde inte knyta an till vår son så bra pga detta (sonen var drygt ett år när vi äntligen kunde flytta ihop), och jag vill att han ska få chansen att få vara pappa "på riktigt" redan från allra första stund den här gången! Är jag konstig som tänker så? Ska jag stå på mig ifall vi nu väljer bort amningen?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?
  • SailorGirl

Vi körde både flaska och amning, men när det var flaska var det ingen annan än mina svärföräldrar som gav dottern. Det bara blev så och ingen ifrågasatte det, tack ock lov. Gissar att folk vill hjälpa till när man är ung förälder och inte riktigt lyssnar på protester - de vill ju väl! - och/eller att man kanske inte alltid känner att man orkar stå emot tjat från de som vill "gulla" med barnet. Speciellt om man har en förlossningsdepression.

Ladda upp med vänliga, men bestämda motargument redan innan barnet kommer, men försök att inte ta ut sorger i förskott. Nu är ni ju vana föräldrar, så det blir säkert lättare att få folk att förstå.

• Krake

Om det känns jobbigt att säga nej kan man ju köra en vit lögn och säga att "tyvärr tar han bara flaskan från mig och pappan." Om folk är vettiga nog att inte fortsätta tjata då vill säga.

Moster, inte monster.
  • S Sofia

Vår son flaskmatas också, (ammas ibland)
    Men här är det bara jag och maken som matar, inte ens mormor matar. Vi vill ha det för oss själva nu när han är så liten. (snart fyra veckor)

Jag tycker att du ska säga nej till släkten, de behöver inte mata barnet bara "för att h*n flaskmatas".
    Stå på dig, och lycka till!

• sahara sahara

För oss var det viktigt att det bara var vi föräldrar som matade. Det blev en del sura miner från släkten, men vi stod på oss. När vi väl började med gröt och smakisar fick andra gärna vara med och mata, men flaskmatningen var vår. Det var inga andra bytte blöjor på barnet hela första året heller.

Du är inte ett enda dugg löjlig.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Limonella

Mitt barn är i princip bara flaskmatat och han tog inte flaskan av någon annan än mig eller pappan. Vi vile inte att andra skulle mata honom mer än vid enstaka tillfällen, och sa vänligt att vi uppskattade hjälpen men ville mata själva om någon erbjöd sig. De allra flesta har respekterat det. Vi lät farfar testa några enstaka gånger eftersom han var påstridig och det kändes inte bra alls, sonen skrek bara trots att han var hungrig. Om du inte vill att någon annan än du och pappan ska mata så testa att säga att barnet behöver lugn och ro så när det börjar bli dags för mat går den av er som ska mata in i ett annat rum. Oftast fungerar det bra när man förklarar tydligt men vänligt att barnet behöver vissa saker för att kunna äta, t ex att ni får avskildhet och att bara ni matar.

Jag avslutatde min amning efter två veckor och slutade pumpa ytterligare två veckor senare eftersom jag mådde fruktansvärt när mjölken rann till. Jag fick ångest och ville dö och kände att jag inte kunde stå ut en sekund till. Jag är glad att jag bestämde mig fr att ge sonen enbart ersättning, för mig hade det nog skadat anknytningen till sonen om jag hade fortsatt producera mjölk. 

• segikolan

Jag har flaskmatat samtliga barn (3) o aldrig kännt att det varit ngt som bara föräldrarna skall göra utan sett det som ett fint sätt för mormor/farmor/farfar släkt o vänner att få vara nära, finns inget som varit så vackert att titta när gammelfarmor matat o man har sett i hela henne hur hon suttit o kännt minnen välla fram hos henne o hur ohn böjt sin nacke o snusat så gott på dom små, mitt föräldarskap har jag inte lagt i ammningen utan i så många år. Alla 3 barnen är idag helt normala med normalt anknytningsmönster o fina fina barn. Gör det som känns bäst

• Omorfia
    segikolan skrev 2012-01-07 23:01:17 följande:
    Jag har flaskmatat samtliga barn (3) o aldrig kännt att det varit ngt som bara föräldrarna skall göra utan sett det som ett fint sätt för mormor/farmor/farfar släkt o vänner att få vara nära, finns inget som varit så vackert att titta när gammelfarmor matat o man har sett i hela henne hur hon suttit o kännt minnen välla fram hos henne o hur ohn böjt sin nacke o snusat så gott på dom små, mitt föräldarskap har jag inte lagt i ammningen utan i så många år. Alla 3 barnen är idag helt normala med normalt anknytningsmönster o fina fina barn. Gör det som känns bäst
    Jag tänker att det kanske är lite olika med hur ofta barnet äter. Någon längre upp skrev om skönt med avlastning, men med vår dotter så var det inte avlastning från matning som kunde ha behövts. Hon åt 4 ggr om dagen bara så det räckte att jag och min man delade på de tillfällena.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så var det jättemysigt att flaska eftersom man kunde ha ögonkontakt med henne hela tiden. Så för mig/oss var det en mysstund som reserverades för oss som föräldrar.
  • amandarinen

Vi har också flaskmatat vårt barn de fyra månader han funnits eftersom amningen inte fungerade. Jag kände från början i hela kroppen att jag bara ville att jag och maken skulle mata. Tyckte det blev jätte jobbigt för oss frågade folk som inte var så nära om de fick mata. En gång när en släkting höll i sonen när jag tillagade vällingen ville hon inte lämna sonen till mig när flaskan var klar utan jag fick känna mig jätte dum som ville mata själv. Ångrar att jag var så feg i början. Jag började säga att han hade problem med gas i magen ( vilket iof var sant) och att bara jag å mannen visste hur vi undvek detta i matningen. Med tiden har det nämnts bättre ju äldre han blir och nu tar jag tacksamt emot hjälp från mormor farmor och andra nära. Känns ändå viktigt att det är personer som är nära familjen eller goda vänner. Tycker alltså inte dina känslor är ett dugg konstiga måste ju kännas bäst för ungen att bli matad när man är trygg hos ngn man känner igen tänker jag! :)

• Hej och hå

Det är inte bra ur anknytningssynpunkt! Låt mormor etc börja mata när barnet börjar med vanlig mat. Innan dess är det du och maken som gäller. Hade du ammat hade ändå ingen annan kunnat mata. Säg det till släkten och om de inte tror på er säg att det inte spelar ngn roll eftersom det är du och maken som bestämmer.

• lillisen2

Vi låter andra mata om de frågar, vi propsar ju inte på
    Hon är trygg hos många släktingar :)) 

Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?