• Cicek

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Min sambo och jag håller på att diskutera om vi ska strunta i amningen redan från början när vårt andra barn kommer.. jag har stor risk att få förlossningsdepression/psykos, och läkarna och min barnmorska vill helst att jag inte ammar så att jag kan börja medicinera, och så att det inte blir ett stressmoment. Jag har inte bestämt mig än, men jag har en fråga till er som flaskmatar. När vi fick vårt första barn så gick amningen inte bra alls, så vi fick börja med flaska också (körde med båda två). Jag tyckte det var jobbigt att alla andra alltid skulle hålla vår son och mata honom, för att han ändå matades med flaska.. Vi var unga (17 år) och hade svårt att säga nej.. Nu känns det som att om jag ammar, så blir det normalt att det är JAG som ammar. Om vi kör med flaska redan från början så blir det ju jättekul att sambon kan få mata också (samma pappa som till första barnet), men jag är orolig för att alla släktingar (som vi träffar ofta) kommer vilja mata, och jag vill helst inte att de ska göra det :( Just för att om jag hade ammat så hade det varit "min" grej, och jag vill helst att det ska vara bara min och min sambos grej även om vi kör med ersättning..

Är jag löjlig? Hur har ni andra gjort? Tror ni de kommer ta illa upp om jag säger att jag bara vill att vi ska mata, eller borde de förstå? Det är ju en annan sak sen när han blir lite äldre, men både jag och min sambo ångrar att vi lät våra föräldrar och alla andra "ta över" så mycket som de gjorde när vårt första barn var litet. Min sambo kunde inte knyta an till vår son så bra pga detta (sonen var drygt ett år när vi äntligen kunde flytta ihop), och jag vill att han ska få chansen att få vara pappa "på riktigt" redan från allra första stund den här gången! Är jag konstig som tänker så? Ska jag stå på mig ifall vi nu väljer bort amningen?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?
  • Hej och hå
    lillisen2 skrev 2012-01-08 17:22:06 följande:
    Vi låter andra mata om de frågar, vi propsar ju inte på
    Hon är trygg hos många släktingar :)) 
    Fast poängen är ju att de ska knyta an till mamma och pappa först. Tryggheten till andra kan komma när anknytningen till föräldrarna börjat ta sig.
  • lillisen2

Nu är vår lilla snart 2,5 mån.

Hon är trygg hos oss oxå vettu

Hej och hå skrev 2012-01-08 18:38:01 följande:
    Fast poängen är ju att de ska knyta an till mamma och pappa först. Tryggheten till andra kan komma när anknytningen till föräldrarna börjat ta sig.

• Hej och hå

Det utgår jag ifrån men anknytning är något annat;) och tar mycket längre tid än 2.5 mån. Men ni gör som ni vill men mitt råd till TS kvarstår. Låt ingen annan mata förutom föräldrarna innan barnet börjar med vanlig mat/välling. Ersättning är istället för bröstmjölk och den matningen är viktig för anknytningen.

• pojkens

farmor har matat vår sex vckors en gång för jag var tvungen att trösta min 3-åring som var hysterisk :). 
    Men i princip matar bara jag och pappa. Jag hade en depression med första sonen , och har också velat kring amning, och mu "hobbyammar" jag, dvs det finns lite mjölk och han får bröstet iblan dmen den emsta maten är från flaska. Och för mig var det viktigt att inte låta vem som helst mata eller ta hand om vår son denna gång, för jag hade problem emd anknytningen med förra sonen pga för mycket bortlämnande pga min  depression.

Så kör hårt på din intuition! mata själva, såvida du inte krashar pga sömnbrist eller annat. Men det är viktigare att inte bli deprimerad igen än att amma pga stress tycker jag, iallafall f ör mig.  

• Veriz

Flaskmatar vår son som föddes för 10v sen. I början var det "vår" grejj, att mata honom. Bara jag & pappan matade, & vi ville ha det så.
    Men nu när han blivit lite större har de närmsta fått matat honom ibland om dom velat & det har funkat finfint. Men gör det bara ibland för matningen vill jag gärna ha med sonen, blir som en mysstund för man kan ha sån bra ögonkontakt.  

Säg till era anhöriga nu redan att ni kommer flaskmata men att från början vill ni ha det för er själva & att ni inte vill ha nåt tjat om att få mata. NI säger till när det känns bra för er. De borde förstå & kan kännas skönt för er att ha klargjort sånt redan innan barnet kommer.
    Lycka till!  

• Veladis

Jag har ammat de två första, men nu med tredje barnet blev det flasska+amning pga sjukdom & stress vid amningsstarten. Jag ammar 2-3 ggr/dag, resten får hon på flaska, både ersättning och utpumpad mjölk. Jag och maken turas om att mata, men när han är på jobbet blir det ju jag. Andra nära släktingar och vänner och de två storasyskonen får ev mata om de frågar först. Och det känns bra. Jag som mamma, och även hennes pappa, tar oss rätten att säga "nej, nu vill jag helst mata själv", om vi t ex inte matat på ett par timmar. För mig känns det viktigt pga anknytningen, även om jag ammar och bär i sjal för närhetens skull också.

• Veladis

Hon är tre veckor, förresten. Kan tänkas att vi låter andra mata oftare när hon är lite större.

• Fridajo

Jag har flaskmatat/matar båda mina barn, med den äldre tror jag att det mest var jag och pappan som matade, med lillan vi har nu så har dom närmaste fått börja mata sedan hon var kanske 2 mån.

Precis i början ville vi göra det själva och knyta an till henne så mkt som möjligt. Hon är lite tidigt född åxå så man var lite extra rädd om henne när hon var som minst. (är vi ju nu åxå såklart men ni förstår säkert vad jag menar)

Gör som NI känner, släkten får acceptera erat beslut, det är erat barn. Dom får säkert hålla bebisen då ni matat klart. Och det är inte tramsigt att vilja mata sitt eget barn, är väl rätt naturligt att inte vilja "släppa ifrån sig" sin bebis?

All lycka till!!  

• Coriander

Vårt barn är ännu inte född, men vi har bestämt oss för att flaskmata med modersmjölk från början - alltså ingen amning, utan bara pumpning och flaskmatning (finns många orsaker till detta). Jag vill gärna att min man deltar i matningen, men jag förstår absolut vad du menar med att man nödvändigtvis inte vill att andra (släkt och vänner) gör det. 

Skulle någon av våra vänner eller släktingar få för sig att bara på eget intiativ börja mata dottern med flaskan, så skulle jag säga ifrån på skarpen. Sen är det en annan femma ifall jag själv ber någon att göra det, men just att någon skulle ta egna initiativ kring mitt barn ser jag som intrång på min privata sfär.

Om du inte vill att någon annan än du och pappan till barnet matar honom/henne - våga säg ifrån. Det är DU som är mamman och har all rätt att ha vilka regler du vill kring ditt barn. Andra får helt enkelt ge sig och följa era regler.

Enormt lycka till och ta hand om dig! Hjärta 

• MyLifeAsMum

Har varit med om liknande, jag var 20 när jag fick min dotter,
    och många ville vara hjälpsamma eller hur man ska säga det,
    men helt ärligt så lät jag i stort sett ingen hålla min dotter innan hon var 3 månader,
    det var jag, sambon, min mamma & pappa, gudfar, gudmor, gammel mormor ,
    och lite farmor ( då vi träffades sällan )

i stort sett fick alla i familjen känna på henne 1 gång efter hon kom,
    men där efter sa jag stop. Hon låg i min famn mest , och där skulle hon vara!

Ett barn är INGEN leksak, och just matningne ska vara något mellan föräldrar och barn,
    mamma enbart om det är amning, men annars är det ett väldigt bra sätt att knyta an till pappan
    via flaska!

Så jag tycker du ska sätta ner foten och säga nej.
    vill du dom ska ge ert barn mat, då kommer du fråga!

Jag gjorde klart att om jag vill ni ska hålla henne , eller göra något,
    då ber jag om hjälp, om inte sluta fråga för ni gör mig bara irriterad!
    var liksom inte kul att säga nej 500 gånger när jag klart och tyligt,
    tex sagt att jag lämnar inte bort min dotter , ( jag går ej ifrån henne vill säga )
    endå sa dom, vi kan ta henne medasn du gör blabla.

Det slutade faktiskt så illa att vi skippade halva släktsidan i över 13 månader,
    träffade inte dom ALLS. p.g av att jag var trött på att ständigt säga ifrån när jag redan sagt
    vilka regler som gällde!

Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?