• Cicek

Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?

Min sambo och jag håller på att diskutera om vi ska strunta i amningen redan från början när vårt andra barn kommer.. jag har stor risk att få förlossningsdepression/psykos, och läkarna och min barnmorska vill helst att jag inte ammar så att jag kan börja medicinera, och så att det inte blir ett stressmoment. Jag har inte bestämt mig än, men jag har en fråga till er som flaskmatar. När vi fick vårt första barn så gick amningen inte bra alls, så vi fick börja med flaska också (körde med båda två). Jag tyckte det var jobbigt att alla andra alltid skulle hålla vår son och mata honom, för att han ändå matades med flaska.. Vi var unga (17 år) och hade svårt att säga nej.. Nu känns det som att om jag ammar, så blir det normalt att det är JAG som ammar. Om vi kör med flaska redan från början så blir det ju jättekul att sambon kan få mata också (samma pappa som till första barnet), men jag är orolig för att alla släktingar (som vi träffar ofta) kommer vilja mata, och jag vill helst inte att de ska göra det :( Just för att om jag hade ammat så hade det varit "min" grej, och jag vill helst att det ska vara bara min och min sambos grej även om vi kör med ersättning..

Är jag löjlig? Hur har ni andra gjort? Tror ni de kommer ta illa upp om jag säger att jag bara vill att vi ska mata, eller borde de förstå? Det är ju en annan sak sen när han blir lite äldre, men både jag och min sambo ångrar att vi lät våra föräldrar och alla andra "ta över" så mycket som de gjorde när vårt första barn var litet. Min sambo kunde inte knyta an till vår son så bra pga detta (sonen var drygt ett år när vi äntligen kunde flytta ihop), och jag vill att han ska få chansen att få vara pappa "på riktigt" redan från allra första stund den här gången! Är jag konstig som tänker så? Ska jag stå på mig ifall vi nu väljer bort amningen?

• Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?
  • Trident5678

Vårt andra barn fick ersättning i flaska och det var i stort sett bara jag och maken som matade honom. Jag kan räkna på ena handens fingrar antalet gånger någon annan matade honom. Det var ett aktivt beslut från vår sida men inget som vi behövde diskutera med andra i vår omgivning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Sarah84

Båda våra barn har till stor del matats med flaska & de va inte alltid bara vi som mata. mormor, morfar, farmor, farfar, mostrar osv. Tyckte de va skönt imellanåt att någon annan mata.

Men sådant får ni väl bestämma då det isf blir aktuellt. 

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Ilsa

Du bestämmer själv. Om du behöver argument till hjälp så säg att det är viktigt för anknytningen. Eller gå undan, till ett hörn eller annat rum när det är dags om de är andra närvarande.

Jag och min man var de som flaskmatade våra barn. Men min man lät andra (bror, farmor) mata när jag inte var med.  

• TinaElisabeth

Klart du ska flaskmata om det blir bäst för dig! Och stå på dig gällande vem ni vill ska mata bebben! Det är NI som föräldrar som vet bäst vad som är bäst för ert barn.

Förlåt om jag ställer en fråga OT , men jag äter oxå medicin som jag inte kan äta om jag blir gravid eller om jag ska amma. Hur funkar det för dig nu under graviditeten utan medicinen? Vill du inte svara här och ändå känner att det är okej att utbyta erfarenheter kan du svara i ett privat meddelande.

• Cicek
    TinaElisabeth skrev 2012-01-02 21:36:02 följande:
    Klart du ska flaskmata om det blir bäst för dig! Och stå på dig gällande vem ni vill ska mata bebben! Det är NI som föräldrar som vet bäst vad som är bäst för ert barn.

Förlåt om jag ställer en fråga OT , men jag äter oxå medicin som jag inte kan äta om jag blir gravid eller om jag ska amma. Hur funkar det för dig nu under graviditeten utan medicinen? Vill du inte svara här och ändå känner att det är okej att utbyta erfarenheter kan du svara i ett privat meddelande.
    Jag inboxar!
  • Muslimska mamman

Vill du inte amma är det säkert det bästa beslutet för er. Barn mår bra av flaskmatning också.

Om det handlar om problem med anknytning och dylikt som gör att ni vill att bara ni två ska flaskmata, så borde ni kunna säga det till andra familjemedlemmar och släktingar att ni önskar att enbart ni ska flaskmata om ni inte ber någon annan att göra det. Välj särskilt ut de som står närmast er och som skulle bli mest sårade och be dem flaskmata om ni önskar avlastning ibland.

Själv var jag bara glad när andra ville flaskmata min son. Men det blev ju bara min mamma, pappa och min syster som flaskmatade honom då och då under dagen istället för mig. Och det var bara skönt att få lite egentid då ju.

• Trulis78

Jag kände precis som du att jag själv ville sköta matandet av mina barn trots att de fick flaska redan från början. Jag tycker inte alls att det är larvigt. Stå på dig så att du och din sambo får som ni vill för det är ju faktiskt ni som blir föräldrar.

Kanske att ni kan försöka förklara hur ni känner för släkten i förväg så att denna fråga är helt löst innan ert barn kommer.

• Empiiis

Njae första månaden matade vi mestadels. Någongång blev hon matad av sin farmor eller farfar. Jag/pappan matade 9/10 gånger.
    Sen blev det mer ofta att någon annan matade.

Jag tyckte det var skönt att bli lite avlastad då hon var en riktigt skrikbebis i perioder.

Men om du inte tycker att det är ok för dig så är det inte det. Säg bara ifrån och skit i vad de tycker. Det är du som bestämmer vad som är bäst för dig.

• taouris

Det var ingen som ens frågade oss om matning. När jag frågade någon blev de snarast överraskad, typ "oj får jag mata!". Så jag fick uppfattningen att det är något man förväntar sig att man inte får. Men eftersom andra ville - och fick - förra gången kanske de tar för givet att ni inte har något emot att de matar nu heller.

• Coyote

Nej, det var bara jag och min make som matade vår son, med tanke på anknytningen. Enda gången någon annan matade var när vi hade barnvakt någon timme, ungen måste ju få mat, men annars var det bara jag och maken. Vi tog av oss på överkroppen, eller drog upp tröjan, klädde av ungen och låg hud mot hud de första månaderna.

Svar på tråden Ni som flaskmatar, brukar ni låta andra mata bebisen?