• Emmeliina

Sjuksköterskestudenter!

Åh tack, då är jag inte helt fel ute då? :p

Jag jag skrivit ett mail till min lärare och försökt förklara att det nog inte kommer ge mig så mycket om jag ska ha en usk som handledare. Får hoppas det bara blivit nåt fel eller nåt.

• fucktard

Men alltså, det beror väl ändå på vad det är för kurs? Jag hade också en usk som handledare i t2 när vi hade basal omvårdnad, trots att jag själv har jobbat som usk i tio år.

• Candy89

Fast man brukar inte ha VFU i basal omv i 5 veckor. Högts några dagar brukar man gå med usk antingen på äldreboende eller sjukhus. Det är endå sjuksköterska ni läser till och inte usk, dvs ni ska göra sjuksköterske uppgifter under eran praktik (där ingår även all omvårdad)

• fucktard

Fast nja, vi hade vfu i basal omvårdnad i fem veckor. Vi fick gå med sjuksköterskorna också, men kravet var att absolut MINST halva tiden skulle spenderas med usk.

• Candy89

En lite fråga, vad lärde ni er under den VFU?

• Chetti

Hej, vad glad att jag hittade hit! Har letat efter ett forum för sjuksköterskestudenter.

Jag funderar på att söka till sjuksköterskeprogrammet till hösten. Jag har några frågor till er eftersom ni redan pluggar till sjuksköterska.

* Vilken skola går du på och hur trivs du där?
    * Har du barn och hur går det ihop med pluggandet? (har själv 3 stycken)
    * Hur går det ihop ekonomiskt?
    * Hur mycket fritid har du över? Tänker på vardagar, helger?
    * Hinner man jobba extra 1-2 dagar/månad?
    * Hur mycket tid tillbringar du i skolan?
    * Finns det goda chanser till arbete efter utbildningen?

Tacksam för alla råd och tips! Är lite nervös men samtidigt glad. Är just nu föräldraledig och vill helst inte tillbaka till mitt nuvarande arbete trots att jag har en helt ok lön, fast anställning och jobbar heltid.

Min dröm är att en dag bli barnmorska men vi får se :)

Tacksam för alla råd, tips och input

• Emmeliina

Fick svar från min lärare, det var skrivet lite fel och det är en ssk jag ska gå med :)

Jag har inget emot att gå med en usk ett par dagar eller en vecka eller så för att lära mig avdelningen och brukarna men jag kan inte riktigt förstå varför man skulle göra det en hel vfu på 5 veckor?
    Tyckte du att du lärde dig mycket om sjuksköterskans jobb under den vfu:n fucktard (känns elakt att skriva fucktard haha, men det är ju det du heter :p) när du hade så mycket erfarenhet från innan?

• Emmeliina

Chetti: välkommen hit! :)
    Jag går bara termin 2 så är fortfarande lite ny i student kläderna men kan ju svara dig ur mitt perspektiv :D
    Jag läser på Malmö högskola och jag trivs jätte bra där! Vissa lärare och föreläsningar är bättre än andra, så är det nog överallt.
    Jag har en dotter som blir 2 år nu i mars och det funkar bra att plugga fastän jag har henne. Jag har verkligen fått lära mig att vara disciplinerad och verkligen plugga när jag har satt av tid till det när hon är på dagis osv.
    Ekonomiskt går det helt okej ihop. Jag jobbar minst 3 pass som usk extra i månaden och det räcker för att vår familj ska klara oss :)
    Hur mycket tid jag spenderar i skolan är jätte olika beroende på vad jag har att plugga till för tenta osv. Svårt att svara på den frågan :p
    Jobb är där väl alltid, sålänge dem inte har anställningsstopp och man inte har höga lönekrav osv :p

• Candy89

Gick ut januari -10 men kan svara ändå * Vilken skola går du på och hur trivs du där? Jag gick distansutbildningen på Luleå Tekniska universitet och trivdes super. * Har du barn och hur går det ihop med pluggandet? (har själv 3 stycken) Hade ett barn när jag började och fick de andra två när jag gick utbildning. Var inte ledig nåt utan plugade på som vanligt. Hade pappan som avlastning så det gick bra * Hur går det ihop ekonomiskt? Jag hade CSN (bidragsdelen) och jobbade i snitt var tredje helg som BMA (Biomedicinsk analytiker, läste till det och var klar våren 06, ett halvår innan jag började på ssk) * Hur mycket fritid har du över? Tänker på vardagar, helger? Jag pluggade rätt mycket på vardagarna, men försökte att vara ledig helgerna (förutom när jag jobbade eller hade tenta) * Hinner man jobba extra 1-2 dagar/månad? Jobbade som sagt var tredje helg under hela utbildningen. * Hur mycket tid tillbringar du i skolan? Eftersom det var distans behövde jag inte vara så mycket på skolan, men eftersom jag bodde när skolan så var jag där och studerade mestadels av tiden. * Finns det goda chanser till arbete efter utbildningen?

• Candy89

Emmeliina: Så bra att de hade skrivit fel

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!