• Sweet life

Sjuksköterskestudenter!

Vackert skrev 2013-02-01 15:10:22 följande:
    Intressant att läsa :) En fråga, hur går det för alla? Jag läser sista delen i sjukdomslära nu och har tenta nästa fredag. Segt som 17 just nu, mycket att ta in. Men efter nästa fredag tror jag det blir bättre :)
    Sitter och skriver på första inlämningsuppgiften. konsesnusbegrepp och författningar och lagar... Just nu är jag lagom sur över att jag inte fått tillgodoräkna mig första terminen, det här har jag ju redan gjort en gång!!!!
  • Candy89

Sweet life, varför fick du inte tillgodoräkna dig första terminen? Eller iallfall några kurser? Var det för mycket som inte var samma innehåll i kurserna?

• Candy89

Sweet life, om du redan gjort det en gång så är det ju inte så svårt att ta fram det du redan gjort och ändra lite och lämna in. Du har ju det lättare än dina klasskamrater.

• Flashbulb

Lemio - tack för din berättelse, glad för din skull!

Jag gör praktik på Psyk nu och det är riktigt intressant. Kanske blir psyk sjuksköterska istället. En helt annan omvårdnad än på somatiken. Visst, mindre blodprover och infusioner, men man kommer i kontakt med sina "patienter" på ett helt annat sätt. Man lär känna människorna, vad de har gått igenom, man umgås på ett annat sätt osv. Det ger väldigt mkt tillbaka tycker jag.  Det värsta är hur nerdrogade alla verkar. Sjukt mkt mediciner får de och inte nog med det.. de skriker efter mer mediciner hela tiden. Skrämmande värld vi lever i. Hur vissa kan leva upp i en perfekt miljö medan andra kan växa upp i ett rent dårhus.
    Hade velat prova på rättpsyk också, måste vara skumt att vistas bland mördare och våldtäktsmän..

• Candy89

Jag gjorde praktik på rättpsyk under min sjuksköterskeutbildning och har även jobbat en del inom rättpsyk, tycket det var jätteintressant Därmot klarar jag inte av att jobba på "vanliga" vuxenpsykiatrin, men det berodde på att det var fruktansvärt dålig stämning mellan personalen på avdelningen.

• Flashbulb
    Candy89 skrev 2013-02-03 21:37:52 följande:
    Jag gjorde praktik på rättpsyk under min sjuksköterskeutbildning och har även jobbat en del inom rättpsyk, tycket det var jätteintressant Därmot klarar jag inte av att jobba på "vanliga" vuxenpsykiatrin, men det berodde på att det var fruktansvärt dålig stämning mellan personalen på avdelningen.
    Varför var det kass stämning? Stör mig hur mkt skit snack det kan pratas om i kafferummet. Blir lika äcklad varje gång, handlar både om andra kollegor och patienter.
  • Lemio
    Flashbulb skrev 2013-02-03 21:14:09 följande:
    Lemio - tack för din berättelse, glad för din skull!

Jag gör praktik på Psyk nu och det är riktigt intressant. Kanske blir psyk sjuksköterska istället. En helt annan omvårdnad än på somatiken. Visst, mindre blodprover och infusioner, men man kommer i kontakt med sina "patienter" på ett helt annat sätt. Man lär känna människorna, vad de har gått igenom, man umgås på ett annat sätt osv. Det ger väldigt mkt tillbaka tycker jag.  Det värsta är hur nerdrogade alla verkar. Sjukt mkt mediciner får de och inte nog med det.. de skriker efter mer mediciner hela tiden. Skrämmande värld vi lever i. Hur vissa kan leva upp i en perfekt miljö medan andra kan växa upp i ett rent dårhus.

Hade velat prova på rättpsyk också, måste vara skumt att vistas bland mördare och våldtäktsmän..

Jag har jobbar inom rättspsykiatrin i 3 år, både som skötare och ssk. Himla intressant, något alla borde göra. Just för att få en förståelse och för att se att det finns en människa bakom alla brott. Det är inga kallblodiga mördare, det är personer som är sjuka. Rätt vad det är kan sjukdomen slå till hos vem som helst, hos killen i kön på Ica, eller hos din dotter.. Där sitter man inte för brotten man gjort. Utan för sin sjukdom. Jag har träffat dom allra sjukaste människorna, till dom som bara snattat på macken. Kan man inte se människan bakom brottet ska man inte jobba där. Men det är nyttigt! Tyvärr tappar man den somatiska biten snabbt. Iaf modet att våga ge sej ut i somatiken igen, många tror att dom hinner glömma för mycket och törs inte ta sej till sjukhusvärlden igen.. Annars älskade jag rättspsyk
  • Emmeliina

Hej alla!
    Nu har vi precis fått reda på var vi ska ha vår första praktik och jag hamnade på ett äldreboende och såg att min handledare är usk. Nu har jag själv jobbat som usk i nästan 10 år och kände direkt att det var lite värdelöst om jag ska gå med en usk i 5 veckor, då skulle jag lika gärna kunna jobba istället och få mer pengar :p

Är det jag som är lite gnällig och tänker helt fel? Hur har ni andra haft det med handledare under era praktiker?

• Candy89

Ni ska ju ha en sjuksköterska som handledare eftersom det är sjuksköterskeuppgifter ni ska göra! Att ha en undersköterska som handledare är helt fel. Prata med den som är kursansvarig för nåt måste ha blivit fel.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!