• Penny123

Sjuksköterskestudenter!

Vill bara skriva ang. det där med T5 syrra, har under utbildningen hört en del om det och kikade lite närmare på det för ett tag sedan. Men har dock genom andra sjuksköterskor och lärare hört och fått rådet att inte göra det, då man riskerar en del som att tex inte få sin legitimation överhuvudtaget om något går fel. Dom menade på att det är en onödig risk och även jobbigt för en själv då man har uppgifter som sjuksköterska men inte samma befogenheter då man inte har sitt leg ännu- och måste kolla av med andra ssk innan du gör saker.

skulle vara jäkligt trist att snubbla på mållinjen. 

• Vackert

Fast riskera att bli av med legitimationen är ingenting jag tänker grubbla på. Den risken finns alltid. Jag känner mig själv så pass bra att jag aldrig gör någonting utan att vara helt säker på min sak och fråga/kolla upp på datorn har jag inga problem med. Jag har bestämt mig för att ta jobbet :) Min handledare på VFU:n sa till mig när jag hörde mig för vad hon tyckte om jobbet som T5 Ssk på kommun: -Du har inte och kommer aldrig att få problem att jobba som ssk vart du än jobbar! Jag får helt enkelt tro på hennes ord :)

• Momalicious

Hej tjejer! Nu hoppar jag in här "på riktigt". Gjort min andra dag på T1 nu. Känns toppenbra! Läser på distans på LTU den här gången, förra gången började jag på en reguljär utbildning på en annan högskola och trivdes inte alls men det här känns bra. :)

• Emmeliina
    Momalicious skrev 2013-01-22 18:20:42 följande:
    Hej tjejer! Nu hoppar jag in här "på riktigt". Gjort min andra dag på T1 nu. Känns toppenbra! Läser på distans på LTU den här gången, förra gången började jag på en reguljär utbildning på en annan högskola och trivdes inte alls men det här känns bra. :)
    Härligt att du trivs :) Jag funderade på att läsa på distans förut också men sen när jag började "som vanligt" så märkte jag att det var det jag behövde. Men tur att det finns olika för olika behov :)

Jag fick tillbaka min andra anatomi tenta i veckan. Underkänd... dock ingen överraskning men tråkigt ändå. Så nu sitter jag och skriver om njurarnas filtrationshastighet inför omtentan nästa lördag.
    Gjorde dessutom en tenta i fredags i farmakologi, immunologi och mikrobiologi, plus en omtenta två veckor innan det och innan det två andra tentor.
    Så nu har jag gjort tentor varannan vecka i lite över 2 månader snart. Börjar redan längta efter ett pluggfritt liv och då har jag precis börjat T2 :/

Vilka terminer tycker ni har varit svårast? Har hört av många att dem har tyckt T4 var jobbigast.
    Nicole 110322 <3
  • Momalicious

Ja men sen skiljer det nog mycket från högskola till högskola också. Förra stället var det jättedålig info på, lärarna började liksom allt negativt med att säga "ni kommer hoppa av, ni kommer misslyckas, ni kommer inte få praktik nära hemmet" osv. Här är det mängder med info och VFU-samordnaren gör allt för att man ska få praktik i det egna länet och så nära hemmet som möjligt.

Jobbigt med så mycket tentor på en gång. :/ hoppas du klarar det nu så du kan släppa det och få det lite lättare.

• alelind

Jag tycker nog att T3 var svårast, hittills i alla fall. Är det någon som har sommarjobbat på någon annan ort än där man bor? Funderar på det, men det kanske blir jättesvårt att hitta boende...

• Emmeliina

Fy det finns inget värre än när dem bara är negativa. Inför vår förra kurs började lärarna med att säga "okej, 60-70% av er kommer inte klara tentorna första gången" tack för peppandet! Sen att dem nästan hade rätt gjorde inte så mycket, man kan ändå va lite positiv och försöka stötta lite när dem vet att de flesta tycker det är svårt.

Jasså T3? Usch det är ju så snart :p
    Vi har en valbar kurs i T3, är jätte kluven till vad jag ska välja där. I den ena läser man ledarskap och den andra läser man om samarbetet i Öresundsregionen så halva kursen hålla på en högskola i Köpenhamn. Den lockar mig helt klart mest eftersom jag jobbat i Danmark också, men så måste jag pendla så långt igen. Dessa val...

• Li79

Emmellina - kämpa kämpa, du kommer klara det! Har haft flera i min klass som blivit underkända i flera kurser första året men kämpat sig tillbaka.
    Själv har jag precis startat T3 och idag ringde det en kvinna från kirurgen på sjukhuset o erbjöd mig sommarjobb. Har någon varit på en kirurgavdelning? Hur är det där?
    Ska på intervju på måndag!

• Hanna36
    EJL skrev 2013-01-20 20:05:01 följande:
    Hej alla ni!

Jag ska precis börja läsa till sjuksköterska och undrar vilka sommarjobb ni har haft under utbildningen?
    Jag är tjänstledig som USK på mitt jobb på operationsavdelning, så jag går in där på somrarna och jobbar... =)
    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!