• trollizz

FAS3.

Någon mer som snart går in i Fas3 och vill diskutera detta vidare? Tankar, funderingar, RÄTTIGHETER...
    Kanske veta att man inte är ensam i denna hopplösa situation...

Hör av er!! Glad

• Svar på tråden FAS3.
  • aussie

Inte själv, men en väninna (mammas kompis egentligen) är där. Hon jobbade på posten tidigare, men de har sparkat folk och tar bara in via bemanningsföretag (vilket kostar dem mer i slutändan). I alla fall, min väninna fick Fas 3 jobb på bibliotek, har jobbat där nu i fem år, får ut 4000 i månaden, jobbar heltid. Hon är 58 år.
    En rutten skandal, om du frågar mig.
    Frågar du henne får du samma svar. Hon känner inte alls att det öppnat upp nya möjligheter, hon känner sig bara utnyttjad.

• trollizz
    aussie skrev 2012-01-19 00:06:11 följande:
    Inte själv, men en väninna (mammas kompis egentligen) är där. Hon jobbade på posten tidigare, men de har sparkat folk och tar bara in via bemanningsföretag (vilket kostar dem mer i slutändan). I alla fall, min väninna fick Fas 3 jobb på bibliotek, har jobbat där nu i fem år, får ut 4000 i månaden, jobbar heltid. Hon är 58 år.
    Frågar du henne får du samma svar. Hon känner inte alls att det öppnat upp nya möjligheter, hon känner sig bara utnyttjad.
    USCH, det låter ju fruktansvärt! Jag har hört många såna här historier.. Rynkar på näsan

Någon mer kanske som vill ansluta sig hit?
  • Flutterby

Jag är kanske på väg dit, men undrar: är fas3 en del av jobb- och utvecklingsgarantin? Jag har just fått besked på att jag har JOB i ett år till, men vet inte mer.

• trollizz

Ja fas3 är en del av jobb och utvecklingsgarantin. Det hela är indelat i 3 faser. Efter 450 dagar så hamnar man i fas3...
    Fick just hem en kallelse från AF, nu fredag eftermiddag. Möte på måndag, NU på måndag kl 10:00.
    Kort varsel, plus att jag kan inte då för jag jobbar.
    Fredag eftermiddag...kul...
    Min handläggare går aldrig att få tag på heller så just nu är jag arg och vet inte vad jag ska göra. Har mailat honom, telefon svarar han aldrig i. Tror inte han läser mailet nu när det är fredag, han ska säkert gå hem tidigare. Jag blir så trött.........

• Ramborg Persdotter

Är på väg dit, men det är ett tag kvar. Fasar för FASAN.

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Eigil Söderin

EFTERLYSNING!

Journalist letar Fas 3-deltagare!

Är du fast i Fas 3? Vill du berätta om det i tidningen ETC?

Hör av dig via mail eller telefon:

Vänliga hälsningar, Eigil Söderin

| 08-6415726 | eigil.soderin@etc.se |
    www.etc.se

Sprid gärna!

• Flutterby

Jag försökte ringa min handläggare på AF idag, men hon VAB:ar, så jag frågar er: vet ni hur det funkar med barnomsorg och FAS3? Jag har min dotter som 15-timmarsbarn på förskola, måste hon gå upp till heltid om jag får sysselsättning genom FAS3?

• Vitamin
    Flutterby skrev 2012-02-02 10:36:20 följande:
    Jag försökte ringa min handläggare på AF idag, men hon VAB:ar, så jag frågar er: vet ni hur det funkar med barnomsorg och FAS3? Jag har min dotter som 15-timmarsbarn på förskola, måste hon gå upp till heltid om jag får sysselsättning genom FAS3?
    Om du söker heltidsjobb och får en FAS3-placering, ska placeringen vara på heltid. Vilket torde innebära att ditt barn måste vara heltid på förskola.
  • Bolaget
    aussie skrev 2012-01-19 00:06:11 följande:
    Vad man än tycker om fas 3 finns ju ingen anledning att överdriva läget. En placering får bara vara 2 år så att hon skulle varit 5 år på samma ställe är fullständigt orimligt.

ersättningen är samma som a-kassa, eller 65% av den eftersom man gått arbetslös så länge. får hon bara ut 4000 så har hon ju inte heller jobbat fullt innan hon blev arbetslös och då är det ju inte systemet i sig utan hennes egen tidigare arbetssinsats som ger en låg ersättning. Tänkbart är ju också att hon inte varit med i A-kassan men även det är ju hennes eget beslut inte något staten ska lastas för 
  • Ravenna
    Bolaget skrev 2012-02-04 10:51:06 följande:
    Vad man än tycker om fas 3 finns ju ingen anledning att överdriva läget. En placering får bara vara 2 år så att hon skulle varit 5 år på samma ställe är fullständigt orimligt.

ersättningen är samma som a-kassa, eller 65% av den eftersom man gått arbetslös så länge. får hon bara ut 4000 så har hon ju inte heller jobbat fullt innan hon blev arbetslös och då är det ju inte systemet i sig utan hennes egen tidigare arbetssinsats som ger en låg ersättning. Tänkbart är ju också att hon inte varit med i A-kassan men även det är ju hennes eget beslut inte något staten ska lastas för 
    Exakt, något stämmer inte i den historien. Fas3 har väl knappt ens funnits i 5 år? Fas 3 infördes i juli 2007 - det är därmed inte möjligt att någon har varit i Fas 3 i 5 år. Och, därtill, så får en placering som sagt inte vara längre än 2 år.

Vi har en del Fas 3-arbetare på min arbetsplats. En del har fått anställning eller vikariat - de som engagerat sig i jobbet. En del har gått vidare också, till andra arbetsplatser. Och en del har såklart varit ganska hopplösa fall.
Svar på tråden FAS3.