• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • Coyote
    Maturo skrev 2012-01-31 21:50:57 följande:
    Fast det är väl ändå inte många barn som går till förskolan med alla de symptomen, då är de ju hemma sjuka. Den förkylning som beskrivs i ts och som jag menar är ju när näsan rinner men allmäntillståndet är bra, du kan ju inte hitta på nya saker allteftersom!
    Va? Men jösses, om du hängt med i tråden så har vi diskuterat lite längre än så. Men okej, du hoppade in nu. Jag definierade en förkylning. I ts står det om barn som har snor hängandes från näsan ner till munnen, det anser jag är lite för mycket snor för att vara friska barn, de är förkylda. Vad mer menar du att jag missat?
  • Maturo
    Coyote skrev 2012-01-31 21:54:38 följande:
    Va? Men jösses, om du hängt med i tråden så har vi diskuterat lite längre än så. Men okej, du hoppade in nu. Jag definierade en förkylning. I ts står det om barn som har snor hängandes från näsan ner till munnen, det anser jag är lite för mycket snor för att vara friska barn, de är förkylda. Vad mer menar du att jag missat?
    Men det beskriver ju inte allmäntillståndet, så hur är det värre än en ögoninflammation. Här beskrivs ju inga av de symptom du skrivit ovan, förutom snoriga näsor!
  • Coyote
    Maturo skrev 2012-01-31 21:57:55 följande:
    Men det beskriver ju inte allmäntillståndet, så hur är det värre än en ögoninflammation. Här beskrivs ju inga av de symptom du skrivit ovan, förutom snoriga näsor!
    Men vad pratar vi om då? Förkylningar eller en snorig näsa?
  • Maturo
    Coyote skrev 2012-01-31 21:58:42 följande:
    Men vad pratar vi om då? Förkylningar eller en snorig näsa?
    Jag antog att vi diskuterade en TS där  en del anser att barn som är förkylda med rinniga näsor ska vara hemma i större utsträckning än ett barn med ögoninflammation!
  • Coyote
    Maturo skrev 2012-01-31 22:01:54 följande:
    Jag antog att vi diskuterade en TS där  en del anser att barn som är förkylda med rinniga näsor ska vara hemma i större utsträckning än ett barn med ögoninflammation!
    Fast det är det väl ingen som har sagt? Det jag, och många med mig, menar är att det är sån jävla hysteri kring en ögoninflammation, men det är helt okej att låta en unge som snorar, nyser och hostar komma till förskolan.
  • Maturo
    Coyote skrev 2012-01-31 22:03:15 följande:
    Fast det är det väl ingen som har sagt? Det jag, och många med mig, menar är att det är sån jävla hysteri kring en ögoninflammation, men det är helt okej att låta en unge som snorar, nyser och hostar komma till förskolan.
    Ja och då skrev jag att jag anser att en faktisk ögoninflammation med klåda och geggiga ögon är värre än "en unge som snorar, nyser och hostar" om allmäntillståndet i övrigt är bra!
  • Jaja88

Jag tycker personligen att de ska vara hemma då. Därför att det kan smitta andra som får det värre. Jag hade det flera gånger när jag var barn och alltid ganska allvarligt, kunde inte alls öppna ögonen utan att hålla en varm blöt handduk över ögonen. Kommer ihåg att det var jättehemskt!

Fick det i ena ögat även i vuxen ålder när jag var vikarie på förskola! Det var ingen höjdare då heller, och skavde som tusan. Även om det inte alls var lika illa som när jag var liten.

Så bara för att det är lindrigt på just ditt barn är det inte säkert att det är det på alla!

• buffybus

TS du kan gå efter vårdguiden jag prata dessutom med en läkare om detta när vi va där på vårdcentralen

Så du får alltså lämna ditt barn i din situation

• mandelblomma
    Jaja88 skrev 2012-01-31 22:09:32 följande:
    Jag tycker personligen att de ska vara hemma då. Därför att det kan smitta andra som får det värre. Jag hade det flera gånger när jag var barn och alltid ganska allvarligt, kunde inte alls öppna ögonen utan att hålla en varm blöt handduk över ögonen. Kommer ihåg att det var jättehemskt!

Fick det i ena ögat även i vuxen ålder när jag var vikarie på förskola! Det var ingen höjdare då heller, och skavde som tusan. Även om det inte alls var lika illa som när jag var liten.

Så bara för att det är lindrigt på just ditt barn är det inte säkert att det är det på alla!
    fast du missar poängen, det är lika smittsamt som en förkylning och det är skillnad på ögoninflammation och  ögoninflammation. Enligt sjukvården kan barn absolut gå om de inte är direkt påverkade och bara har ett morgonkladd i ögat som sen liksom ger sig under dagen och inte kräver flera "torkningar."
  • Wilowa

Jag förstår inte vad det är ni tjafsar om. Rekomendationerna är ganska tydliga...om barnets allmäntillstånd är sänkt ska det vara hemma oavsett om det är förkylning (med eller utan feber) eller om det är ögoninflammation. Rinner det ur barnets ögon så det kräver att man torkar titt som tätt så ska barnet också vara hemma och samma sak gäller för rinnande näsor! En förkylning kan däcka en totalt och samma sak med en ögoninflammation, det är ytterst individuellt och dessutom olika vid olika tillfällen.

Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!