• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • Maturo

Skillnaden på en förkylning och ögoninflammation är som jag ser det de olika obehagen de ger, inte om det är lika smittsamt. Ögoninflammation kliar som 17 och små barn som gnider sig i ögonen och sen tar på saker runt omkring smittar lätt de andra i gruppen. Så vad ser ni helst att era barn utsätts för, rinnig näsa eller klåda i ögonen? Jag ser hellre att dottern åker på en förkylning än rinniga kliiga ögon!

• mandelblomma
    Maturo skrev 2012-01-31 20:58:38 följande:
    Skillnaden på en förkylning och ögoninflammation är som jag ser det de olika obehagen de ger, inte om det är lika smittsamt. Ögoninflammation kliar som 17 och små barn som gnider sig i ögonen och sen tar på saker runt omkring smittar lätt de andra i gruppen. Så vad ser ni helst att era barn utsätts för, rinnig näsa eller klåda i ögonen? Jag ser hellre att dottern åker på en förkylning än rinniga kliiga ögon!
    smittar de mer än snoret de har på händerna menar du som de tar på överallt med.?
    En del sätter det sig helt enkelt på i ögonen som med min ena kille.
    han har alltså amma smitta som sin tvillingbror som är snorig....
  • vittis
    katze skrev 2012-01-31 19:47:32 följande:
    löss gör heller ingen större skada varför ska man inte lämna sina barn med löss dom är ju pigga och glada det samma med mask..
    som sagt, jag säger inte att man inte skall ha barnen hemma om dom är sjuka eller är en smittorisk, det jag menar är att många blir så hysteriska så fort barnen blir sjuka.

Man måste se från fall till fall.....
    Har du hemma ditt/dinna barn så fort dom är lite förkylda? med tanke på att nästan hela hösten och vintern består av olika förkylningar, så får du nog vara hemma hela denna perioden om du tycker att det är fel att lämna barn med snoriga näsor. ögoninflamation är inte lika vanligt men smittar lika mycket som en snorig näsa.
    mandelblomma skrev 2012-01-31 19:49:51 följande:
    nu är det skillnad på ögoninflammation och ögoninflmmation så visst kan man lämna den ena varianten till dagis. Står jättetydliga råd om hur var och när om man själv är osäker.
    Min ena kille ser alltid ut som han har det då han är lika förkyld som sin tvillingbror som mer rinner ur näsan. De är då lika pigga båda två och kan självklart gå till dagis.
    Det va därför som jag skrev att man får se från fall till fall.

• Coyote
    En förkylning kan ge komplikationer som öroninflammationer, lunginflammation och andningssvårigheter, bland annat. Ungar som nyser rakt ut är mindre smittsamma menar du då?
  • katze
    vittis skrev 2012-01-31 21:03:13 följande:
    som sagt, jag säger inte att man inte skall ha barnen hemma om dom är sjuka eller är en smittorisk, det jag menar är att många blir så hysteriska så fort barnen blir sjuka.

Man måste se från fall till fall.....
    Har du hemma ditt/dinna barn så fort dom är lite förkylda? med tanke på att nästan hela hösten och vintern består av olika förkylningar, så får du nog vara hemma hela denna perioden om du tycker att det är fel att lämna barn med snoriga näsor. ögoninflamation är inte lika vanligt men smittar lika mycket som en snorig näsa.
    Det va därför som jag skrev att man får se från fall till fall.

ja det har jag. dom är hemma om dom inte mar bra. inget mer med det.
  • LA Woman
    vittis skrev 2012-01-31 19:45:11 följande:
    Det finns jätte många olika smittsamma sjukdomar som alla människor kommer i kontakt med varje dag. ögoninflamation är iallafall inte farligt och läker oftast ut av sig själv.

Jag säger inte att man ska lämna ett barn med ögoninflamation till dagis, men jag tycker att vissa är lite väl hysteriska när dom skriver här inne.
     Man får nog se lite från fall till fall...  
    Fast det är ju inte så kul att själv behöva vara hemma en månad för att andra slarvar och lämnar fast de inte får....
  • Coyote
    katze skrev 2012-01-31 21:05:21 följande:
    ja det har jag. dom är hemma om dom inte mar bra. inget mer med det.
    Men mår de dåligt av en näsa som rinner lite?
  • vittis
    En "vanlig" förkylning kan leda till mycket värre saker än vad en ögoninflamation kan göra, tex lunginflamation.

• katze
    Coyote skrev 2012-01-31 21:07:43 följande:
    Men mår de dåligt av en näsa som rinner lite?
    det beror pa varför och hur mycke och hur bra dom sovigt. men om vi ska hardra stannar mina barn hemma om dom maste snyta sig eller nyser.
  • Tjollerfia

Det är ju för att minska olika smittor till ERA barn som personalen råder föräldrar att hålla sina barn hemma ibland. Sen måste jag säga att jag har aldrig jobbat på en förskola som skickar hem ett barn som är lite kladdigt i ögat, de ska vara ganska påverkade innan vi ringer hem någon.

Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!